Terug
Gepubliceerd op 10/03/2025

2025_CBS_01773 - District Hoboken. Hertoglei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/03/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_01773 - District Hoboken. Hertoglei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2025_CBS_01773 - District Hoboken. Hertoglei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Hertoglei in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 maart 2016 (jaarnummer 2133);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Groen Zuid'.

Naar aanleiding van het weinig naleven van de huidige parkeersignalisatie stelt bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om dit duidelijker af te bakenen aan de hand van een bijkomend verdrijvingsvlak.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2025 (jaarnummer 75) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • een verdrijvingsvlak wordt aangebracht, langs de even zijde, op 50 meter vanaf het kruispunt met de Louisalei (artikel 4).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 4 december 2024 Gunstig advies
Districtsraad Hoboken, advies van 17 februari 2025 (jaarnummer 20) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Hertoglei in het district Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 10 maart 2016 (jaarnummer 2133).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen