Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_DCBO_00118 - District Borgerhout. Van Geertstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 21/05/2024 - 10:38 Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mariam El Osri, districtsburgemeester; Luc Moerkerke, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Mariam El Osri, districtsburgemeester
2024_DCBO_00118 - District Borgerhout. Van Geertstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCBO_00118 - District Borgerhout. Van Geertstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Van Geertstraat, Dodoenstraat, Tuinbouwstraat en Ketsstraat in het district Antwerpen:

  • behoren tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • hebben een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college:
    • voor de Van Geertstraat op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8885); 
    • voor de Dodoenstraat op 19 oktober 2021 (jaarnummer 8732);
    • voor de Tuinbouwstraat op 28 april 1992 (jaarnummer 525);
    • voor de Ketsstraat op 13 mei 2022 (jaarnummer 3984).
  • maken deel uit van een goedgekeurde districtsoverschrijdende zone 30, gekend als nummer 25, "Van Geertstraat en omgeving"; 
  • maken deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd, binnen de Singel, met het oog op het betalend- en bewonersparkeren. 

Omwille van toenemend sluipverkeer tussen de Carnotstraat en de Provinciestraat wordt de Van Geertstraat, ter hoogte van het nummer 29 en aan de hand van breekpalen, onderbroken voor gemotoriseerd verkeer.  Als aanvullende maatregelen wordt:

  • de rijrichting van de Ketsstraat, tussen de Provinciestraat en de Van Geertstraat, omgekeerd met de toegelaten rijrichting naar de Van Geertstraat;
  • het deel van de Tuinbouwstraat, gelegen tussen de Van Geertstraat en de Dodoenstraat enkelrichting gemaakt met de toegelaten rijrichting naar de Van Geertstraat;
  • een verdrijvingsvlak aangebracht op de hoek van de Van Geertstraat en de Van Leentstraat.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van  28 november 2022 (jaarnummer 663) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, de afdeling mobiliteit stelt voor om voor een proefperiode van zes maanden:

  • de nodige verdrijvingsvlakken en plooibakens aan te brengen op het breed uitlopend gedeelte met de Dodoenstraat ter hoogte van het nummer 29;
  • de rijrichting te keren tussen de Provinciestraat en de Van Geertstraat;
  • het beperkt eenrichtingsverkeer in te richten in de Tuinbouwstraat, in het deel gelegen tussen de Dodoenstraat en de Van Geertstraat, met toegelaten rijrichting naar de Van Geertstraat;
  • een verdrijvingsvlak te voorzien op de hoek van de Van Geertstraat en de Van Leentstraat.

De parkeerbalans neemt af met vier plaatsen (in de Van Geertstraat, voor de huisnummers 29 tot 33).

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 29 april 2024. Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0105 - Het districtsbestuur maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid naar de stad en andere overheden en externe partners
2BOR010503 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling voor de Van Geertstraat en omgeving, onder voorwaarde dat een evaluatie met de buurtbewoners na 6 maanden wordt georganiseerd. Daarnaast wordt ook een uitgebreide communicatie voorzien: communicatie niet enkel met bewonersbrief, maar ook met grote informatiedragers (sandwichborden) aan de ingang van de straten voor wagens waar de rijrichting wijzigt.


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 19920428_GR_nr_525.pdf
  • 20240429_VanGeertstraat_en_omgeving_NT_1.pdf
  • 20240429_VanGeertstraat_en_omgeving_NT_2.pdf
  • 20240429_VanGeertstraat_en_omgeving_NT_3.pdf
  • 20240429_VanGeertstraat_en_omgeving_NT_4.pdf