Terug
Gepubliceerd op 06/02/2025

2024_DCME_00263 - District Merksem. Laarsebaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 12/12/2024 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Afwezig

Patrick Van den Bempt, districtsschepen

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2024_DCME_00263 - District Merksem. Laarsebaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCME_00263 - District Merksem. Laarsebaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Laarsebaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 oktober  2023 (jaarnummer 7363);
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30 "Campiniastraat-Winterling", "Merksem Heide" en "Omgeving Kwadevelden";
  • maakt deel uit van de "wijk Kwadevelden" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Naar aanleiding van een melding van politie betreffende foutieve verkeersafwikkeling ter hoogte van het kruispunt Rodeloopstraat - Laarsebaan werd de verkeerssituatie op het kruispunt onderzocht. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met district Merksem voor om op het verkeerseiland op het kruispunt bijkomende verticale signalisatie aan te brengen om de correcte afslagbewegingen te accentueren. Een soortgelijke ingreep wordt voorgesteld in de Rodeloopstraat en dan ook in deze straat gereglementeerd.

Leveranciers ondervinden hinder bij het in- en uitrijden van de inpandige laad- en loszone van het pand met nummer 241. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met district Merksem voor om de glascontainers te verplaatsen en een volwaardig verdrijvingsvlak aan te brengen. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • de verplichting wordt opgelegd rechts te rijden, ter hoogte van het verkeerseiland op het kruispunt met de Rodeloopstraat (artikel 2);
    Het verkeersbord D1 wordt aangebracht.
  • een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs de oneven zijde, tegenover het nummer 322 (artikel 14).
    In het vlak worden tevens plooibakens aangebracht.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 16 oktober 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laarsebaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 oktober 2010 (jaarnummer 7363).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20241014_ME_Laarsebaan_AVR.pdf
  • 20240930_ME_Laarsebaan_Sign_D1_Plan1.pdf
  • 20241021_ME_Laarsebaan257_AH_Mark_Verdrijvingsvlak_SignPlooib_Plan3.pdf
  • 20241021_ME_Laarsebaan257_AH_Mark_Verdrijvingsvlak_MarkPlooib_Plan2.pdf
  • 20241021_ME_Laarsebaan257_AH_Mark_Verdrijvingsvlak_Mark_Plan1.pdf