Op zaterdag 16 november deed de Sint zijn intrede in Antwerpen. Tijdens zijn verblijf in Antwerpen vond de Sint op zondag 1 december ook tijd om in een stoet door Deurne te paraderen. Wat opviel was dat de Sint bij zijn intrede in Antwerpen vergezeld werd door roetpieten. Toen het tijd was om door Deurne te paraderen waren het echter niet de roetpieten die te zien waren, maar wel de gecontesteerde zwarte pieten.
De zwartenpietendiscussie is er eentje dat ondertussen helaas al even leeft. Men zou denken dat mensen ondertussen wel inzien waarom zwarte pieten problematisch zijn, maar gezien dit toch niet het geval blijkt te zijn schets ik graag nog eens beknopt waarom zwarte piet juist problematisch is.
Toen u en ik klein waren werd ons verteld dat zwarte pieten zwart zagen, omdat ze door schoorstenen moeten. Als je echter wat meer inzoomt op die figuur van zwarte piet kan je jezelf daarbij serieuze vragen stellen zoals: waarom gaat Zwarte Piet gepaard met een pruik op dat lijkt op een afro-kapsel? waarom wordt zwarte piet in prentenboeken en op chocolaatjes vaak afgebeeld met vollere lippen? Als je dan ook nog eens wat opzoekwerk gaat doen naar de kleding van zwarte piet kan je er niet omheen dat in de realiteit de figuur van Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van donkere mensen uit een tijd waarin mensen omwille van hun huidskleur in slavernij werden gedrukt en beschouwd als minderwaardig. Je zou denken dat mensen ondertussen wel zouden inzien dat de figuur van zwarte piet daardoor voor veel mensen beledigend en kwetsend is. Toch blijft er op sommige plaatsen halsstarrig vastgehouden aan deze zwarte pieten, waaronder dus ook in Deurne.
Wanneer men dit wil aankaarten wordt men door diezelfde mensen die er halsstarrig aan vasthouden bestempeld als iemand die een kinderfeest wil verpesten. Het tegendeel is echter waar. Mensen die de problematiek van Zwarte Piet aankaarten willen er juist een inclusiever feest van maken waarbij niemand zich beledigd moet voelen. De plaatsen waar men al inzet op de inclusieve versie van het Sinterklaasfeest bewijzen dat het kinderfeest heus niet verpest is. Kijk bijvoorbeeld naar intrede van de Sint in Antwerpen. Het was een overrompeling van blije vierende kinderen die heus niet minder gelukkig zijn, omdat ze hun snoep aangeboden krijgen door een roetpiet in plaats van een zwarte piet. En mensen die zich beledigd voelen door Zwarte Piet hadden geen reden om zich beledigd te voelen.
Naast het emotionele luik hebben er trouwens al meerdere internationale organisaties de figuur van Zwarte Piet veroordeeld. zo stelde het VN-Comité voor de Uitbanning van Rassendiscriminatie dat het feit dat een traditie diep geworteld is discriminatie en het gebruik van stereotypen niet rechtvaardigen. Het comité benoemde ook dat Zwarte Piet door veel mensen van Afrikaanse afkomst wordt ervaren als een overblijfsel van slavernij, wat de waarde en zelfachting van kinderen en volwassenen met een Afrikaanse afkomst schaadt. Ze concludeerden dat men ervoor moet zorgen dat de traditie van Zwarte Piet verandert.
Ook het Europees parlement stemde in 2020 een niet-bindende resolutie goed die vraagt om op te houden met onder andere de traditie van Zwarte Piet.
Ondanks dit alles blijft het district een Sinterklaasstoet faciliteren die gebruik maakt van Zwarte Piet. Wij zouden graag willen weten waarom dit districtsbestuur al deze signalen naast zich neer legt en de organisatie van de Sinterklaasstoet niet oplegt om hier een inclusief verhaal van te maken.