In de zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid' die bestaat uit verschillende partners die samenwerken voor een veiliger Antwerpen. Het college wenst enkele ingrepen uit te voeren aan de fiets- en voetgangersoversteek in de Brusselstraat ter hoogte van huisnummer 45.
Naar aanleiding van een ongeval met zwaargewonden in levensgevaar werd het ongevallenbeeld ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek bekeken. Uit analyse van de verkeerspolitie blijkt dat er van 2020 tot 2023 vijf ongevallen hebben plaatsgevonden ter hoogte van de trambedding en oversteek.
Deze verkeersveiligheidsingreep werd op 22 augustus 2023 besproken en goedgekeurd op de interkabinetten-werkgroep verkeersveiligheid.
Het definitief ontwerp werd op het overleg van 4 december 2024 met bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en De Lijn overlopen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het definitief ontwerp ter goedkeuring voor aan het college.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Tijdens de zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) stelde de gemeenteraad de bovenlokale straten vast. De Brusselstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de bovenlokale budgetten en voor verkeersveiligheid- en mobiliteitsvoorwaarden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit, heeft in samenwerking met de lokale verkeerspolitie een maatregelenpakket opgesteld voor de situatie in de Brusselstraat. Het maatregelenpakket is gericht op het aanpakken van de specifieke oorzaken van de lokale verkeersonveiligheid. Hierbij wordt rekening gehouden met onder andere de huidige functie en vormgeving van de weg en/of kruispunt, de verkeersstromen en intensiteiten.
Het maatregelenpakket betreft een structurele en duurzame herinrichting voor een gedeelte van de rijbaan en trambedding.
Het betreft de volgende maatregelen:
De kosten van deze werken worden volledig gedragen door stad Antwerpen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
De uitgaven zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020 -2025 onder SUB_NR/INTERN/2500/5155000000/225/2LMS010302PA7577/2SA020200
De districtsraad geeft gunstig advies voor het definitief ontwerp van 30 oktober 2024 voor de infrastructurele aanpassingen aan de fiets- en voetgangersoversteek in de Brusselstraat, ter hoogte van huisnummer 45, mits volgende voorwaarden:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit volgt deze opmerking.
Het college keurt het definitief ontwerp (30 oktober 2024) goed voor de verkeersveiligheidsmaatregelen ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek in de Brusselstraat.