Terug
Gepubliceerd op 17/12/2024

2024_DRAN_00153 - District Antwerpen. Fiets- en voetgangersoversteek Brusselstraat SWPR14001 - verkeersveiligheidsmaatregel. Definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 16/12/2024 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Vincent Gysels; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Firuz Gohari

Verontschuldigd

Sascha Luyckx, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2024_DRAN_00153 - District Antwerpen. Fiets- en voetgangersoversteek Brusselstraat SWPR14001 - verkeersveiligheidsmaatregel. Definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring 2024_DRAN_00153 - District Antwerpen. Fiets- en voetgangersoversteek Brusselstraat SWPR14001 - verkeersveiligheidsmaatregel. Definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid' die bestaat uit verschillende partners die samenwerken voor een veiliger Antwerpen. Het college wenst enkele ingrepen uit te voeren aan de fiets- en voetgangersoversteek in de Brusselstraat ter hoogte van huisnummer 45.

Naar aanleiding van een ongeval met zwaargewonden in levensgevaar werd het ongevallenbeeld ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek bekeken. Uit analyse van de verkeerspolitie blijkt dat er van 2020 tot 2023 vijf ongevallen hebben plaatsgevonden ter hoogte van de trambedding en oversteek. 

Deze quick respons ingreep werd op 22 augustus 2023 besproken en goedgekeurd op de interkabinetten-werkgroep verkeersveiligheid.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het voor advies voor aan het districtscollege. 

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Tijdens de zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) stelde de gemeenteraad de bovenlokale straten vast. De Brusselstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de bovenlokale budgetten en voor verkeersveiligheid- en mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 138 Decreet Lokaal bestuur: De districtsraad heeft een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit, heeft in samenwerking met de lokale verkeerspolitie een maatregelenpakket opgesteld voor de situatie in de Brusselstraat. Het maatregelenpakket is gericht op het aanpakken van de specifieke oorzaken van de lokale verkeersonveiligheid. Hierbij wordt rekening gehouden met onder andere de huidige functie en vormgeving van de weg en/of kruispunt, de verkeersstromen en intensiteiten. 

Het maatregelenpakket betreft een structurele en duurzame herinrichting voor een gedeelte van de rijbaan en trambedding.

Het betreft de volgende maatregelen:

  1. trambedding duidelijker in beeld brengen door materiaal, signalisatie en markeringen.

De kosten van deze werken worden volledig gedragen door stad Antwerpen. 

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Advies
De verkeersveiligheidsmaatregelen van het kruispunt werden in de volgende overlegorganen besproken:

voorstel snelle verkeerveiligheidsmaatregelenkabinetsoverleg verkeersveiligheid22 augustus 2023
definitief ontwerpoverleg SW/De Lijn (administratief) 4 december 2023

Algemene financiële opmerkingen

De uitgaven zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020 -2025 onder SUB_NR/INTERN/2400/5153000000/224/2LMS010302M03709/2SA020200.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies voor het definitief ontwerp van 30 oktober 2024 voor de infrastructurele aanpassingen aan de fiets- en voetgangersoversteek in de Brusselstraat, ter hoogte van huisnummer 45, mits volgende voorwaarden:

  • dat er extra signalisatie wordt aangebracht, bijvoorbeeld met knipperlichten of ledstroken.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20241030_Brusselstraat_BT_OT.pdf