Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een modal split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.
Het onderzoek, het overleg en de besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé.
Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) keurde het college de gunning goed voor perceel 2 (Ontwerp van infrastructuur) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242 aan
Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.
Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8235) keurde het college het advies op de alternatievenonderzoeksnota goed. Daarin werd beschreven welke oplossingen er zijn voor eventuele nieuwe of aangepaste wegen in de regio, welke ambities ‘De Nieuwe Rand’ wil realiseren, wat er onderzocht moet worden en hoe dat zal gebeuren.
Op 29 maart 2024 (jaarnummer 2883) keurde het college het advies over de tussennota voor complex project De Nieuwe Rand goed. Deze tussennota dient om een vereenvoudiging in onderzoek door te voeren binnen het project De Nieuwe Rand. De tussennota gaf de procesaanpak van De Nieuwe Rand weer en hoe het verdere onderzoek na vereenvoudiging zou lopen.Binnen het Complex Project De Nieuwe Rand is de aanleg van een hoogwaardige fiets- en ecopassage in de reservatiestrook van de A102 als één van de mogelijke quick-wins geselecteerd.
Stad Antwerpen wenst daarom samen met de districten Deurne en Merksem en de gemeentes Schoten en Wijnegem, de studie “FR02: Een belangrijke opstap voor natuur,
water, fiets en erfgoed” te laten uitvoeren. Deze studiemoet het traject en de vorm van deze hoogwaardige fiets- en ecopassage in de reservatiestrook van de A102 bepalen, met aansluitingen op fietsring Ekeren, F12, knoop Wommelgem en lokale BFF routes (de FR02). De studie zal vanuit het Complex Project De Nieuwe Rand worden aangestuurd.
Stad Antwerpen zal hiervoor in eigen naam haar raamcontract voor mobiliteitsstudies met ‘Sweco Belgium’ (bestek GAC_2020_01242) aanspreken en optreden als aanbestedende overheid. De kostprijs van de studie wordt geraamd op €280.061,52 excl. BTW.
Stad Antwerpen komt met de betrokken districten en buurgemeenten overeen om de studiekosten in verband met de studie naar de FR02 te prefinancieren en nadien (deels) door te verrekenen naar de betrokken districten en buurgemeentes volgens de verdeling opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst in bijlage.
Voor het district Merksem houdt dit 8% van de studiekost in oftewel €22.404,92 excl. BTW. Deze studiekost wordt opgesplitst over de twee luiken van de opdracht (Voorstudie en definitief ontwerp) en de facturatie zal ook in twee delen verlopen, elks bij oplevering van het bijhorende luik. Over het vastleggen van de budgetten volgt nog een vervolgbesluit eens de studie gegund is door Stad Antwerpen na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst.
De samenwerkingsovereenkomst voor de studie FR02 wordt geformaliseerd en voorgelegd aan het districtscollege ter goedkeuring.
Bij AMJP7 zullen de nodige budgetten voorzien worden op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2500/2MER010102A00000/5072500000/664410/2ME090200.
Het districtscollege keurt de samenwerkingsovereenkomst FR02 goed.