Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

2025_CBS_02185 - Omgevingsvergunning - OMV_2024118110. Korte Gasthuisstraat 27. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 28/03/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02185 - Omgevingsvergunning - OMV_2024118110. Korte Gasthuisstraat 27. District Antwerpen - Weigering 2025_CBS_02185 - Omgevingsvergunning - OMV_2024118110. Korte Gasthuisstraat 27. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024118110

Gegevens van de aanvrager:

Francis Meeus namens de heer Stefaan Cleys met als adres Pillendijk 23 te 9130 Beveren

Ligging van het project:

Korte Gasthuisstraat 27 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 1740D

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-            31/1/2014: vergunning (20136012) voor het wijzigen van de voorgevel en herinrichten van de handelsruimte;

-            17/4/2009: vergunning (2009757) voor het wijzigen van de voorgevel van een handelspand;

-            6/2/1976: vergunning (18#57823) voor een verbouwing;

-            24/4/1959: toelating (18#38796) voor het oprichten van een appartementsgebouw.

 

Vergunde toestand

-          functie: gemengd gebouw:

  • gelijkvloerse en 1ste verdieping; detailhandel;
  • overige verdiepingen: wonen (meergezinswoning);

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen met plat dak; 
  • teruggetrokken volume op het dak voor technische installatie; 
  • kroonlijsthoogte 15,55 meter;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse gevelpui in blauwe hardsteen met zwart aluminium schrijnwerk;
  • verdiepingen: rode gevelsteen met grijze sierbetonnen elementen en grijs aluminium schrijnwerk;
  • zaakgebonden publiciteit in de vorm van los verlichte doosletters gelijk met het gevelvlak.

 

Bestaande toestand

-          functie overeenkomstig vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • kroonlijsthoogte 15,88 meter;

-          gevelafwerking overeenkomstig met vergunde toestand, uitgezonderd van een gewijzigde gevelopening naar de appartementen en screens op de 4de verdieping.

 

Nieuwe toestand

-          dakverdieping maakt geen deel uit van de aanvraag

-          functie: gemengd gebouw:

  • gelijkvloerse en 1ste verdieping; detailhandel;
  • overige verdiepingen: wonen (meergezinswoning);

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen met plat dak; 
  • kroonlijsthoogte 15,88 meter;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse gevelpui in blauwe hardsteen met zwart aluminium schrijnwerk;
  • verdiepingen:
    • kader in witte gevelbepleistering;
    • centraal vlak in blauwe hardstenen elementen en grijs aluminium schrijnwerk;
  • screens op de 4de verdieping;
  • zaakgebonden publiciteit in de vorm van los verlichte doosletters gelijk met het gevelvlak.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

23 oktober 2024

16 december 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: Algemene voorschriften, Artikel  9  Overdruk - Detailhandel (dh), Culturele, historische en/of esthetische waarde, Artikel  2:   Zone voor Wonen - (Wo2) en Artikel  8:   Zone voor Publiek Domein - (Pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde: Het hele plangebied is een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. De aanvraag voorziet het wijzigen van de voorgevel.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 8. Visuele en vormelijke inpassing: De afwerking van de gevel respecteert de architecturale kwaliteit van het gevelbeeld niet of waardeert deze niet op.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Het advies van de dienst monumentenzorg luidt alsvolgt: “Het pand is in deze historische context neutraal door het recentere gevelontwerp.

Het betreft een pand dat gebouwd werd naar een ontwerp van Karel Angst in 1958.

Het lijkt tegenstrijdig delen van de gevel te isoleren zonder het schrijnwerk aan te pakken. De kopse kanten van de erker blijven ongeïsoleerd, net zoals de dagkanten van de gevelopeningen aangezien het schrijnwerk ongewijzigd blijft.

In de huidige gevel zit nog een ontwerp en dieptewerking en verschil in materiaalgebruik, het nieuwe voorstel wordt een banale gevel waarbij het isoleren vooral problemen zal creëren.

Je verwacht een totaalaanpak van de gevel en het gevelbeeld.

De wenselijkheid van behoud staat in che-gebieden voorop. Het nieuwe gevelbeeld is geen verbetering voor het straatbeeld en de historische context, wat toch het uitgangspunt dient te zijn.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er principieel geen bezwaar tegen pleisterwerk als afwerking van een gevel, gelet op de vele bepleisterde gevels in de omgeving.

Echter wordt het standpunt van Monumentenzorg gevolgd dat de aanvraag niet voorziet in het isoleren van de dagkanten van de ramen en de kopse kanten van de erker en dus niet bijdraagt aan de opwaardering van voorliggende gevel.

Het is in de aanvraag onduidelijk hoe het centrale deel in blauwe steen op een goede manier kan worden geïsoleerd zonder het opdikken van de zijkanten van de erker en het behoud van de breedte van de naastliggende ramen. Volgens de originele plannen bestaat de erker namelijk uit een massieve kader, die niet kan worden vervangen zonder verdere constructieve ingrepen aan de gevel.

Ook wordt vastgesteld dat volgens de bijgevoegde snede de huidige afwerking van de gevel op de verdiepingen 11cm ‘terugligt’ ten opzichte van de rooilijn.

Op basis van de beschikbare gegevens is het onduidelijk waarom tot deze conclusie wordt gekomen gelet op de gegevens in de verschillende vergunningen.

 

Indien de aanvrager de gevel wenst te isoleren dringt een geïntegreerde aanpak van de gevel zich op, waarbij een inpassing in de historische context moet worden nagestreefd.

Voorgestelde afwerking waardeert voorliggende gevel niet op.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 september 2024

Volledig en ontvankelijk

23 oktober 2024

Start 1e openbaar onderzoek

4 november 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

3 december 2024

Beslissing toepassing administratieve lus

10 december 2024

Start laatste openbaar onderzoek

19 december 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

17 januari 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 april 2025

Verslag GOA

19 maart 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.