Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024085157 |
Gegevens van de aanvrager: | VME Vereniging van Mede-eigenaars "Metropolitan Building" te Antwerpen, Frankrijk... met als adres Frankrijklei 96 A te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Baeckelmansstraat 1 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 373W2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | renoveren van de gevels en de terrassen, samenvoegen van 2 appartementen tot 1 appartement op de achtste verdieping en het aanbrengen van nieuwe brandladders |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 31/10/2012: vergunning (20126183) voor het wijzigen van het buitenschrijnwerk op de 5de verdieping;
- 25/02/1993: vergunning (1993525) voor het verbouwen van een kantoor tot een praktijk;
- 15/04/1965: vergunning (1965416) voor een verbouwing;
- 21/11/1959: toelating (18#39346) voor het afbreken van gebouwen en het bouwen van een appartement.
- 19/02/2016: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Historische stadskern van Antwerpen https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/140031.
Vergunde toestand
- functie: appartementsgebouw met commerciƫle ruimtes op het gelijkvloers;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- gelijkvloers: zwart-groene kunstmarmer;
- verdiepingen: beige imitatienatuursteen;
- witte stalen profielen;
- verdieping 5: witte aluminium ramen.
Bestaande toestand
- functie: 8ste verdieping: 2 appartementen samengevoegd tot 1 appartement;
- bouwvolume: 6de verdieping: tuinkamer op het terras;
- gevelafwerking:
- gelijkvloers: zwarte aluminium ramen;
- verdiepingen: witte aluminium ramen.
Nieuwe toestand
- functie: 8ste verdieping: 2 appartementen samengevoegd tot 1 appartement;
- bouwvolume: 6de verdieping: tuinkamer op het terras;
- gevelafwerking:
- beige prefab tegels (type ecoshapes STO) op isolatie;
- dorpels in beige kleur (type STO Deco met alu overzetdorpel);
- balustrades aan de terrassen vernieuwd in wit geschilderd metaal;
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gevels:
- wijzigen van het aantal woongelegenheden: samenvoegen van 2 appartementen tot 1 appartement op de 8ste verdieping;
- uitbreiden van het bouwvolume op de 6de verdieping;
- plaatsen van nieuwe brandladders.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 28 augustus 2024 | 4 oktober 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 28 augustus 2024 | 20 december 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: algemene voorschriften, culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’).
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op het volgend punt:
- 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:
Het hele plangebied is een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. De bestaande gevelbekleding wordt verwijderd en vervangen door beige geveltegels op isolatie.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan de woon- en kantoorfunctie van het gebouw. Het samenvoegen van de twee woongelegenheden op de 8ste verdieping tot één grote woning is functioneel inpasbaar in het gebouw en de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten
Het pand is gelegen in een omgeving met culturele, historische en/of esthetische waarde volgens het RUP Binnenstad, waar volgens de voorschriften van het RUP en de bouwcode de wenselijkheid van behoud geldt. Het wijzigen van de gevelbekleding heeft een impact op het straatbeeld. Om deze impact te beoordelen werd advies gevraagd aan de dienst Monumentenzorg en de Kwaliteitskamer Architectuur.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
“De aanvraag betreft een beeldondersteunend flatgebouw uit begin jaren 1960 gelegen in che-gebied. Een uitvoerige diagnosenota werd aangeleverd. Gezien het schadebeeld, kon vanuit oogpunt monumentenzorg een voorstel tot duurzaam herstel (vervanging van de bestaande bekleding, isolatie, aanbrengen nieuwe gevelbekleding) onderzocht worden op voorwaarde dat er voldoende aandacht zou worden besteed aan detaillering en dieptewerking en indien er een gelijkwaardig alternatief zou voorgesteld worden qua gevelbekleding. Het beoogde ontwerp werd tweemaal voorgelegd aan de Kwaliteitskamer. We sluiten ons aan bij dit voorwaardelijk gunstig advies, waarin volgende voorwaarde werd gesteld:
De tegel, alsook de nieuwe kleurstalen dienen nog ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg en de Kwaliteitskamer.”
De Kwaliteitskamer bracht op 13/12/2024 een voorwaardelijk gunstig advies uit dat luidt als volgt:
“De Kwaliteitskamer waardeert de ambitie en de doorgedreven detaillering om het oorspronkelijk beeld te honoreren. Wel peilt de Kwaliteitskamer naar een strategie voor het vervangen van het buitenschrijnwerk in de toekomst. De doelstelling is om qua raamverdeling het oorspronkelijk beeld aan te houden en het nieuwe buitenschrijnwerk goed te laten inpassen in de nieuwe gevelbekleding.
Verder wacht de Kwaliteitskamer het onderzoek naar de finale kleurstelling van de gevelbekleding en van de dorpels af.
De kleur van de gevelbekleding wordt gemaakt op basis van de oorspronkelijke tegel die gereinigd wordt met het doel om de lichte kleurschakering van de bestaande gevel te benaderen. De nieuwe tegels mogen noch identiek zijn, noch in patroon gelegd worden om de spontaniteit van de gevelbekleding in zijn geheel te bewaren. De voegen zijn plat vol, ton sur ton. Voor de kleur van de dorpel wordt onderzocht om de kleur lichter te maken maar bijvoorbeeld wel een tint te laten verschillen van de gevelbekleding om op die manier de horizontale belijning te benadrukken. De tegel, alsook de nieuwe kleurstalen dienen nog ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg en de Kwaliteitskamer.”
De voorwaarde uit het advies van de Kwaliteitskamer, bijgetreden door de stedelijke dienst Monumentenzorg, wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.
Het wijzigen van het buitenschrijnwerk maakt geen deel uit van de aanvraag. Er wordt opgemerkt dat het originele stalen schrijnwerk op verschillende verdiepingen werd vervangen. Dit gebeurde niet altijd naar origineel model. Om een uniform gevelbeeld te garanderen, wordt in de voorwaarden opgenomen dat bij het vervangen van het buitenschrijnwerk dit moet gebeuren naar originele kleur en model.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Op het dak van de 6de verdieping werd een glazen tuinkamer gebouwd. Dit volume doet afbreuk aan het zuivere bouwvolume en het uniforme gevelbeeld. Het bouwen van een tuinkamer op het dak van de 6de verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.
Hinder – gebruiksgenot – gezondheid – veiligheid in het algemeen
De aanpassingswerken en het isoleren van de gevel komen de verblijfskwaliteit van het gebouw ten goede.
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient te worden nageleefd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De gevelbekleding (tegel), alsook de nieuwe kleurstalen, dienen voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. Bij het vervangen van het buitenschrijnwerk, moet dit gebeuren naar originele kleur en model.
4. Het bouwen van een tuinkamer op het dak van de 6de verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.
5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 juni 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 28 augustus 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 9 september 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 8 oktober 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 23 oktober 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 1 november 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 30 november 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 februari 2025 |
Verslag GOA | 22 januari 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De aanplakking van de affiches van het openbaar onderzoek werd niet tijdig uitgevoerd en gemeld op het Omgevingsloket.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De gevelbekleding (tegel), alsook de nieuwe kleurstalen, dienen voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. Bij het vervangen van het buitenschrijnwerk, moet dit gebeuren naar originele kleur en model.
4. Het bouwen van een tuinkamer op het dak van de 6de verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.
5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.