Terug
Gepubliceerd op 03/02/2025

2025_CBS_00558 - Omgevingsvergunning - OMV_2024138087. Unitaslaan 107. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00558 - Omgevingsvergunning - OMV_2024138087. Unitaslaan 107. District Deurne - Goedkeuring 2025_CBS_00558 - Omgevingsvergunning - OMV_2024138087. Unitaslaan 107. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024138087

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Isolde De Nie met als adres Unitaslaan 107 te 2100 Antwerpen en de heer Stijn Libens met als adres Unitaslaan 107 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Unitaslaan 107 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nr. 593X9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed Unitas Tuinwijk: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/120662;

-          27/10/1982: beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Unitas Tuinwijk: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/120662.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met deels mansarde en deels hellend dak; 
  • bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping tot 9,26 m;
  • bouwdiepte op de verdieping tot 8,6 m;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping in boomse klampsteen;
  • beige bepleisterde (“rotsbepleistering”) gevel op de verdieping;
  • 2 erkers vooraan met centraal de inkomdeur;
  • schrijnwerk in hout, grasgroen en zwartblauw geschilderd.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume: veranda tegen de rechter perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping in wit geschilderde gevelsteen;
  • wit bepleisterde gevel op de verdieping;
  • wit geschilderde houten inkomdeur;
  • overig schrijnwerk in wit pvc;

-          inrichting: terras aan achtergevel van 17,6 m².

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met deels mansarde en deels hellend dak; 
  • bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping tot 9,67 m tegen de rechter perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping in bruine gevelsteen;
  • beige bepleisterde (gladde bepleistering) gevel op de verdieping;
  • 2 erkers vooraan met centraal de inkomdeur;
  • schrijnwerk in hout, grasgroen en zwartblauw geschilderd;

-          inrichting: terras aan achtergevel van 17,75 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          aanleggen van verharding.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Onroerend Erfgoed

11 december 2024

9 januari 2025

Geen bezwaar

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

11 december 2024

17 december 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 7 Eksterlaar, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 13 april 1971. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: plaatsen bestemd voor groepsbouw van sociale woningen-art.15.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 7 Eksterlaar.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:
    Het aanbrengen van een nieuwe pleisterlaag met een andere kleur en/of oppervlaktestructuur dan oorspronkelijk vergund en het wijzigen van het bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling is verboden. De voorgevel wordt afgewerkt met een pleisterlaag met een andere textuur dan oorspronkelijk vergund en het schrijnwerk wordt gewijzigd in een ander materiaal, in een andere kleur en met een andere raamverdeling.
  • artikel 9 Minimale hoogte van ruimten:
    De polyvalente ruimte beschikt niet over een vrije hoogte van 2,60 meter.
  • artikel 18 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    De opstand tussen de scheimuur en het hoogst aangrenzende dakvlak is kleiner dan de minimaal vereiste 0,30 meter.
  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:
    De aanvraag betreft een verbouwing en volume-uitbreiding waarbij minimaal de fietsparkeernormen uit dit artikel moeten nageleefd worden. Er worden geen fietsparkeerplaatsen voorzien.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De betreffende woning is onderdeel van een bouwblok bestaande uit eengezinswoningen gelegen in de Unitas Tuinwijk. De hoofdbouwen zijn op de gelijkvloerse verdieping voornamelijk aan de achterzijde uitgebreid met aanbouwen.

 

De aanvraag is vanuit ruimtelijk oogpunt inpasbaar. De voorgestelde uitbreiding is beperkt. De kenmerkende bouwdiepte in de straat wordt hierbij niet overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten

Aangezien de woning gelegen is in het beschermd stadsgezicht Unitas-tuinwijk, is het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg en het Agentschap Onroerend Erfgoed. De stedelijke dienst Monumentenzorg verleent een voorwaardelijk gunstig advies:

“Men wenst de bestaande veranda te slopen en te vervangen door een beperkte uitbouw. Intern wordt een opening gemaakt tussen de uitbouw en het bestaande volume. Het raam in de bestaande achtergevel wordt verlaagd in functie van contact met de tuin. De gelijkvloerse voorgevel wordt van verf ontdaan zodat de oorspronkelijke baksteen opnieuw zichtbaar wordt. De bestaande luifel en kroonlijst worden geschilderd in de kleur die in het beheersplan voorzien is. Het bestaande niet oorspronkelijke schrijnwerk wordt vernieuwd conform de detailtekeningen in het beheersplan.

De voorgestelde werken zorgen ervoor dat de woning zich beter zal inpassen in het geheel wat de erfgoedwaarde van de tuinwijk ten goede komt.

De bovengevel aan de straat zou idealiter herbepleisterd moeten worden met rotsbepleistering in plaats van een gladde bepleistering. We gaan ervan uit dat dit op termijn zo zal voorzien worden.

Als voorwaarde wordt opgelegd dat in geval van herbepleistering van de bovengevel aan de straatzijde, deze te voorzien is in rotsbepleistering.”

 

Aan de voorgevel wordt het buitenschrijnwerk vernieuwd conform de detailtekeningen in het beheersplan. De bestaande luifel en kroonlijst worden geschilderd in de kleur die in het beheersplan voorzien is. Deze wijzigingen zorgen conform artikel 8 §2 van de bouwcode, voor een betere inpassing in de Unitas-tuinwijk, wat ook de erfgoedwaarde ten goede komt.

 

Daarnaast wordt het gelijkvloers van de bestaande witte verf ontdaan zodat de oorspronkelijke baksteen opnieuw zichtbaar wordt.

 

Aan de overige delen van de voorgevel wordt de bestaande gladde bepleistering beige geschilderd, in een andere oppervlaktetextuur dan oorspronkelijk vergund, wat in principe verboden is volgens artikel 8 §3 van de bouwcode. Zoals blijkt uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg kan deze gevelafwerking toegestaan worden, maar wanneer een herbepleistering van de bovengevel aan de straatzijde aan de orde is, is deze te voorzien is in rotsbepleistering. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

Aan de achtergevel wordt de gelijkvloerse raam verlaagd en al het buitenschrijnwerk eveneens vernieuwd conform de detailtekeningen in het beheersplan. De beperkte uitbreiding wordt afgewerkt met grasgroen gekleurde houten gevellatten. De voorgestelde wijzigingen en materialisatie zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt inpasbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het plat dak van de uitbreiding krijgt een groendak.

 

Conform artikel 9 uit de bouwcode heeft een verblijfsruimte een minimale interne hoogte van 2,60 meter. De polyvalente ruimte onder het dak beschikt niet over deze vrije hoogte van 2,60 meter. Deze ruimte kan bijgevolg niet als verblijfsruimte in gebruik genomen worden.


De opstand tussen de scheimuur en het hoogst aangrenzende dakvlak is kleiner dan de minimaal vereiste 0,30 meter, zoals bepaald in artikel 18 uit de bouwcode. Aangezien het dak wordt voorzien van een groendak kan afgeweken worden van een minimale opstand van 0,30 meter wanneer er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 0,30 meter breed aanwezig is. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden uit de vergunning.

 

De aanvraag betreft een verbouwing en volume-uitbreiding waarbij er volgens artikel 33 van de bouwcode fietsparkeerplaatsen maximaal op eigen terrein dienen te worden voorzien. Op de plannen is er geen ruimte ingetekend voor fietsen. Het betreft echter een eengezinswoning met verblijfsruimtes op de gelijkvloerse verdieping, waar geen mogelijkheid is om nog fietsparkeerplaatsen te voorzien. Het toevoegen van een fietsenberging zou een negatieve invloed hebben op het wooncomfort van de verblijfsruimtes. Daarom wordt hiervoor op basis van artikel 3 van de bouwcode een afwijking toegestaan.

 

Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. In geval van herbepleistering van de bovengevel aan de straatzijde, is deze te voorzien in rotsbepleistering.

2. De polyvalente ruimte is niet als verblijfsruimte in gebruik te nemen.

3. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 0,30 meter breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 november 2024

Volledig en ontvankelijk

11 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 februari 2025

Verslag GOA

20 januari 2025

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. In geval van herbepleistering van de bovengevel aan de straatzijde, is deze te voorzien in rotsbepleistering.

2. De polyvalente ruimte is niet als verblijfsruimte in gebruik te nemen.

3. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 0,30 meter breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.