Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_CBS_00519 - Omgevingsvergunning - OMV_2023129899. Ter Heydelaan 235 - District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 05/02/2024 - 14:00 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00519 - Omgevingsvergunning - OMV_2023129899. Ter Heydelaan 235 - District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_00519 - Omgevingsvergunning - OMV_2023129899. Ter Heydelaan 235 - District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023129899

Gegevens van de aanvrager:

BV ElectraBeLux met als adres Maliestraat 50 te 1050 Elsene

Ligging van het project:

Ter Heydelaan 235 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 28 sectie A nr. 219X2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verwijderen van de huidige markering voor 14 parkeerplaatsen, plaatsen van 6 laadpalen bij 12 parkeerplaatsen en het plaatsen van een prefab-distributiecabine

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/05/2023: vergunning (OMV_2022133767) voor het plaatsen van een buitendeur, een afsluiting en verharding;

-          01/07/2022: weigering (OMV_2022057892) voor het bouwen van een vrijstaand bijgebouw;

-          20/12/2019: vergunning (OMV_2019119659) voor het wijzigen van de bestaande toegangsdeuren;

-          16/03/2018: vergunning (20173386) voor het bouwen van een hoogspanningslokaal;

-          20/10/2017: vergunning (20171742) voor het uitbreiden van een bestaande supermarkt;

-          22/06/2012: vergunning (3553#9956) voor het plaatsen van een pakketautomaat;

-          16/09/2011: vergunning (3508#7792) voor het bouwen van een bijgebouw voor het afhalen van bestellingen.

 

Vergunde toestand

-          functie: detailhandel - supermarkt;

-          bouwvolume: 2 bouwlagen met plat dak; 

-          inrichting:

  • groenvoorziening;
  • loskade en inrit voor vrachtwagens en oprit naar parkeergarage op het dak;
  • 95 parkeerplaatsen op gelijkvloers parkeerterrein tussen de Ter Heydelaan en de Gallifortlei.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: detailhandel - supermarkt;

-          bouwvolume: 2 bouwlagen met plat dak; 

-          inrichting:

  • groenvoorziening;
  • loskade en inrit voor vrachtwagens en oprit naar parkeergarage op het dak;
  • 93 parkeerplaatsen op gelijkvloers parkeerterrein tussen de Ter Heydelaan en de Gallifortlei, waarvan 12 parkeerplaatsen voorzien van 6 laadpalen;
  • prefab betonnen distributiecabine (5,20m x 2,70m x 2,43m) aansluitend op de nieuwe parkeerplaatsen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verwijderen van 14 bestaande parkeerplaatsen;

-          voorzien van 12 parkeerplaatsen met 6 laadpalen;

-          inrichten van een distributiecabine (1000 kVA).

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluxys

7 november 2023

9 november 2023

Geen bezwaar

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

7 november 2023

11 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

7 november 2023

14 november 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 november 2023

16 november 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

7 november 2023

27 november 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor speelbossen of speelweiden. In de groengebieden met speelgelegenheid die als speelbos of speelweide zijn aangeduid, is geen andere accommodatie toegelaten dan sanitaire gebouwen en schuilplaatsen, van één bouwlaag, met een oppervlakte van ten hoogste 100 m², met uitsluiting van elke verblijfsaccommodatie. De grondkleur is verder bepalend voor het beheer van die gebieden.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • Artikel 27 bij dwars parkeren bedraagt de breedte van de aangepaste parkeerplaats minstens 3,50 m. De aangepaste parkeerplaatsen hebben een breedte van 3,30 m.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

Parkeerplaatsen moeten maximaal behouden blijven, er verdwijnen 2 parkeerplaatsen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-           Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
 

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is, conform de gewestplanvoorschriften, gelegen in een woongebied en omvat de herinrichting van een deel van de parking van supermarkt Delhaize om zo 12 parkeerplaatsen te kunnen voorzien voor het laden van elektrische wagens.

 

De functie van de parking blijft behouden en is inpasbaar binnen deze stedelijke omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid – visueel-vormelijke elementen

Naast de herinrichting van 14 bestaande parkeerplaatsen (13 + 1 voor stockage winkelkarren) naar 12 parkeerplaatsen voor elektrisch laden, wordt een distributiecabine geplaatst van 2,70 meter op 5,20 meter op een bestaande parkeerplaats. De distributiecabine wordt voorzien in een groene kleur met een aluminium dakrand. Verder worden 6 oplaadpalen voorzien aan de autostalplaatsen. De oplaadpalen bestaan uit een behuizing in een blauwgroene kleur met opschrift.

 

De voorziene inplanting van de cabine is ruimtelijk en visueel-vormelijk inpasbaar op het perceel en in de omgeving. De zichtbaarheid van de cabine vanop de straat wordt tot het minimum beperkt door de inplanting achter een groenbuffer. Verder wordt de cabine op bestaande verharding geplaatst.

 

De laadpalen worden geplaatst op een nieuwe niet-waterdoorlatende verharding waarbij de laadpalen centraal per 2 parkeerplaatsen voorzien worden. Hiervoor worden 3 bestaande bomen gerooid met een diameter van 20, 15 en 10 cm.

Er werd advies gevraagd aan de dienst Groen en Begraafplaatsen. Het advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:

“De te verwijderen bomen moeten gecompenseerd worden door drie inheemse bomen van minimaal 1e grootte B op eigen terrein.

Er zijn 3 locaties achteraan waar een boom van 1e grootte B kan aangeplant worden. Op de groenzone vooraan kan minimum 1 boom van 1ste grootte A aangeplant worden.”

Het advies van de dienst Groen en Begraafplaatsen wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. Er wordt geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd. Bij het voorzien van de elektrische laadplaatsen, zal er 1 parkeerplaats verdwijnen. Tevens komt de distributiecabine in een zone waar nu 1 parkeerplaats is.

Echter beschikt de supermarkt nog over 81 parkeerplaatsen, waardoor de geactualiseerde parkeerbehoefte nog steeds wordt gerealiseerd op het eigen terrein. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.


De visie over elektrische mobiliteit is dat de voordelen van het stimuleren ervan hoger zijn dan het verlies aan parkeren op privaat domein waardoor het aantal ontbrekende parkeerplekken bijgesteld kan worden naar 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De te verwijderen bomen moeten gecompenseerd worden door drie inheemse bomen van minimaal 1e grootte B op eigen terrein. Er zijn 3 locaties achteraan waar een boom van 1e grootte B kan aangeplant worden. Op de groenzone vooraan kan minimum 1 boom van 1ste grootte A aangeplant worden.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 september 2023

Volledig en ontvankelijk

7 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

6 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

5 februari 2024

Verslag GOA

17 januari 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De te verwijderen bomen moeten gecompenseerd worden door drie inheemse bomen van minimaal 1e grootte B op eigen terrein. Er zijn 3 locaties achteraan waar een boom van 1e grootte B kan aangeplant worden. Op de groenzone vooraan kan minimum 1 boom van 1ste grootte A aangeplant worden.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.