Op 1 januari 2025 vond de vrijwillige samenvoeging tussen Antwerpen en Borsbeek plaats, waarbij Borsbeek als 10de district binnen stad Antwerpen verder zal bestaan (goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2023 (jaarnummer 770).
Voor stad Antwerpen moet binnen zes maanden na de fusiedatum een nieuwe algemeen directeur en een nieuwe financieel directeur worden aangesteld.
Voor het district Borsbeek moet een districtssecretaris worden aangesteld. Vanaf datum van vacantverklaring van het ambt geldt een termijn van zes maanden tot aanstelling van een definitieve districtssecretaris.
De gemeenteraden van Antwerpen en Borsbeek keurden op 21 februari 2022 de aanduiding van de heer Sven Cauwelier, algemeen directeur stad Antwerpen, als algemeen directeur-coördinator voor de samenvoegingsoperatie goed (jaarnummer 117). Mevrouw Kathleen Sebreghts, algemeen directeur van gemeente Borsbeek, stond hem hierin bij als algemene projectleider.
De heer Pieter Dielis werd als financieel directeur-coördinator aangeduid, in vervanging van de heer Karl Van Borm (jaarnummer 385). Mevrouw Kirsten Smits, financieel directeur van gemeente Borsbeek, stond hem hierin bij.
In lijn met de samenvoegingsbesluiten en de decretale regeling hierrond, treden voor stad Antwerpen de heer Sven Cauwelier en de heer Pieter Dielis op als respectievelijk algemeen directeur en financieel directeur, tot de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur en financieel directeur en wordt in formele besluitvorming en correspondentie van stad Antwerpen ook naar deze titels verwezen.
Dit houdt echter geen voorafname in van de te volgen aanstellingsprocedures en de uitkomst hiervan, waarvoor binnen de decretaal vastgestelde termijn de nodige besluitvorming zal volgen.
Om de operationele werking en continuïteit van het district Borsbeek te garanderen wordt overgegaan tot aanduiding van mevrouw Kathleen Sebreghts als tijdelijk waarnemend districtssecretaris, en dit tot aanstelling van een definitieve districtssecretaris voor het district Borsbeek.
Districtssecretaris is een functie die door het Decreet Lokaal Bestuur wordt geregeld. De decretale taken kunnen als volgt worden samengevat:
Mevrouw Aline Mauer wordt voorgesteld om, indien de dienstnoodwendigheden dit vereisen bij afwezigheid van de waarnemend districtssecretaris van het district Borsbeek, op te treden als diens vervanger.
Op een later moment (na afronding van de hierboven vermelde aanstellingsprocedures) zal worden overgegaan tot aanstelling van een definitieve districtssecretaris.
Mevrouw Kirsten Smits neemt in afwachting van de aanstellingsprocedures een functie binnen de bedrijfseenheid Financiën op zich.
De gemeenteraad neemt kennis van de waarneming van het ambt van algemeen directeur door de heer Sven Cauwelier, en dit in afwachting van een definitieve aanstelling van een algemeen directeur. In deze periode zal de titel ‘algemeen directeur’ worden gebruikt.
De gemeenteraad neemt kennis van de waarneming van het ambt van financieel directeur door de heer Pieter Dielis, en dit in afwachting van een definitieve aanstelling van een financieel directeur. In deze periode zal de titel ‘financieel directeur’ worden gebruikt.
De gemeenteraad keurt de vacantverklaring van het ambt van districtssecretaris voor het district Borsbeek goed.
De gemeenteraad stelt de noodzaak vast om een tijdelijke districtssecretaris voor het district Borsbeek aan te wijzen.
De gemeenteraad beslist om met onmiddellijke ingang mevrouw Kathleen Sebreghts tijdelijk aan te wijzen als waarnemend districtssecretaris van het district Borsbeek, in afwachting van de definitieve aanstelling van de districtssecretaris zoals uiteengezet in dit besluit.
De gemeenteraad keurt goed dat, indien de dienstnoodwendigheden dit vereisen omwille van de afwezigheid van de waarnemend districtssecretaris van het district Borsbeek, mevrouw Aline Mauer zal optreden als diens vervanger.