Terug
Gepubliceerd op 03/02/2025

2025_CBS_00532 - Omgevingsvergunning - OMV_2024143718. De Braekeleerstraat 21. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 31/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00532 - Omgevingsvergunning - OMV_2024143718. De Braekeleerstraat 21. District Antwerpen - Weigering 2025_CBS_00532 - Omgevingsvergunning - OMV_2024143718. De Braekeleerstraat 21. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024143718

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Laura Bekaert met als adres De Braekeleerstraat 21 te 2018 Antwerpen en de heer Thibault De Kerpel met als adres De Braekeleerstraat 21 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

De Braekeleerstraat 21 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1947L13

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/09/2024: statusrapport (20240919);

-          22/08/1975: vergunning (18#57541) voor verlagen raam;

-          22/05/1936: toelating (18#5179) voor binnenveranderingen;

-          28/06/1929: toelating (1929#33862) voor gevelveranderingen;

-          18/05/1927: toelating (1927#26677) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          10/10/1924: toelating (1924#19312) voor binnenveranderingen;

-          19/12/1922: toelating (1922#14481) voor dak veranderen;

-          08/05/1922: toelating (1922#13254) voor twee keldergaten maken;

-          31/03/1922: toelating (1922#12988) voor binnenveranderingen.

 

Vergunde toestand

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen met teruggetrokken daklaag onder hellend dak;
  • achterbouw van 3 bouwlagen met plat dak langs de rechter zijde;
  • achterbouw en terrasoverkapping van 1 bouwlaag aan de linker zijde;
  • bouwdiepte:
    • gelijkvloers: 15,70 m aan de linker zijde en 18,25 m aan de rechter zijde;
    • eerste en tweede verdieping: 8,50 m aan de linker zijde en 18,25 m aan de rechter zijde;

-          gevelafwerking:

  • cementbezetting op een plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in aluminium;
  • kroonlijst in pvc.
     

Bestaande toestand

-          afwijkend.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen met teruggetrokken daklaag onder hellend dak;
  • achterbouw van 3 bouwlagen met plat dak langs de rechter zijde en 1 tot 2 bouwlagen met plat dak langs de linker zijde;
  • bouwdiepte:
    • gelijkvloers en eerste verdieping: 15,56 m;
    • tweede verdieping: 8,65 m aan de linker zijde en 15,56 m aan de rechter zijde;
    • derde verdieping: 6,76 m;

-          gevelafwerking:

  • wit beige crepi;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in donkergrijs/blauw aluminium;
  • spijlenborstwering in wit/grijs geschilderde kleur;
  • kroonlijst in wit geschilderd hout.

 

Inhoud van de aanvraag

-          deels slopen van de achterbouw en daklaag;

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

11 december 2024

18 december 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

11 december 2024

6 januari 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:

het nieuwe buitenschrijnwerk in de voorgevel wordt uitgevoerd in donkergrijs/blauwe aluminium met een gewijzigde opdeling. Het vervangen van schrijnwerk in de voorgevel door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling is verboden.

Boven de kroonlijst werd in het gevelvlak een borstwering geplaatst. Een borstwering boven de kroonlijst is niet kenmerkend in het straatbeeld en is atypisch.

  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:

de borstwering die werd uitgevoerd boven de kroonlijst bevindt zich niet binnen een denkbeeldige hoek van 45° ten opzichte van het voorgevelvlak;

  • artikel 18 Stabiliteit en scheidingsmuren:

ter hoogte van de daklaag werden spijlenborstweringen geplaatst op de perceelsgrenzen. Scheidingsmuren moeten echter worden uitgevoerd in een massief en ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 0,18 m. De borstweringen op de perceelsgrenzen voldoen hier niet aan. Daarnaast zijn de scheidingsmuren met de linker en rechter aanpalende ter hoogte van de uitbreidingen niet voorzien van een opstand van minstens 0,30 m ten opzichte van de hoogst aangrenzende dakvlakken.
 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 6,13 mTAW. Bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt de pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen het gebouw circa 80 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping zit daar met ongeveer 40 cm onder. Bovendien worden de bestaande aanbouwen uitgediept tot 40 cm onder dat gelijkvloerse vloerpas van het hoofdvolume. Dus tot op maaiveldniveau.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk aanzienlijke schadelijke effecten veroorzaakt. De bestaande vloerpas van het hoofdvolume is onvoldoende hoog om het water bij een overstroming vanop straat te keren. De vloerpas van de achterbouw wordt bovendien nog uitgediept. Deze verbouwing komt niet tegemoet aan doelstelling 6 van het Decreet Integraal Waterbeleid, namelijk het terugdringen van overstromingsrisico’s. Aangezien het schadelijk effect niet kan worden voorkomen of beperkt door het opleggen van voorwaarden, waardoor de aanvraag niet verenigbaar is met het watersysteem en art. 1.2.2 van het decreet integraal waterbeleid moet de vergunning worden geweigerd.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en komt hiermee overeen met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen tonen dat de bestaande achterbouw gedeeltelijk wordt afgebroken en er een nieuw volume wordt voorzien. Deze nieuwe achterbouw heeft een totale bouwdiepte van 15,50 meter en is ongeveer 9 meter hoog. Het voorgestelde volume is aanvaardbaar en creëert geen bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers.

 

De snede toont een atypische uitbouw bovenop het platte dak van het hoofdvolume. Echter blijkt uit het statusrapport dat dit volume voldoende bewezen is als historische toestand.

 

De overige werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde voorgevel in wit, beige crepi met dorpels en plint in blauwe hardsteen en buitenschrijnwerk in donkergrijs/blauw aluminium past zich in binnen de De Braekeleerstraat. Het vervangen van het bestaande schrijnwerk van de voorgevel door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere verdeling is echter verboden volgens artikel 8 van de bouwcode. Echter kan hier, mits toepassing van artikel 3, een afwijking worden aanvaard aangezien het nieuwe schrijnwerk zich inpast in de straat.

 

Enkel de spijlenborstwering boven de kroonlijst is zowel vormelijk als visueel niet wenselijk. Het is vreemd om meteen achter de kroonlijst een balustrade te voorzien welke zichtbaar is vanop de straat. Ook wijkt deze spijlenborstwering af van artikel 13 en 18 van de bouwcode. De borstwering dient uitgesloten te worden bij een vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen tonen dat de vloer van de uitbreiding wordt verlaagd tot niveau -0.42 meter ten opzichte van de gelijkvloerse pas. Wegens de ligging van het pand in overstromingsgevoelig gebied, werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Stadsontwikkeling Water. Uit dit advies blijkt dat de gelijkvloerse verdieping 0,40 meter onder het overstromingsniveau zit. De uitbouw wordt uitgediept tot 0,80 meter onder het overstromingsgevoelig niveau, waardoor de situatie nog erger wordt. Hieraan kan niet met voorwaarden bij een eventuele vergunning geremedieerd worden omdat die voorwaarden de plannen te ingrijpend zouden wijzigen.

Een uitvoering waarbij minimaal de pas van het gelijkvloers over de volledige woning behouden blijft, maar waarbij ten zeerste aangeraden wordt om het nieuwe deel achteraan nog hoger en boven het overstromingsveilig peil te voorzien, zou, mits voorwaarden voor de andere bemerkingen, wel voor vergunning in acht genomen kunnen worden.

Daarbij is er echter een belangrijke impact op de beschikbare vrije hoogte, waardoor meerdere (vloer)platen aangepast zouden moeten worden. De aanvrager wordt dan ook uitgenodigd om hierover in overleg te gaan vooraleer een nieuwe aanvraag in te dienen.

 

Zoals ze nu voorligt komt de verbouwing dus niet tegemoet aan doelstelling 6 van het Decreet Integraal Waterbeleid, namelijk het terugdringen van overstromingsrisico’s. Aangezien het schadelijk effect niet kan worden voorkomen of beperkt door het opleggen van voorwaarden, moet de vergunning worden geweigerd.

 

Bij een vergunning dienen de voorwaarden zoals opgelegd in het advies van De Vlaamse Waterweg strikt te worden gevolgd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van met stedenbouwkundige voorschriften.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 oktober 2024

Volledig en ontvankelijk

11 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 februari 2025

Verslag GOA

23 januari 2025

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.