Terug
Gepubliceerd op 03/02/2025

2025_CBS_00552 - Omgevingsvergunning - OMV_2024138107. Kruisbos 2-16, 26-34, en 69-79. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00552 - Omgevingsvergunning - OMV_2024138107. Kruisbos 2-16, 26-34, en 69-79. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2025_CBS_00552 - Omgevingsvergunning - OMV_2024138107. Kruisbos 2-16, 26-34, en 69-79. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024138107

Gegevens van de aanvrager:

BV WOONHAVEN ANTWERPEN met als adres Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Kruisbos 2-16, 26-34, en 69-79 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie C nrs. 391K, 391L, 391M, 395B, 395C, 395D, 395F, 395E, 407B, 407D, 407E, 407C, 407F, 407G, 407H, 407A, 408B, 408C en 408D

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Regulariseren van bestaande garagepoorten en plaatsen van nieuwe garagepoorten bij een reeks woningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/03/2004: vervallen vergunning (804#881) voor het ombouwen van 35 carports tot garageboxen en leggen van verhardingen op opritten;

-          06/03/2002: vergunning (804#997) voor het plaatsen van garagepoort in carport;

-          30/06/1999: vergunning (804#218) voor het bouwen van 35 woningen en 16 appartementen.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoningen;

-          bouwvolume: eenheidsbebouwing van 2 bouwlagen met zadeldak;

-          gevelafwerking: rood parament en wit schrijnwerk;

-          inrichting:

  • terugliggende, vaak gekoppelde, open houten carports in de zijtuinen tegen het hoofdgebouw;
  • opritten naar de carports telkens uit 2 stroken tegels (50 cm x 50 cm), type karrenspoor, met groen tussen de tegels;
  • toegangspaden naar de voordeur uit tegels (50 cm x 50 cm), met een totale breedte van circa 1,1 m;
  • paden tegen de voorgevel uit tegels (50 cm x 50 cm);
  • verschillende putdeksels in de voor- en zijtuinen.

 

Bestaande toestand

-          inrichting wijkt af van de vergunde toestand voor huisnummer 14:

  • oprit naar de garage verhard in klinkers;
  • toegangspad naar de voordeur verhard in klinkers;
  • pad tegen de voorgevel verhard in klinkers.

 

Nieuwe toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          bouwvolume: scheidingsmuren tussen de aanpalende garages; 

-          inrichting:

  • alle carports in de zijtuinen zijn omgevormd tot gesloten garages, afgewerkt met bruinkleurig hout en voorzien van een witte kantelpoort met verticale belijning;
  • voor huisnummer 14: de oprit naar de garage, het toegangspad naar de voordeur, het pad tegen de voorgevel: verhard in klinkers conform de bestaande toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van open carport in gesloten garages inclusief plaatsen van garagepoorten;

-          oprichten van scheidingsmuren tussen de aanpalende garages;

-          wijzigen van verhardingen bij huisnummer 14

-          alle andere werken, handelingen en wijzigingen tov. de vergunde toestand, behalve alle garages, scheidingsmuren en verhardingen bij huisnummer 14, maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

12 december 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de gewestelijke hemelwaterverordening.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

§3 Er worden enkelvoudige scheidingsmuren voorzien ter hoogte van de garages. Deze worden/werden niet allemaal uitgevoerd in een massief, ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 18 cm.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet in wijzigingen waarbij de aanwezige open carports in de zijtuinstrook bij eengezinswoningen naar volwaardige gesloten garages worden omgevormd. De aanvraag heeft geen invloed op de bestaande te behouden functie van de eengezinswoningen.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

In de bestaande carports worden nieuwe garagepoorten aangebracht. Het volume wijzigt hierdoor niet, waardoor de ruimtelijke inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Tussen de bestaande carports wordt een enkelvoudige scheidingsmuur opgetrokken. Op een aantal plekken bedraagt de dikte van deze muur slechts 14 cm. Conform artikel 18 van de bouwcode dienen enkelvoudige scheidingsmuren een minimale dikte te hebben van 18 cm en uitgevoerd te worden in een ongeperforeerd materiaal. Alle nieuwe scheidingsmuren tussen de aanpalende garages dienen dan ook uitgevoerd te worden conform dit artikel van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

De inrichting van de voor- en zijtuinen voldoet aan artikel 23 van de bouwcode. De opritten naar de garages bestaan uit een karrenspoor en er is bijkomend een toegangspad naar de voordeur met een breedte van ongeveer 1 meter. Bij het huisnummer 14 werd de oprit naar de garage, de toegang naar de voordeur en een pad langs de voorgevel anders uitgevoerd en verhard in klinkers.

Deze verhardingen voldoen aan de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

De woningen in deze aanvraag vormen samen een eenheidsbebouwing. De voorgevels zijn identiek en ze beschikken allemaal over een carport, die middels deze aanvraag omgevormd wordt tot een afsluitbare garage. Het voorzien van eenzelfde witte kantelpoort bij al deze woningen wordt in functie van het deze eenheid van de bebouwing positief beoordeeld.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De nieuwe scheidingsmuren tussen de aanpalende garages moeten uitgevoerd worden in niet-geperforeerd materiaal met een dikte van minimaal 18 cm.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 oktober 2024

Volledig en ontvankelijk

12 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 februari 2025

Verslag GOA

23 januari 2025

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Bespreking van de bezwaren

De bezwaarindiener geeft aan dat er op zich geen bezwaar is tegen de gevraagde werken, maar er wordt wel opgemerkt dat er bij het optrekken van scheidingsmuren rekening gehouden moet worden met de aanpalenden die niet tot de aanvraag behoren.

Beoordeling

Het bezwaar is ongegrond. Vanuit een goed nabuurschap dienen werken ter hoogte van een perceelsgrens steeds in samenspraak met de betreffende eigenaars te gebeuren. Dit betreft echter een burgerrechtelijke aangelegenheid waarmee geen rekening gehouden kan worden bij het beoordelen van een aanvraag voor omgevingsvergunning.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De nieuwe scheidingsmuren tussen de aanpalende garages moeten uitgevoerd worden in niet-geperforeerd materiaal met een dikte van minimaal 18 cm.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.