Terug
Gepubliceerd op 03/02/2025

2025_CBS_00699 - District Antwerpen. Fiets- en voetgangersoversteek Brusselstraat SWPR14001 - Verkeersveiligheidsmaatregelen. Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00699 - District Antwerpen. Fiets- en voetgangersoversteek Brusselstraat SWPR14001 - Verkeersveiligheidsmaatregelen. Definitief ontwerp - Goedkeuring 2025_CBS_00699 - District Antwerpen. Fiets- en voetgangersoversteek Brusselstraat SWPR14001 - Verkeersveiligheidsmaatregelen. Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid' die bestaat uit verschillende partners die samenwerken voor een veiliger Antwerpen. Het college wenst enkele ingrepen uit te voeren aan de fiets- en voetgangersoversteek in de Brusselstraat ter hoogte van huisnummer 45.

Naar aanleiding van een ongeval met zwaargewonden in levensgevaar werd het ongevallenbeeld ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek bekeken. Uit analyse van de verkeerspolitie blijkt dat er van 2020 tot 2023 vijf ongevallen hebben plaatsgevonden ter hoogte van de trambedding en oversteek. 

Deze verkeersveiligheidsingreep werd op 22 augustus 2023 besproken en goedgekeurd op de interkabinetten-werkgroep verkeersveiligheid. 

Het definitief ontwerp werd op het overleg van 4 december 2024 met bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en De Lijn overlopen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het definitief ontwerp ter goedkeuring voor aan het college. 

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Tijdens de zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) stelde de gemeenteraad de bovenlokale straten vast. De Brusselstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de bovenlokale budgetten en voor verkeersveiligheid- en mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit, heeft in samenwerking met de lokale verkeerspolitie een maatregelenpakket opgesteld voor de situatie in de Brusselstraat. Het maatregelenpakket is gericht op het aanpakken van de specifieke oorzaken van de lokale verkeersonveiligheid. Hierbij wordt rekening gehouden met onder andere de huidige functie en vormgeving van de weg en/of kruispunt, de verkeersstromen en intensiteiten. 

Het maatregelenpakket betreft een structurele en duurzame herinrichting voor een gedeelte van de rijbaan en trambedding.

Het betreft de volgende maatregelen:

  1. trambedding duidelijker in beeld brengen door materiaal, signalisatie en markeringen.
  2. plaatsen wachtbuizen in afwachting van plaatsing extra signalisatie (knipperlichten)

De kosten van deze werken worden volledig gedragen door stad Antwerpen. 

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgaven zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020 -2025 onder SUB_NR/INTERN/2500/5155000000/225/2LMS010302PA7577/2SA020200

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 16 december 2024 (jaarnummer 153) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad geeft gunstig advies voor het definitief ontwerp van 30 oktober 2024 voor de infrastructurele aanpassingen aan de fiets- en voetgangersoversteek in de Brusselstraat, ter hoogte van huisnummer 45, mits volgende voorwaarden:

  • dat er extra signalisatie wordt aangebracht, bijvoorbeeld met knipperlichten of ledstroken. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit volgt deze opmerking.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (30 oktober 2024) goed voor de verkeersveiligheidsmaatregelen ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteek in de Brusselstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20241030_Brusselstraat_BT_OT (1).pdf