Het districtscollege vergaderde op 12 december 2024.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege keurt de notulen van 12 december 2024 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand november 2024 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Wegeniswerken Catershoflaan Colas Noord nv | 34.491,35 EUR | 4005541409 | 5072500000 | Zitting 14 november 2024 jaarnummer 230 |
Wegeniswerken Gasthuishoevestraat Rega Infra nv | 687.186,85 EUR | 4005642085 | 5072500000 | Zitting 14 november 2024 jaarnummer 231 |
Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode november 2024.
De Vereniging der Belgische Foornijveraars, afdeling Antwerpen, verzocht op 4 november 2024 formeel om in 2025 volgende lokale kermissen in te richten in het district Merksem:
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals tot op heden gewijzigd.
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, zoals tot op heden gewijzigd.
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, zoals tot op heden gewijzigd.
Op 12 april 2024 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 264) het politiereglement op "openbare kermissen en kermisactiviteiten" goedgekeurd.
Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.
Volgens artikel 4 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten goedgekeurd op 12 april 2024 door de gemeenteraad (jaarnummer 264), bepaalt het districtscollege jaarlijks de exacte begin- en einddatum van de lokale kermissen.
De lokale en bovenlokale kermissen worden jaarlijks georganiseerd. De abonnementen van de foornijveraars worden verder gezet conform artikel 11 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten.
Met dit besluit wenst het district de data van de jaarlijks weerkerende kermissen vast te leggen zodat de kermisnijveraars hun planning kunnen opmaken voor hun rondgang langs de verschillende kermissen in de stad Antwerpen en omstreken.
De kermissen Tuinwijkfoor en Grote Foor worden georganiseerd volgens de reeds goedgekeurde kermisplannen:
De dienst Stadsbeheer/ Evenementen, Film, Markten en Foren/ Markten, Foren en Ambulante Handel zal een nieuw kermisplan opmaken voor de Tuinwijkfoor. Door de installatie van elektrische laadpalen op de Laaglandlaan moeten er enkele attracties verplaatst worden.
De bestaande kermisplannen worden in overleg met brandweer geëvalueerd en aangepast indien nodig. Na het ontvangen van een gunstig advies van brandweer zullen de kermisplannen ter goedkeuring worden voorgelegd bij het districtscollege.
Het districtscollege keurt de data van de volgende kermissen goed:
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/EFMF | om de verdere coördinatie en organisatie van de lokale kermissen op zich te nemen; |
ME/wijkoverleg | om de buurtbewoners te informeren omtrent de kermissen indien gewenst; |
SB/BOF |
|
SB/SR |
|
SW/B&O/VDC | om waar nodig tijdelijke signalisatie te voorzien; |
PZA | om waar nodig verkeers- en parkeervrij te voorzien en indien nodig De Lijn te informeren. |
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Goedkeuring bestek en procedure | Districtscollege Merksem | 27 april 2023 | 99 |
Goedkeuring gunning | Districtscollege Merksem | 5 oktober 2023 | 200 |
Goedkeuring wijziging opdracht 1 | Districtscollege Merksem | 18 juli 2024 | 162 |
Het districtscollege Merksem keurde op 27 april 2023 (jaarnummer 99) het bestek en de procedure goed voor "Restauratie inkomzuilen en hekwerk Bouckenborghpark", op basis van het bestek GAC_2023_02655.
Het districtscollege Merksem keurde op 5 oktober 2023 (jaarnummer 200) de gunning goed voor "Restauratie inkomzuilen en hekwerk Bouckenborghpark", op basis van het bestek GAC_2023_02655, aan Denys nv, Industrieweg 124 te 9032 Deinze, met ondernemingsnummer 0416.585.801, tegen een bedrag van 225.000,17 EUR inclusief btw.
Het districtscollege Merksem keurde op 18 juli 2024 (jaarnummer 162) de wijziging opdracht 1 goed.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor groen.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Vastlegging bijkomend krediet voor wijzigingen:
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)
Verrekening/Post | Motivatie | In min exclusief btw | In meer exclusief btw | Termijnverlening |
Verrekening 2 bis: Gestabiliseerd zand funderingsmetselwerk verdwenen muur. | Een deel van de fundering was niet meer aanwezig en werd opnieuw gebouwd. Hiervoor werd een gestabiliseerde zandlaag aangebracht. | 413,28 EUR | 0 dagen | |
Verrekening 4: herstel natuursteenoppervlakte van de zuilen. | Na reiniging kwam de slechte staat van het natuursteen oppervlakte aan het licht. Het oppervlakte schilfert, wat her en der diepe putten veroorzaakt. Met behulp van een op maat gemaakte kalkhydraat mortel worden deze punten ingevuld zodat verdere schade door water en vorst wordt vermeden. | 7.640,00 EUR | 8 dagen | |
Totaal | 8.053,28 EUR | |||
Totaal inclusief btw | 9.744,47 EUR |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 8053.,28 EUR + 1.691,19 EUR (21% btw) = 9.744,47 EUR inclusief btw.
Eindafrekening:
De werken zijn voltooid. De eindafrekening wordt als volgt ter goedkeuring voorgelegd:
Omschrijving | Bedrag in EUR |
Gunningsbedrag | 185.950,55 EUR |
Wijziging opdracht in meer | 29.282,60 EUR |
Wijziging opdracht in min | - 4.997,80 EUR |
Vermoedelijke hoeveelheden in min | - 13.077,88 EUR |
Vermoedelijke hoeveelheden in meer | 56.379,15 EUR |
Prijsherziening | 0,00 EUR |
Niet uitgevoerde posten | - 8.982,42 EUR |
Minprijs niet uitgevoerd | 0,00 EUR |
TOTAAL | 244.554,20 EUR |
21% btw | 51.356,38 EUR |
TOTAAL inclusief btw | 295.910,58 EUR |
Vastgelegd budget inclusief btw | 244.640,29 EUR |
Nog vast te leggen budget | 52.787,71 EUR |
Restbedrag inclusief btw | 1.517,43 EUR |
Het verschil tussen het restbedrag en restbudget is te wijten aan het feit dat het gunningsbedrag afwijkt van de nulstaat.
Overzicht bestelbonnen:
Bestelbon | Omschrijving | Bedrag (inclusief btw) |
4005574124 | Gunning | 225.000,17 EUR |
4105070894 | Wijziging | 19.640,12 EUR |
4105072962 | Wijziging | 52.787,71 EUR |
Het districtscollege keurt de wijzigingen in meer goed voor een bedrag van 8.053,28 EUR + 1.691,19 EUR (21% btw) = 9.744,47 EUR voor de restauratie inkomzuilen en hekwerk, Bouckenborghpark, Bredabaan 561, 2170 Merksem, uitgevoerd door Denys nv, Industrieweg 124, 9032 Gent, ondernemingsnummer 0416.585.801.
Het districtscollege keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 244.554,20 EUR + 51.356,38 EUR (21% btw) = 295.910,58 EUR voor de restauratie inkomzuilen en hekwerk, Bouckenborghpark, Bredabaan 561, 2170 Merksem, uitgevoerd door Denys nv, Industrieweg 124, 9032 Gent, ondernemingsnummer 0416.585.801.
Het districtscollege keurt goed een bedrag van 52.787,71 euro, inclusief btw, vast te leggen op investeringsbudget 2024 op naam van DENYS nv, Industrie weg 124, 9032 Gent, met ondernemingsnummer 0416.585.801 voor de restauratie van de inkomzuilen en hekwerk van het Bouckenborghpark, Bredabaan 561, 2170 Merksem, op basis van bestek GAC_2023_02655.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
DENYS | 52.787,71 EUR | budgetplaats: 5074000000 | BB 4105072962 |