Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024122987 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | de heer Ivo Helbig met als adres Ruytermansweg 36 te 2040 Berendrecht-Zandvliet-Lillo (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Ruytermansweg 36 te 2040 Berendrecht-Zandvliet-Lillo (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 19 sectie C nr. 14E2 |
waarvan: |
|
- 20240911-0010 | afdeling 19 sectie C nr. 14E2 (Ivo) |
Vergunningsplichten: | exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het houden van maximaal 20 honden van het ras chihuahua |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat het houden van maximaal twintig honden van het ras chihuahua.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Ivo
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
9.9.2° | inrichting of kennel waar meer dan 10 volwassen honden worden gehouden of afgericht; | 20 dieren |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw | 31 oktober 2024 | 27 november 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Deze aanvraag beoogt het bekomen van een milieuvergunning voor het houden van 20 chihuahua’s.
De documenten en de foto’s bevatten echter onvoldoende informatie over de vergunningentoestand van de aanwezige gebouwen.
Zo wordt vastgesteld dat het plan van de woning niet overeenkomt met het plan van de laatst vergunde toestand van de woning. Op het bij dit dossier gevoegde plan wordt zelfs vermeld dat de bestaande veranda af te breken is, terwijl deze werken volgens de laatst vergunde toestand (dossier 20114293) reeds uitgevoerd werden en de afgebroken veranda vervangen werd door een uitbouw die dieper is.
Bij het dossier worden foto’s gevoegd van de hondenhokken in de woning. De afmeting van deze hokken strookt niet met volgende beschrijving in het dossier: “Er zijn momenteel 7 hokken beschikbaar voor de honden. De afmetingen van elk hok is 1,70 x 1,70 meter. Het aantal hokken zal ook worden uitgebreid, naarmate er meer honden bijkomen”. Het is bijgevolg onduidelijk waar deze hokken precies geplaatst zullen worden, nu, maar ook in de toekomst bij het toenemen van het aantal dieren en wat de mogelijke gevolgen zullen zijn op de woon- en leefkwaliteit van de woning.
Ook zijn er geen gegevens terug te vinden betreffende het tuinhuis achteraan in de tuin. Dit tuinhuis heeft volgens de ons beschikbare gegevens een geschatte oppervlakte van ruim 60 m² en is bovendien deels in agrarisch gebied gelegen. Gelet op de oppervlakte van het tuinhuis is het optrekken ervan vergunningsplichtig.
Rekening houdend met deze onduidelijkheden en het ontbreken van een omgevingsvergunning voor het tuinhuis, wordt door de dienst Omgevingsvergunningen/Stedenbouw een negatief advies uitgebracht.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Klasse 2-rubriek 9.9.2 wordt gevraagd voor het houden van twintig honden op het adres Ruytermansweg 36 in 2040 Antwerpen. Het betreft een eengezinswoning met tuin grenzend aan agrarisch gebied. Het houden van twintig honden brengt mogelijks geluids- en geurhinder met zich mee.
Volgende maatregelen worden genomen om eventuele hinder te beperken:
· De inrichting is voorzien van een omheining die de dieren belet te ontsnappen.
· De omheining bestaat uit ondoorzichtige elementen met een minimale hoogte van 2 meter.
· Er is een afsluitpoort voorzien zodat onbevoegden geen toegang hebben.
· De woning is voorzien van geluidsisolatie.
· De honden worden tussen 22.00 en 7.00 uur binnengehouden.
· Uitwerpselen worden meteen verwijderd en opgeslagen in een gesloten container.
· Kadavers van honden worden meteen verwijderd.
Het perceel waarop de woning gelegen is, bevindt zich zowel in woongebied als in agrarisch gebied. Artikel 5.9.12 van Vlarem II stelt: “Het is verboden inrichtingen waarin meer dan tien honden worden gehouden te exploiteren die geheel gelegen zijn in een woongebied, ander dan een woongebied met een landelijk karakter, of in een woonuitbreidingsgebied.” Deze zin is voor interpretatie vatbaar. Het door ons gevraagde juridisch advies bevestigt dat het in dit geval toegelaten is aangezien het perceel niet geheel in woongebied gelegen is.
De dienst Omgevingsvergunningen/Stedenbouw geeft negatief advies op deze aanvraag (zie toetsing van de verenigbaarheid met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening). De omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
Eventuele geluidsoverlast door gekef is in deze moeilijk te evalueren. Er werden geen formele klachten geregistreerd bij politie. Niettemin lijkt het aannemelijk dat twintig honden die gehouden worden in een eengezinswoning in een woonwijk voor de nodige overlast zullen zorgen. Bovendien werd slechts zeer beperkte of geen informatie verstrekt op bijkomende vragen over dit dossier bijvoorbeeld over de geluidsisolatie van de woning.
De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4 §3). Dat is hier niet het geval.
Er dienen geen bijkomende adviezen gevraagd te worden. Dit blijkt uit de toepassing van de beoordelingsschema’s van de watertoets.
Advies aan het college
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Wegens het ongunstig advies van de dienst Omgevingsvergunningen/Stedenbouw evenals het te grote risico op overlast, kan geen vergunning verleend worden voor de ingedeelde inrichtingen en activiteiten. De vergunning dient geweigerd te worden.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Ongunstig geadviseerd voor |
9.9.2° | inrichting of kennel waar meer dan 10 volwassen honden worden gehouden of afgericht; (inrichting Ivo) | 20 dieren |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 31 oktober 2024 |
Start openbaar onderzoek | 9 november 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 8 december 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 februari 2025 |
Verslag GOA | 23 januari 2025 |
Naam GOA | Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Eventuele geluidsoverlast door gekef is in deze moeilijk te evalueren. Er werden geen formele klachten geregistreerd bij politie. Niettemin lijkt het aannemelijk dat twintig honden die gehouden worden in een eengezinswoning in een woonwijk voor de nodige overlast zullen zorgen. Bovendien werd slechts zeer beperkte of geen informatie verstrekt op bijkomende vragen over dit dossier bijvoorbeeld over de geluidsisolatie van de woning. Het bezwaar is gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.