Terug
Gepubliceerd op 11/01/2024

2024_DCBE_00007 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen - Advies - Goedkeuring

districtscollege Berchem
wo 10/01/2024 - 16:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Janick Doré, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2024_DCBE_00007 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen - Advies - Goedkeuring 2024_DCBE_00007 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen - Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2017 sloten de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid”. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen. 

In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het “Routeplan 2030”, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen. 

In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.

Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.

Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte nota’s, actieplan en evaluatiekader. 

Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.

Juridische grond

Artikel 8 §1 Decreet bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en, in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen.

Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege berchem legt het volgende voor aan de districtsraad berchem:

Artikel 1

De districtsraad adviseert gunstig met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER mits er aandacht is voor:

  • het project van de districtentram. Het district Berchem begrijpt de redenen achter het voorzien van een dergelijke verbinding, met name een tangentiele verbinding tussen de districten, maar wenst in deze oefening verschillende tracés onderzocht te zien met ook hun respectievelijke impact op de leefbaarheid van de omgeving. De intekening van het tracé over de Fruithoflaan en Ringlaan heeft een te grote impact op de leefkwaliteit van de omgeving. Een meer realistisch tracé, waarvoor reeds reservatiestroken voorzien zijn en waardoor de impact op de directe omgeving kleiner is, is het tracé dat de R11 (Frans van Dunlaan) zou volgen en dat zo zou kunnen aansluiten op de bestaande lijn op de N1 (Antwerpsestraat – Grotesteenweg)
  • het ringspoor voor personenverkeer: het voorzien van een dergelijk tangentiële verbinding tussen de districten is broodnodig voor snelle en efficiënte verplaatsingen in de stad. Deze verbinding is voor het district Berchem prioritair ten opzichte van de andere tangentiële verbinding, met name de districtentram, die grotendeels dezelfde noden vervult.  
  • voldoende brede, comfortabele en kwalitatieve fietspaden, waarbij prioriteit gelegd wordt op het vermijden van conflicten met voetgangers en andere fietsers.
  •  voor het behoud en verbeteren van de kwaliteit van de  voetpaden langs deze fietspaden. Het mag niet zijn dat de kwaliteit van het voetpad achteruit gaat als gevolg van een verbetering van de kwaliteit van de fietsverbindingen.
  • het mobiliteitsknooppunt en tramhalte Harmonie. De opwaardering van deze tramhalte tot een mobiliteitsknooppunt, dat leesbaar, toegankelijk, comfortabel en kwalitatief is, is zeer belangrijk voor het district Berchem. Primordiaal is dat er voldoende ruimte rondom en capaciteit op deze halte voorzien wordt zodat de verbinding   vanuit het zuiden stadinwaarts ( lijn 7, lijn 15) vlot loopt en structureel verbeterd wordt opzichtens de huidige situatie.
  • het district Berchem kampt met veel onnodig verkeer in de wijken van Oud-Berchem en de Vijfhoek. Het district verzoekt de invoering van een dubbele richting op de Grote Steenweg intra muros te onderzoeken, mits behoud van de leefbaarheid van deze as, waarbij de tramverbinding ondergronds wordt doorgetrokken richting Harmonie. Het district verzoekt verschillende scenario’s te onderzoeken en hun respectievelijke invloed op het verkeer in de belendende woonwijken.
  • de grote radiaal Grotesteenweg extra-muros is een doorstromingsas, met veel probleemstukken en weinig leefbaarheid. Conflicten tussen tram, auto’s en voetgangers/fietsers, structureel te weinig opstelruimte voor oversteekbewegingen van voetgangers en fietsers, gevaarlijke kruispunten ( Jan Moorkensstraat/ Grotestseenweg en Ringlaan/Fruithoflaan/ Grotesteenweg), moeilijke verkeerslichtenregeling, weinig efficiënt ruimtegebruik, quasi niet-gebruikte busstrook…Een integrale aanpak van deze as zou de veiligheidsproblemen voor de weggebruikers, de doorstroming van het verkeer en de leefbaarheid van de buurt verhogen.
  • het mobiliteitsknooppunt Station Berchem dient geoptimaliseerd, mits behoud van de leefbaarheid van de woonbuurten rondom. Tevens is een betere toegankelijkheid naar de perrons noodzakelijk, dit zou best aangepakt worden in een masterplan Berchem Station, dat robuuste herinrichting bewerkstelligt met ook aandacht voor meer fietsstallingen.


Artikel 2

Het district vraagt om de volgende concrete projecten die passen binnen de kaders van het Routeplan 2030, mee te nemen in het vervolgproces:

  • het district mist inzage in een permanent monitoring instrument aangaande de evolutie van de densiteit/ volume van de verschillende mobiliteitsmodi op het openbaar domein zodat er geëvalueerd en bijgestuurd kan worden. Op deze manier kan het district tijdig de nodige aanpassingen voorbereiden of tijdig in gesprek gaan om experimenten en verbeteringen op te zetten.

Artikel 3

Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231220_gezamenlijke_themacommissie.pdf