Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_BB_00358 - Art. 135 NGW - Nationale voetbalwedstrijd. Royal Antwerp FC - Royale Union Saint-Gilloise. 17 maart 2024. id517221. Ondertekening - Goedkeuring

burgemeester
ma 11/03/2024 - 16:00 bureau burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_BB_00358 - Art. 135 NGW - Nationale voetbalwedstrijd. Royal Antwerp FC - Royale Union Saint-Gilloise. 17 maart 2024. id517221. Ondertekening - Goedkeuring 2024_BB_00358 - Art. 135 NGW - Nationale voetbalwedstrijd. Royal Antwerp FC - Royale Union Saint-Gilloise. 17 maart 2024. id517221. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Ten gevolge van een last-minute wijziging van het aanvangsuur van de wedstrijd, wordt het besluit van 22 februari 2024 (jaarnummer 251) ingetrokken en vervangen door het onderstaande.

Op zondag 17 maart 2024 om 16.00 uur staat de voetbalwedstrijd Royal Antwerp Football Club (hierna 'Royal Antwerp FC’) – Royale Union Saint-Gilloise (hierna ‘Union’) gepland voor de reguliere competitie eerste klasse A van het voetbalseizoen 2023-2024.

Deze voetbalwedstrijd vindt plaats in het Bosuilstadion, Oude Bosuilbaan 54a te 2100 Deurne.

Na een voorafgaande risicoanalyse door de politiediensten werd beslist om voor alle thuiswedstrijden van Royal Antwerp FC in de reguliere competitie, met inbegrip van eventuele Play-off wedstrijden, en thuiswedstrijden in eventuele andere competities, een combiregeling op te leggen voor de bezoekende supporters.

De noodzaak voor de opleg van deze combiregeling is ingegeven vanuit de vaststelling dat door de specifieke plaatsgesteldheid rondom het stadion een scheiding tussen de verschillende supportersstromen (van de bezoekende ploeg enerzijds en de thuisploeg anderzijds) onmogelijk is.

Daarnaast wordt deze wedstrijd gecategoriseerd als een wedstrijd waarvoor beperkende maatregelen noodzakelijk zijn omwille van de volgende redenen:

  • door de plaatsgesteldheid buiten het stadion is een supportersscheiding onmogelijk te hanteren, waardoor (gewelddadige) confrontaties niet uit te sluiten zijn;
  • één van de verzamelplaatsen van Royal Antwerp FC is gelegen op korte wandelafstand van de bezoekersingang; 
  • de verwachte aanwezigheid van een grote groep risicosupporters bij beide aantredende clubs;
  • beide clubs hebben supporters met een stadionverbod;
  • er is een grotere vraag naar tickets dan het aanbod te verwachten;
  • het systeem van de combiregeling kent enkele belangrijke, hoofdzakelijk politionele, voordelen waaronder:
    1. het gegroepeerd binnenkomen en wegrijden van de bezoekende supporters;
    2. een betere supportersscheiding langs de wegen door te werken met een vast rendez-vous-punt;
    3. het verminderen van de mogelijkheden tot confrontatie tussen beide supporterskernen rond het stadion;
    4. het beschermen van (bezoekende) supporters tegen onruststokers onder de thuissupporters;
    5. het vermijden van parkeerproblemen voor bezoekende supporters en het verlagen van de reeds bestaande parkeerdruk in de directe omgeving van het stadion; en
    6. de buurtbewoners blijven beter gevrijwaard van vandalisme en andere vormen van overlast.
  • het gebruik van pyrotechnisch materiaal op de openbare weg wordt sterk bemoeilijkt. 

(Gewelddadige) confrontaties tussen beide supportersgroepen kunnen hierdoor niet worden uitgesloten, waardoor zich additionele beveiligingsmaatregelen opdringen.

Regelgeving: bevoegdheid

De burgemeester treedt op als bestuurlijke overheid en meer bepaald in het kader van het artikel 64 van het Gemeentedecreet en de artikelen 133 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.

Overeenkomstig artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester in het bijzonder belast met de uitvoering van de politiewetten, de politiedecreten, de politieordonnanties, de politieverordeningen en de politiebesluiten. Hij is de verantwoordelijke overheid inzake de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.

Overeenkomstig artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester alle nodige maatregelen nemen om de openbare veiligheid, gezondheid en rust te garanderen en alle vormen van overlast tegen te gaan.

Artikel 388bis van de code van politiereglementen voorziet dat de burgemeester bij besluit de combiregeling kan opleggen wanneer voetbalwedstrijden door de politie, na een grondige en voorafgaande risicoanalyse, worden gekwalificeerd als een wedstrijd met verhoogd toezicht. 

Overeenkomstig artikel 388ter, §3 van de code van politiereglementen wordt de niet-naleving van de opgelegde combiregeling en haar modaliteiten bestraft conform artikel 712 en volgende van de code van politiereglementen.

Overeenkomstig artikel 712 van de code van politiereglementen is de sanctionerend ambtenaar bevoegd om administratieve geldboetes op te leggen en is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om administratieve sancties op te leggen, met name de schorsing, de tijdelijke of definitieve intrekking van een vergunning of de tijdelijke of definitieve sluiting van een instelling.

Overeenkomstig artikel 714, §2 van de code van politiereglementen wordt de niet-naleving van het bevel van de burgemeester bestraft met de administratieve sancties zoals voorzien in artikel 712 van de code van politiereglementen.

Argumentatie

De preliminaire risicoanalyse van de politiediensten bepaalt dat alle thuiswedstrijden van Royal Antwerp FC in de reguliere voetbalcompetitie, en thuiswedstrijden in eventuele andere competities, gekwalificeerd dienen te worden als ‘voetbalwedstrijd met verhoogd toezicht’.

Door de plaatsgesteldheid buiten het stadion is een supportersscheiding onmogelijk te hanteren, waardoor (gewelddadige) confrontaties niet uit te sluiten zijn.

De verwachte deelname van risicosupporters bij beide clubs brengt een verhoogd risico met zich mee.

Bovendien hebben beide clubs supporters die vermeld worden op de nationale lijst met stadionverboden.

Het systeem van de combiregeling biedt enkele belangrijke voordelen voor het handhaven van de orde en ook het gebruik van pyrotechnisch materiaal op de openbare weg wordt door dit systeem sterk bemoeilijkt.

In overeenstemming met de ministeriële omzendbrief OOP41 en CP4, is de organisator van het evenement in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor het rustig verloop en de veiligheid. Hiertoe werden reeds een groot aantal maatregelen genomen zoals een strikte supportersscheiding, het exclusief aanbieden van toegangstickets in voorverkoop, het verplicht kunnen voorleggen van een toegangsbewijs of dienstkaart, het niet overschrijden van de vastgelegde globale veiligheidscapaciteit, het verplicht tappen in niet versplinterbare recipiënten en de inzet van stewards en private bewakingsagenten.

De maatregelen opgelegd door de organisator met het oog op een strikte supportersscheiding in het Bosuilstadion zelf, dienen, gelet op het verhoogde risico op geweldincidenten tussen beide supportersgroepen, te worden aangescherpt.

Om de aanwezigheid van rivaliserende risicogroepen in één supportersvak te voorkomen, is het noodzakelijk dat op de speeldag zelf geen toegangsbewijzen worden verkocht. Deze regeling geldt zowel voor de loketten als voor de online verkoop.

De verkoop van tickets in voorverkoop mag enkel gebeuren door de organisator Royal Antwerp FC via haar loketten of haar online verkoop.

Uit veiligheidsoverwegingen worden tickets zowel aan de loketten als online verkocht volgens het 1 op 1 principe, met name slechts één ticket per persoon en dit op vertoon van de identiteitskaart en mits het hebben van een ONE-account.

Doorverkoop van tickets is enkel toegelaten via het door de club ingestelde systeem van “free your seat”. Hierbij wordt de nieuwe houder van een ticket ook geregistreerd en gecontroleerd op basis van zijn identiteitskaart.

Commerciële partners moeten op verzoek van de politiediensten een namenlijst kunnen voorleggen van de personen aan wie hun kaarten verdeeld zijn. De supportersscheiding dient ook hier strikt te worden gerespecteerd. De commerciële partners zijn zelf verantwoordelijk voor de personen aan wie zij tickets verdelen en maken tijdig de lijst over aan de veiligheidsdiensten.

Er wordt ook een grotere vraag dan het aanbod naar tickets verwacht.

Daarnaast blijkt deze supportersscheiding niet realiseerbaar in de onmiddellijke omgeving van het voetbalstadion.

Rondom het Bosuilstadion, en dan voornamelijk op de Oude Bosuilbaan, is het niet mogelijk om de supportersstromen van zowel de thuisploeg als de bezoekende ploeg Union te scheiden.

De supporters van de bezoekende ploeg verlaten de bezoekerszone via gate H op de Oude Bosuilbaan. De supporters van de thuisploeg gebruiken de gate G, deze uitgang komt eveneens uit op de Oude Bosuilbaan.

Vermits de cafés en parkings van de thuissupporters voornamelijk gelegen zijn in de nabijheid van het daar gelegen rondpunt, verplaatsen veel van de thuissupporters zich in die richting.

Nu er echter geen parkeerplaatsen voorzien zijn voor de bezoekende supporters die met eigen vervoer naar het stadion komen, dienen deze eveneens gebruik te maken van de parkings voorzien voor de supporters van het thuispubliek, of moeten zij trachten in de onmiddellijke omgeving van het stadion reguliere parkeerplaatsen te gebruiken.

Dit heeft een onvermijdelijke vermenging van de verschillende supportersgroepen tot gevolg, die quasi onmogelijk door de politionele ordediensten te beheren is.

Een sluitende combiregeling voor de bezoekende supporters is dan ook cruciaal om beide supportersgroepen zoveel als mogelijk gescheiden te houden en controle te hebben over het ogenblik van aankomst en vertrek van de bezoekende supporters, om zo de veiligheid van zowel supporters, personeel als omwonenden te kunnen garanderen. De combiregeling houdt in dat enkel de bezoekende supporters die een toegangsticket hebben én gebruik maken van het voorziene busvervoer, van het afgesproken rendez-vous-punt naar het stadion (en terug), tot het stadion toegelaten worden.

Concreet zullen de bezoekende supporters enkel tot de bussen toegelaten worden mits ze een geldig toegangsbewijs voor de voetbalwedstrijd Royal Antwerp FC – Union op zondag 17 maart 2024 kunnen voorleggen, alsook een identiteitsbewijs, conform het Koninklijk Besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden.

Om geen afbreuk te doen aan deze combiregeling is het van belang dat er niet meer dan 17 supportersbussen met officieel bussenvignet, uitgegeven door de Politiezone Antwerpen, worden ingelegd.

Het gebruik van gelede bussen (harmonica) is niet toegelaten, de plaatsgesteldheid en infrastructuur zijn hiervoor niet geschikt. Enkel autocars zullen worden toegelaten.

Dit voorkomt dat het aantal bezoekende supporters met toegangsticket excessief wordt.

Ook de 40 genodigden van de bezoekende ploeg dienen zich te schikken naar de modaliteiten van de combiregeling. Zij dienen verplicht met de bus te komen en nemen plaats in het bezoekersvak.

De 20 tickets voor bestuursleden van de bezoekende ploeg vallen niet onder deze regeling.

Om voorafgaandelijke incidenten te voorkomen, zullen de supportersbussen pas worden toegelaten op het grondgebied van de stad Antwerpen vanaf 90 minuten voorafgaand aan het begin van de wedstrijd. De bussen zullen zich via een verplicht rendez-vous-punt moeten aanbieden om nadien naar het stadion te worden geëscorteerd door de politie.

Het nemen van het huidige besluit is noodzakelijk en is erop gericht gevaar of schade voor de inwoners te voorkomen en meer bepaald om mogelijke openbare ordeverstoringen, zoals vechtpartijen en beschadigingen aan de infrastructuur van het stadion en de omliggende openbare ruimte, te voorkomen.

Huidig besluit is er enkel op gericht de orde te handhaven naar aanleiding van de wedstrijd tussen Royal Antwerp FC en Union op zondag 17 maart 2024 voor de duur zoals bepaald in artikel 19 van de Wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester trekt zijn besluit van 22 februari 2024 (jaarnummer 251) in. 

Artikel 2

De bezoekende supporters van Union mogen op zondag 17 maart 2024 uitsluitend het goedgekeurde transport per bus binnen de gekende combiregeling, via het vastgestelde rendez-vous-punt naar Antwerpen, en in het bijzonder, van en naar het Bosuilstadion, Oude Bosuilbaan 54a, 2100 Deurne, gebruiken.

Het aantal ingelegde bussen is beperkt tot 17 supportersbussen. Deze bussen worden pas vanaf 14.30 uur toegelaten op het grondgebied van de stad Antwerpen.

Het gebruik van gelede bussen (harmonica) is niet toegelaten.

Enkel autocars zullen worden toegelaten, mits zij over een officieel bussenvignet -uitgegeven door de Politiezone Antwerpen- beschikken.

Ook de 40 genodigden van de bezoekende ploeg dienen verplicht gebruik te maken van dit busvervoer.

Concreet zullen de bezoekende supporters enkel tot de bussen toegelaten worden mits ze een geldig toegangsbewijs voor de voetbalwedstrijd Royal Antwerp Football Club – Royale Union Saint-Gilloise op zondag 17 maart 2024 kunnen voorleggen, alsook een identiteitsbewijs, conform het Koninklijk Besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden.

De bussen zullen vervolgens via een vooraf door de politiediensten opgelegde reisweg tot aan het afgesproken rendez-vous-punt rijden. Vanaf dat punt zullen de bussen door de Politiezone Antwerpen begeleid worden naar een afgesloten parking die aansluit op het Bosuilstadion.

De bezoekende supporters dienen na afloop van de wedstrijd opnieuw gebruik te maken van dit busvervoer om Antwerpen te verlaten. Ook de terugrit van de bussen gebeurt deels onder politiebegeleiding.

Artikel 3

De verkoop van toegangsbewijzen voor de wedstrijd van zondag 17 maart 2024 wordt beperkt als volgt:

  • de voorverkoop van tickets mag enkel gebeuren door de organisator Royal Antwerp Football Club, ofwel via haar loket of via online verkoop;
  • doorverkoop van tickets is enkel toegelaten via het door de club ingestelde systeem van “free your seat”. Hierbij wordt de nieuwe houder van een ticket ook geregistreerd en gecontroleerd op basis van zijn identiteitskaart;
  • de loketten van Royal Antwerp Football Club moeten gesloten blijven op zondag 17 maart 2024. Op deze dag mogen geen toegangsbewijzen verkocht worden aan de loketten, noch mogen deze online worden aangeboden;
  • de tickets mogen verdeeld worden volgens het 1 op 1 principe:
    1. zowel aan het loket als online één ticket per persoon, op vertoon van de identiteitskaart en mits het hebben van een ONE-account;
    2. abonnementhouders kunnen geen los ticket kopen voor deze wedstrijd aangezien zij reeds over een geldig toegangsbewijs beschikken;
    3. commerciële partners of groepen die worden uitgenodigd, moeten op verzoek van de politiediensten een namenlijst voorleggen van de personen die aanwezig zullen zijn tijdens de wedstrijd. Enkel voor deze personen kunnen zij tickets verkrijgen. De supportersscheiding dient ook hier strikt te worden gerespecteerd. De commerciële partners zijn zelf verantwoordelijk voor de personen aan wie ze de tickets verdelen.

Artikel 4

De burgemeester geeft opdracht aan de Politiezone Antwerpen om dit besluit te betekenen aan:

  • BV Royale Union Saint-Gilloise, Brusselsesteenweg 223, 1190 Vorst;
  • NV Royal Antwerp Football Club, Oude Bosuilbaan 54A, 2100 Deurne.

Artikel 5

De in kennis gestelde voetbalclubs zijn overeenkomstig artikel 388bis, §2 van de code van politiereglementen verplicht om de opgelegde maatregelen aantoonbaar bekend te maken aan hun supporters en de nodige maatregelen te treffen opdat de combiregeling nageleefd wordt.

Artikel 6

De niet-naleving van dit besluit wordt bestraft met de in artikel 712 en volgende van de code van politiereglementen voorziene administratieve sancties.

Artikel 7

Dit besluit is onmiddellijk uitvoerbaar en treedt vanaf de dag van betekening in werking.

Artikel 8

Korpschef EHCP Serge Muyters en de administratief directeur coördinator van de gedeconcentreerde directie van de Federale politie zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.

Artikel 9

De burgemeester laat weten dat tegen deze beslissing beroep kan ingesteld worden door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel gericht worden of elektronisch worden ingediend via http://eproadmin.raadvst-consetat.be.

Artikel 10

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.