Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024082693 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als contactadres Frankrijklei 71/73 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen (0824037071) met als contactadres Frankrijklei 71/73 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Burchtse Weel 102-104 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 13 sectie N nr. 257G |
waarvan: |
|
- 20210902-0030 | afdeling 13 sectie N nr. 257G (Leerexpert Burchtse Weel) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een school met containerklassen en luifels en de actualisatie van de exploitatie van de basisschool en secundaire school van De Leerexpert Burchtse Weel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/09/2017: vervallen vergunning (20171473) voor het verlengen van een tijdelijke vergunning voor 4 containerklassen en een atelier;
- 29/10/2013: vervallen vergunning (20134026) voor het bouwen van 4 tijdelijke paviljoenen en 2 luifels;
- 08/08/2012: vervallen vergunning (20124421) voor het bouwen van tijdelijke containerklassen.
Vergunde toestand
- vrijstaand schoolgebouw van 1 bouwlaag onder plat dak in een groene omgeving;
- parking aan de straatkant.
Bestaande toestand
- toevoeging van 6 gebouwen en 2 luifels via een tijdelijke, inmiddels vervallen vergunning.
Nieuwe toestand
- behoud van de bestaande toestand;
- oorspronkelijk schoolgebouw plus 6 tijdelijke gebouwen in de vorm van containers en 2 luifels;
- gebouw 4 en de luifels worden afgekoppeld van de riolering en wateren af op eigen terrein;
- parking voor 22 auto’s;
- fietsenberging voor 32 fietsen;
- gevels in grijze gevelbekleding met buitenschrijnwerk in wit pvc en luifels in metaalstructuur met lichtdoorlatende polycarbonaatplaten.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 13 oktober 2011 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen aan AGSO Antwerpen een milieuvergunning klasse 2 voor verdere exploitatie van een onderwijsinrichting (MLAV1/11-207). Deze vergunning is geldig tot 13 oktober 2031. Op 8 juni 2017 nam de deputatie akte van een mededeling van een kleine verandering aan de vergunning (MLVER/2017-33). Deze vergunning is geldig tot 13 oktober 2031.
Op 9 december 2021 werd akte genomen van een melding klasse 3 (OMV_2021140456) betreffende de exploitatie van een kleuterschool, een lagere school en een secundaire school.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft de aanpassing van het elektrisch vermogen van de warmtepompen, de schrapping van droogkasten als ingedeelde inrichting en de schrapping van de transformator.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Leerexpert Burchtse Weel
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | -37,36 kW |
46.1°b) | wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW; | -40,00 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 4 december 2024 | 17 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 4 december 2024 | 12 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 4 december 2024 | 14 januari 2025 |
Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit | 4 december 2024 | 9 december 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
- (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Context
Het Stedelijk Onderwijs bouwt mee aan de stad van morgen door het realiseren van voldoende, gezonde, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen. In de beleidsvisie op het onderwijspatrimonium geeft het Stedelijk Onderwijs aan waar het op lange termijn (perspectief 2020-2050) met haar schoolgebouwen naartoe wil. Ze geeft richting aan zowel grote nieuwbouwprojecten als renovaties, preventief onderhoud, kleine herstellingen en het dagelijks beheer van het patrimonium. Om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren is het regelmatig nodig om leerlingen in tijdelijke huisvesting op te vangen. Bij voorkeur gebeurt dit door reorganisatie van de bestaande ruimte op een scholensite of door de ingebruikname van gebouwen in de onmiddellijke omgeving. Pas in laatste instantie wordt tijdelijke huisvesting voorzien in de vorm van mobiele units. Er moet echter vastgesteld worden dat de beoogde tijdelijke termijn voor mobiele units die in het verleden werden vergund en geplaatst om het capaciteitstekort op te lossen niet altijd volstaat om de huisvestingsnoden duurzaam en efficiënt op te lossen.
De oprichting van de mobiele units uit voorliggende aanvraag werd in 2013 voor het eerst vergund omwille van een capaciteitstekort en vervolgens verlengd. Intussen werd beslist om in de basisschool en secundaire school van De Leerexpert Burchtse Weel een permanente uitbreiding te realiseren. Volgens de huidige planning zou dit project ten vroegste in september 2028 opgestart en in oktober 2032 opgeleverd kunnen worden. Het vermoedelijk scenario is als volgt: In een eerste fase wordt een nieuwbouw opgetrokken. Na ingebruikname van de nieuwbouw kan er plaats gemaakt worden in het bestaande gebouw dat volledig verbouwd wordt. Als ook deze werken voltooid zijn en het bestaande gebouw in gebruik is genomen kunnen de mobiele units verwijderd worden. Voorliggende aanvraag betreft dus het behouden van de mobiele units.
De aanvrager vraagt bijgevolg een vergunning tot aan het einde van de werken en de ingebruikname van het nieuwe en/of verbouwde schoolgebouw. Aangezien verhuisbewegingen van een school organisatorisch enkel mogelijk zijn in een vakantieperiode die langer dan een week duurt komen hiervoor enkel de paasvakantie en de grote vakantie in aanmerking. Dit maakt dat enige vertraging op de werken vaak gepaard gaat met een grote verschuiving in tijd van de verhuisbeweging alsook de afbraak van de units. Er wordt om deze redenen rekening gehouden met 1 jaar marge. Er wordt momenteel ingeschat dat ten vroegste oktober 2033 de units verwijderd kunnen worden.
De vraag om de units te behouden tot eind 2033 kan worden bijgetreden. De aanvraag zal als een nieuwe aanvraag voor de plaatsing van mobiele units behandeld worden daar de tijdsduur van de eerdere vergunning verstreken is.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De mobiele units zijn bedoeld als tijdelijke huisvesting om de capaciteit van een bestaande school uit te breiden en te verbouwen. De site wordt gesitueerd binnen een zone voor gemeenschapsvoorzieningen volgens gewestplan. De aanvraag is verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de dienst Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Onderwijsbeleid/Capaciteit. Zij adviseren gunstig:
“De vraag naar tijdelijke huisvesting door de acute en chronische tekorten aan onderwijscapaciteit is vele malen hoger dan het aanbod. Daarom adviseren wij onvoorwaardelijk gunstig.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat de plaatsing van 4 tijdelijke units en 2 luifels bij een bestaand schoolgebouw gelegen tussen het Burchtse Weel en de Ring Antwerpen.
De school is een gelijkvloers paviljoenachtig volume met smalle langgerekte armen of vertakkingen die telkens speelplaatsen omarmen. Het betrokken perceel heeft een zeer grote oppervlakte die voor de helft wordt ingenomen door het schoolgebouw. De vloeroppervlakte van de mobiele units vormen een uitbreiding van 18% van de vloeroppervlakte van de bestaande schoolinfrastructuur.
De tijdelijke units en de luifels worden rond en tussen de schoolpaviljoenen geplaatst. Door de verspreide inplanting van de mobiele units behoudt de invulling van de site een zekere luchtigheid. De evenwichtige verhouding tussen bebouwde en onbebouwde delen blijft behouden.
De schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid van de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
Het uitzicht van de containers is architecturaal weinig inspirerend maar voor een beperkte termijn aanvaardbaar. Bovendien worden de gevels uitgevoerd in een grijze kleur, een tint die aansluit bij de gevels in betonelementen van de bestaande school. Gelet op de aanvraag voor een bepaalde termijn kan de visueel-vormelijke inpassing aanvaard worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid wat betreft de looppaden buiten (artikel 14-17), niveauverschillen tussen binnen en buiten (artikel 18-21), circulatieruimtes aan deuren (artikel 22-26), aangepaste toiletten en doucheruimtes (artikel 29/2-32). De afwijkingen worden gemotiveerd. Het voorafgaand advies van Inter is echter ongunstig.
De afwijkingen op het ontbreken van een aangepaste doucheruimte en aangepaste toiletten in elk sanitair blok worden aanvaard. Centraal in de school wordt een aangepast toilet gesitueerd. Gezien de tijdelijkheid van de units is een aanpassing van de sanitaire blokken disproportioneel.
Met betrekking tot de overige afwijkingen wordt een gemotiveerde afwijking gevraagd. Gezien de tijdelijkheid van de aanvraag kan een afwijking van de verordening toegankelijkheid toegestaan worden.
Gebouwen 1, 2, 3, 5 en 6 en luifel 1 vallen onder de verordening hemelwater maar wijken af. De overige luifels (1 en 2) en gebouw 4 worden afgekoppeld en vloeien af in groene ruimte. De afwijkingen betreffen zowel het plaatsen van voldoende hemelwaterputten als het plaatsen van een infiltratievoorziening. De afwijkingen worden gemotiveerd.
De mobiele units 1, 5 en 6 zijn aangesloten op een hemelwaterput die voldoende groot is voor een herbruik van 100%. De afwijking op de grootte is voldoende gemotiveerd en wordt aanvaard.
De hemelwaterputten zijn niet aangesloten op een infiltratievoorziening. Gezien de aangeleverde motivatie dat de overgedimensioneerde putten ook als buffer dienstdoen, waardoor er weinig overloop naar een infiltratievoorziening te verwachten valt, en gezien de tijdelijkheid van de mobiele units wordt een afwijking toegestaan.
De units 2 en 3 zijn geplaatst op de bestaande verharding van de speelplaats die aangesloten is op de bestaande riolering. Gezien de speelplaats een vergunde situatie vormt en gezien het tijdelijk karakter van de units, wordt een afwijking van de verplichting om een hemelwaterput en bovengrondse infiltratievoorziening te plaatsen toegestaan.
De daken van de mobiele units worden niet aangelegd als groendak (bouwcode, artikel 20). Gezien de tijdelijkheid van de mobiele units en gezien herbruik wordt ingezet bij drie van de 6 units, kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Niettegenstaande de aanvraag als een nieuwe aanvraag voor de plaatsing van mobiele units wordt behandeld daar de tijdsduur van de eerdere vergunning verstreken is, is er geen toename van het aantal leerlingen of personeel. De dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit stelt dan ook dat de parkeerparagraaf niet van toepassing is.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Bij nazicht van de historiek en de vergunningen wordt vastgesteld dat de milieuvergunningen met referentie MLAV1/11-207 en MLVER/2017-33 niet zijn stopgezet in het omgevingsloket, zoals opgenomen in de bijzondere voorwaarde van OMV_2021140456. Dit wordt nogmaals mee opgenomen als bijzondere voorwaarde.
De klasse 3 activiteiten die aangevraagd worden betreffen:
De transformator van 250 kVA is uit de aanvraag gehaald wegens niet langer ingedeeld. Het elektrisch vermogen van de warmtepompen werd aangepast (vermindering van 37,36 kW) en de droogkasten werden uit rubriek 46 gehaald (vermindering van 40 kW) omdat deze niet onder het toepassingsgebied vallen.
De stookinstallaties 1, 2, 3 en 4 met een respectievelijk vermogen van 741 kW, 741 kW, 62,9 kW en 52,2 kW staan in een apart lokaal naast de transformator. Om hinder naar de omgeving te beperken bij eventuele lekkage van vloeistoffen is het belangrijk dat de transformator op een vloeistofdichte vloer of in een opvangbak wordt geplaatst. Dit wordt mee opgenomen in de bijzondere voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 31 december 2033 in stand blijven. De mobiele units en de luifels dienen nadien verwijderd te worden.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits naleving van de algemene, sectorale en bijzondere voorwaarden wordt aan het college geadviseerd de vergunning voorwaardelijk te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | -37,36 kW |
46.1°b) | wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | -40,00 kW |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 2.500,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 12,64 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 550,00 liter |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 1.597,10 kW |
46.1°b) | wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 45,00 kW |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. De aanvrager dient de milieuvergunning klasse 2 met referentie MLAV1/11-207 alsook de mededeling kleine verandering met referentie MLVER/2017-33 stop te zetten in het omgevingsloket.
2. De transformator wordt op een vloeistofdichte vloer of in een opvangbak geplaatst.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 4 december 2024 |
Start openbaar onderzoek | 14 december 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 12 januari 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 19 maart 2025 |
Verslag GOA | 20 februari 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe en Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 31 december 2033 in stand blijven. De mobiele units en de luifels dienen nadien verwijderd te worden.
Bijzondere milieuvoorwaarden
1. De aanvrager dient de milieuvergunning klasse 2 met referentie MLAV1/11-207 alsook de mededeling kleine verandering met referentie MLVER/2017-33 stop te zetten in het omgevingsloket.
2. De transformator wordt op een vloeistofdichte vloer of in een opvangbak geplaatst.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 2.500,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 12,64 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 550,00 liter |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 1.597,10 kW |
46.1°b) | wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW; (inrichting Leerexpert Burchtse Weel) | 45,00 kW |