Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2024164995 |
Gegevens van de aanvrager: | NV KUWAIT PETROLEUM (Belgium) met als contactadres Desguinlei 100 bus 8 te 2018 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV KUWAIT PETROLEUM (Belgium) (0404584525) met als contactadres Desguinlei 100 bus 8 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Blancefloerlaan 177 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 13 sectie N nr. 833N11 |
waarvan: |
|
- 20180420-0103 | afdeling 13 sectie N nr. 833N11 (Kuwait Petroleum (Belgium): Q8 Blancefloerlaan) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van een container en stockage, (her)aanleggen van verharding en veranderen van de exploitatie door toevoeging van een koelcontainer |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/10/2021: vergunning deputatie (OMV_2021116028) voor het plaatsen van technische installaties en afvoerkanalen, het voorzien van een geluidswand en het plaatsen van fietsbeugels bij een benzinestation met shop;
- 29/10/2020: gedeeltelijke vergunning deputatie (OMV_2020059451) voor het wijzigen van het terrein, reclame en indeling shop en het verhogen van het vermogen van compressoren en airco's;
- 14/11/2019: vergunning deputatie (OMV_2019088675) voor een benzinestation met een CNG-installatie en shop: verandering door wijziging en uitbreiding;
- 12/10/2018: vergunning (OMV_2018048138) voor de exploitatie van een tankstation en het bouwen van een shop;
- 29/08/2013: weigering (3562#6893) voor het bouwen van een carwash en stofzuigereilanden;
- 09/03/2012: vergunning (3508#9641) voor het bouwen van een carwash en stofzuigerinstallaties;
- 07/05/2004: vergunning (86#8724913) voor het slopen van een bestaand benzinestation en bouwen van een automatisch benzinestation met self-carwash en een technische cabine.
Vergunde toestand
- site ingericht als benzinestation met shop.
Bestaande toestand
- overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:
Nieuwe toestand
- functie: kantoor en vrije beroepen (benzinestation met shop);
- bouwvolume:
- gevelafwerking: gevelwijzigingen maken geen onderdeel uit van de aanvraag.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een koelcontainer;
- overdekken van een verharde stockagezone;
- verharden van een groenzone links achteraan het perceel.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
De inrichting beschikt over een omgevingsvergunning klasse 2 voor onbepaalde duur afgeleverd door het college op 12 oktober 2018 voor de exploitatie van een tankstation en het bouwen van een shop. Op het college van 28 juni 2019 werd de vergunning voor het verplaatsen van de hoogspanningscabine verleend. Op 14 november 2011 werd een vergunning afgeleverd door de deputatie voor het bijkomend verdelen van CNG. Op 29 oktober 2020 werd de vergunning uitgebreid. Op 28 oktober 2021 werden er klimaatbeheersingstoestellen vergund door de deputatie.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag omvat de verandering voor het bouwen van een stockageplaats, het aanpassen van terreinaanlegwerken en het plaatsen van een koelcontainer.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Kuwait Petroleum (Belgium): Q8 Blancefloerlaan
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | +9,00 kW (103,27 kW) |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 17 januari 2025 | 14 februari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 29 januari 2025 | 10 februari 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving.)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan het raadplegen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande vergunde functie van benzinestation met bijbehorende shop blijft behouden en is in harmonie met de kenmerkende mix van functies langs de Blancefloerlaan. De aanvraag is verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften voor woongebied volgens het gewestplan.
De aanvraag werd voorgelegd aan de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Zij adviseren gunstig:
“Het project past binnen de visie van de beleidsnota ruimtelijke economie inzonderheid verweving van functies. Het tankstation heeft de laatste jaren ook al aanpassingen gedaan in functie van meer duurzame mobiliteitsmodi zoals ook opgenomen is in de klimaatdoelstellingen van stad Antwerpen.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat het uitbreiden van de vergunde ‘trash area’ met een stockageplaats op de bestaande vergunde verharding en het aanleggen van een bijkomende verharding waarop een koelcontainer wordt geplaatst. Deze verharding en constructies bevinden zich in de zone achter de shop die enkel toegankelijk is voor het personeel.
De schaal en het ruimtegebruik van de constructies hebben een beperkte ruimtelijke impact en kunnen daarom gunstig beoordeeld worden.
Visueel-vormelijke elementen
De bijkomende stockageplaats wordt met dezelfde houten beplating afgewerkt als de reeds vergunde ‘trash area’. De koelcontainer is een prefabconstructie in wit staal. De beide constructies zorgen voor een verdere verrommeling van de afgebakende zone achter de shop. Het is aan te bevelen de afsluiting te voorzien van klimplanten zodat een visuele afscheiding wordt gecreëerd naar het publiek toegankelijke benzinestation met bijbehorende shop.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Om het aantal leveringen te beperken en zo de belasting voor het milieu te verlagen vraagt de exploitant van het bestaande tankstation aan de Blancefloerlaan de plaatsing van een vriescontainer aan. Deze vriescontainer zal dienen voor stockage van goederen die verkocht kunnen worden in de shop en koel moeten blijven. De vriescontainer wordt geplaatst op een bestaande groenzone (graszone) die momenteel geen functie heeft. De reeds aangevraagde en vergunde ingedeelde inrichtingen en activiteiten blijven ongewijzigd.
Het maximale geluid van de koelcontainer bedraagt 40 dB(A). Tussen de locatie van de container en de Garmt Stuivelingstraat staan geluidsschermen die eventuele geluidshinder zullen tegengaan. Gezien de plaatsing van de schermen en de beperkte geluidsproductie van de koelunit, wordt het effect op de omgeving beperkt. De koelunit maakt gebruik van een koelmiddel Freon R404a, dit heeft een GWP van 3.922. Gelieve er rekening mee te houden dat sommige koelmiddelen aan uitfasering onderworpen zijn om in het kader van duurzaamheid en in geval van accidentele vrijstelling, de impact op het milieu te milderen. Meer informatie over in de toekomst toegelaten koelmiddelen en hun eventuele uitfaseringstermijn kan teruggevonden worden op https://www.vlaanderen.be/veka/energie-en-klimaatbeleid/energie-en-klimaatbeleid-voor-ondernemingen/f-gassen/20-februari-2024-nieuwe-f-gassenverordening-gepubliceerd. Verder geeft de exploitant aan dat de koelinstallatie periodiek gekeurd zal worden om te voldoen aan de Vlarem-wetgeving. Er wordt geadviseerd om ter plaatse een logboek ter beschikking te stellen waar de keuringen in worden bijgehouden en toekomstige keuringen in worden vastgelegd. In de technische fiche van de koel- en vriescontainer staat dat het verbruik 100 kW per dag bedraagt. Verder staat er dat de koelcapaciteit voor de functie koelen en vriezen respectievelijk 9 kW en 4 kW bedraagt. In rubriek 16 doelt de ‘totaal geïnstalleerde drijfkracht’ op het elektrisch vermogen. Mogelijk zijn het thermisch en elektrisch vermogen door elkaar gehaald in de aanvraag.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden op basis van projectinhoudsversie 4.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Kuwait Petroleum (Belgium): Q8 Blancefloerlaan) | 9,00 kW |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. De koel- en vriescontainer wordt voorzien van een logboek waar de (toekomstige) keuringen in worden genoteerd.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 17 januari 2025 |
Start openbaar onderzoek | 27 januari 2025 |
Einde openbaar onderzoek | 25 februari 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 8 maart 2025 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek startte op 27 januari 2025, de aanplakking van de affiche gebeurde laattijdig op 28 januari 2025. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Geluidsimpact: De bezwaarindiener stelt dat het onvoldoende duidelijk is welke geluidsimpact de koelcontainer zal hebben op de omwonenden van de Garmt Stuivelingstraat. De bezwaarindiener is van mening dat de bestaande geluidswal onvoldoende is om een nadelige impact op de verdiepingen van de woningen uit te sluiten.
Beoordeling:
De koel- en vriescontainer zal maximaal 40 dB(A) produceren. De milieukwaliteitsnorm voor geluid in openlucht gelegen in woongebieden bedraagt overdag, ’s avonds en ’s nachts respectievelijk 45 dB(A), 40 dB(A) en 35 dB(A). De dichtstbijzijnde woningen liggen tussen de 10 en 15 meter van de koel- en vriescontainer en worden gescheiden door een geluidsscherm. De hinder op de omgeving zal daarom beperkt worden. Het bezwaar is ongegrond.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarde.
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. De koel- en vriescontainer wordt voorzien van een logboek waar de (toekomstige) keuringen in worden genoteerd.