Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024137247 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Kenneth Stefens met als adres Schoytestraat 14 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Verbondstraat 20 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3533V2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een gelijkvloers magazijn tot studio |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/07/2010: vergunning (3473#11225) voor het bouwen van een extra bergkamer;
- 13/06/2008: vergunning (3154#1789) voor het dichtbouwen van een open koer binnen een bestaande rijwoning met autostaanplaatsen, magazijn en 3 appartementen.
Vergunde toestand
- gelijkvloerse magazijnruimte met autostalplaatsen plus 3 bovenliggende woonentiteiten;
- 4 bouwlagen plus zolderverdieping onder zadeldak;
- achterbouw van 1 tot 2 bouwlagen onder plat dak;
- perceel volledig bebouwd.
Nieuwe toestand
- gelijkvloers omgevormd tot een studio met een netto vloeroppervlakte van 86 m²;
- sloop van het achterste, voormalige magazijngedeelte in functie van een tuin van 41 m²;
- behoud van de autostalplaats bij de studio;
- gelijkvloerse voorgevel zwart geschilderd met buitenschrijnwerk in zwart aluminium;
- de bovenliggende verdiepingen en gevels maken geen deel uit van de aanvraag.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het achterste magazijngedeelte;
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4;
- wijzigen van de gelijkvloerse functie bedrijvigheid (magazijn) naar wonen;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- de bovenliggende wooneenheden maken geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 9 december 2024 | 7 januari 2025 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 9 december 2024 | 13 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 9 december 2024 | 9 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 december 2024 | 12 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 9 december 2024 | 13 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 9 december 2024 | 16 december 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Mobiliteitsgerelateerde projecten:
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het omvormen van een gelijkvloers magazijn met autostalplaatsen naar een eenzijdig gerichte studio met garage.
De functie wonen op het gelijkvloers is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften en aldus functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het gelijkvloers wordt achteraan een studio voorzien.
Deze gelijkvloerse studio beschikt door zijn eenzijdig gerichte oriëntatie naar achteren over onvoldoende woonkwaliteit.
Niet alleen licht maar ook uitzicht vormt een belangrijke psychologische factor bij de beleving van het woonklimaat. Meerzijdige oriëntatie bezorgt woningen een kwalitatief visueel contact met de omgeving. Ook de aansluitende open ruimte en de zeer hoge scheids- en/of tuinmuren aan deze tuin in combinatie met een leefruimte met een diepte van meer dan 8,00 meter maakt deze woning weinig kwalitatief gezien de bezonningshoek beperkt is.
Verder wordt vastgesteld dat de bestaande woonentiteiten op de hoogste verdiepingen, gezien de beperkte oppervlakte en het ontbreken van buitenruimte, onvoldoende afgestemd zijn op hedendaagse woonnormen.
Bovendien wordt de gelijkvloerse ruimte met autostalplaatsen en achteraan magazijn, waar in bestaande toestand ook de fietsen voor bovenliggende appartement kunnen gestald worden, gesupprimeerd. Ook de noodzakelijke gemeenschappelijke berging, nodig bij het toevoegen van een entiteit, wordt niet gerealiseerd. We stellen vast dat de problemen die worden veroorzaakt door een densiteitsverhoging niet worden opgelost op eigen terrein. Door het niet voorzien van de noodzakelijke voorzieningen (buitenruimte, berging en fietsstalplaatsen) voor de bestaande woongelegenheden conform actuele inzichten én het toevoegen van een woongelegenheid zonder de noodzakelijke woonkwaliteit wordt de draagkracht van de omgeving én het pand overschreden. De kans om het volledige gebouw ooit te voorzien van voldoende kwaliteit naar hedendaagse normen wordt door deze gelijkvloerse functiewijziging gehypothekeerd.
Gezien bovenstaande motivering voldoet de aanvraag niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
De stedelijke dienst Omgeving betreurt dat in het voortraject niet meer onderzoek is verricht naar de mogelijkheden van het pand en is van mening dat het bestaande pand haar beperkingen heeft naar draagkracht. Op dergelijke kavels met beperkte oppervlakte kan immers moeilijk een adequaat antwoord geboden worden om het gelijkvloers om te vormen tot een kwalitatieve zelfstandige woning waarbij ook de parkeervraag, het fietsparkeren en bergen wordt opgelost. Toch lijken er mogelijkheden voor het pand. Zo is het zinvol te onderzoeken om het gelijkvloers toe te voegen aan de bovenliggende verdieping. Zo kan een grote woonentiteit ontstaan met tuin waarbij de mogelijkheid bestaat een voldoende grote fiets- en afvalberging voor alle entiteiten te voorzien. De zolder zou kunnen ingezet worden om een gemeenschappelijke kamer en buitenruimte te voorzien voor de hoger gelegen woonentiteiten zonder buitenruimte.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Gezien het pand gelegen is in CHE-gebied volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Monumentenzorg met volgende motivatie:
“Het pand is gelegen in che-gebied volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.
De bovengevel is beeldondersteunend in deze omgeving, de ondergevel is beeldverstorend maar blijkbaar wel vergund in 2008.
De woonfunctie dient naar woonkwaliteit beoordeeld te worden door de dienst Omgeving.
We betreuren het dat de ondergevel niet wordt aangepakt en minstens een neutrale vormgeving en indeling zou krijgen.”
Dit advies wordt bijgetreden door de dienst Stedenbouw. Ondanks dat grote aanpassingen aan de ondergevel vergund werden, is er in voorliggende aanvraag de mogelijkheid om de visuele inpasbaarheid te versterken. Dit kan de beeldkwaliteit in de Verbondstraat versterken.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van magazijn naar studio. Het magazijn met garage op het gelijkvloers wordt verbouwd naar een studio met garage. Bij projecten tot 5 en met wooneenheden is de parkeernorm 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Fietsvoorzieningen:
Voor de nieuwe wooneenheid moeten bijkomend 2 fietsstalplaatsen voorzien worden
-1 studio met 1 slaapkamer = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2
Er worden 2 fietsstalplaatsen voorzien op het gelijkvloers.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 november 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 9 december 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 7 februari 2025 |
Verslag GOA | 20 januari 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.