Terug
Gepubliceerd op 12/01/2024

2023_RVBERFGOED_00039 - Organisatiebeheersing - Subdelegaties. Dagelijkse verkoopsontvangsten - Kennisneming

raad van bestuur Erfgoed
do 11/01/2024 - 09:00 Via schiftelijke besluitvorming
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nabilla Ait Daoud; Koen Palinckx; Luk Lemmens; Annelies Thoelen; Tatjana Scheck; Filip Marsboom; Lebuin D'Haese; Jasper Steurs; Yolande Avontroodt; Steven Thielemans, Bedrijfsdirecteur Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving

Voorzitter

Nabilla Ait Daoud
2023_RVBERFGOED_00039 - Organisatiebeheersing - Subdelegaties. Dagelijkse verkoopsontvangsten - Kennisneming 2023_RVBERFGOED_00039 - Organisatiebeheersing - Subdelegaties. Dagelijkse verkoopsontvangsten - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De raad van bestuur keurde op 11 mei 2023 (jaarnummer 12) goed om de dagelijkse verkoopsontvangsten (ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops…) te delegeren aan het directiecomité. Hierbij werd de mogelijkheid voorzien om deze bevoegdheid door het directiecomité, inclusief de handtekenbevoegdheid, te subdelegeren tot op het niveau van de instellingsdirecteur. Een nominatief besluit van het directiecomité is hierbij noodzakelijk. 

Het directiecomité keurde op 30 november 2023 (jaarnummer 232) goed om de dagelijkse verkoopsontvangsten (ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops…) nominatief te subdelegeren aan de instellingsdirecteurs en/of budgethouders.

Met voorliggend besluit wordt deze subdelegetie ter kennisname voorgelegd aan de raad van bestuur. 

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad keurde op 21 oktober 2019 (jaarnummer 619) de oprichting goed van de autonome gemeentebedrijven AG Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed en AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten en stelde de statuten vast. Artikel 22 bepaalt dat het directiecomité de uitoefening van bepaalde bevoegdheden kan delegeren. Indien deze subdelegatie gebeurt, wordt de raad van bestuur hiervan op de hoogte gesteld.

De raad van bestuur keurde op 19 december 2019 (jaarnummer 2) en de gemeenteraad op 28 januari 2020 (jaarnummer 89) de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2025 goed.

De raad van bestuur keurde op 17 december 2020 (jaarnummer 23) en de gemeenteraad op 14 december 2020 (jaarnummer 737) het addendum bij de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2025 goed.

De raad van bestuur keurde op 11 mei 2023 (jaarnummer 12) het geactualiseerd kader voor organisatiebeheersing goed en bepaalde dat ingeval van mogelijke tegenspraak met eerdere besluitvorming enkel dit geactualiseerd kader van toepassing is.

Argumentatie

Artikel 10 van de beheersovereenkomst tussen het AG en de stad bepaalt dat dit organisatiebeheersingssysteem minstens de regels behelst met betrekking tot:

  • het aangaan van verbintenissen;
  • de kredietbewaking;
  • de wetmatigheidscontrole;
  • de ondertekening van de girale betalingsorders.

Het agentschap voorziet hiermee in een gedocumenteerd systeem van organisatiebeheersing dat ontworpen is om een redelijke zekerheid te verschaffen omtrent:

  • het effectief en efficiënt beheer van risico’s binnen het AG;
  • de betrouwbaarheid van de financiële en de beheersrapportering binnen het AG;
  • de naleving van de regelgeving en de procedures binnen het AG;
  • de effectieve en efficiënte werking van de diensten van het AG;
  • de bescherming van de activa van het AG.

De organisatiebeheersing wordt minstens één maal per jaar door de raad van bestuur en het directiecomité geëvalueerd op zijn actualiteit, eventueel bijgewerkt en opnieuw gevalideerd. Vervolgens worden de regels van organisatiebeheersing ter kennisneming voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. 

Subdelegatie – inkomende financiële verbintenissen

Het directiecomité subdelegeerde de dagelijkse verkoopsontvangsten uit ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops… aan hiernavolgende instellingsdirecteurs en/of budgethouders: 

INSTELLING / BUDGETNAAMTicketverkoopShopWorkshopsHoreca
Erfgoedbibliotheek Hendrik ConsciencePeter Thoelenx
x
LetterenhuisNele Hendrickxxxx
LijsternestNele Hendrickxxxx
Rubenshuis en
Mayer Vanden Bergh 
Annemie Brëens
(tot en met 31/12/2023)
x
x
RubenshuisBert Watteeuw
(vanaf 1/1/2024)
x
x
Mayer Vanden BerghCarl Depauw
(vanaf 1/1/2024)
x
x
DIVAAnn Kaethovenx
x
MARCOMFilip Martens
 x

Museum Plantin en MoretusIris Kockelberghx
x
Red Star LineKaren Moeskopsx
x
MASLies Buysex
x
ErfgoedlabLies Buysex
x
FOMUMaartje Stubbexxx
MOMUKaat Deboxxxx
MiddelheimSara Weynsx
x
VleeshuisTimothy De Paepex
x
VredescentrumJaniv Stambergerx
x


Enkel Letterenhuis, Lijsternest, Momu en FOMU bepalen de tarieven in hun museumshop. De tarieven van de overige museumshops worden bepaald door de dienst verkoop, van afdeling Marketing en Communicatie Musea.

De inkomtarieven van de stedelijke musea worden geregeld door het stedelijke retributiereglement, zoals bepaald door het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 (jaarnummer 567) of latere wijzigingen van dat besluit. 

Besluit

De raad van bestuur erfgoed beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur neemt kennis van de subdelegatie van de dagelijkse verkoopsontvangsten uit ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops… die nominatief werd toegekend door het directiecomité aan de instellingsdirecteurs en/of budgethouders.

Artikel 2

De raad van bestuur neemt kennis dat met deze delegatie (artikel 1) eveneens handtekenbevoegdheid wordt toegekend aan de delegatiehouder.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.