Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

2025_CBS_02198 - Omgevingsvergunning - OMV_2024168743. Bourcetstraat 27. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/03/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02198 - Omgevingsvergunning - OMV_2024168743. Bourcetstraat 27. District Berchem - Goedkeuring 2025_CBS_02198 - Omgevingsvergunning - OMV_2024168743. Bourcetstraat 27. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024168743

Gegevens van de aanvrager:

Jasper Kelderman - Delphine Gallant met als adres Bourcetstraat 27 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Bourcetstraat 27 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nr. 284R9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/05/2024: niet uitgevoerde vergunning (OMV_2023159790) voor het uitbreiden van een eengezinswoning;

-          29/12/1954: toelating (957#3739) voor een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen - eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte hoofdbouw 12,80 m;
  • aanbouw rechterzijde 1 bouwlaag van 17 m;

-          gevelafwerking:

  • breuksteen op penant gelijkvloers;
  • witte baksteen eerste verdieping;
  • blauwe natuursteen rond 1e verdieping;
  • blauwe natuursteen op 2e verdieping en zijkanten gelijkvloers;
  • schrijnwerk in metaal;
  • zwarte houten poort naar inpandige garage.

-          inrichting:

  • terras rechts achteraan en links op de eerste verdieping met buitentrap;
  • voortuinafsluiting in blauwe natuursteen.

 

Bestaande toestand

-          gevelafwerking en inrichting conform vergunde toestand uitgezonderd:

  • gewijzigde inkomdeur en raamindeling verdiepingen;
  • gewijzigde gelijkvloerse gevelbekleding;
  • donkerbruine baksteen eerste verdieping;
  • gewijzigd terras achteraan met buitentrap;
  • volledige verharde voortuinstrook met gesupprimeerde voortuinafsluiting.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen - eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte hoofdbouw 12,70 m;
  • aanbouw rechterzijde van 1 bouwlaag van 17,60 m;
  • terras achteraan met buitentrap;

-          gevelafwerking:

  • natuursteen op penant gelijkvloers;
  • donkerbruine baksteen eerste verdieping;
  • donkere natuursteen rond 1e verdieping;
  • lichte natuursteen op 2e verdieping en zijkanten gelijkvloers;
  • zwart aluminium buitenschrijnwerk;
  • zwart aluminium poort naar inpandige garage.

-          inrichting:

  • gewijzigd terras achteraan met buitentrap;
  • volledige verharde voortuinstrook.

 

Inhoud van de aanvraag

-          herinrichten van de woning binnen het bestaande volume;

-          wijzigen van de voor- en achtergevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          heraanleggen van het terras.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

11 februari 2025

11 maart 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:

Het schrijnwerk in de voorgevel wordt gewijzigd met een andere indeling en kleur;

  • Artikel 23 Inrichting van de open ruimte:

§ 5. De volledige voortuin wordt verhard;

§ 6. De voortuinafsluiting zoals opgetekend in de laatst vergunde toestand wordt gesupprimeerd.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplegen via Transformatieleidraad.

 

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

 

-          Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.

 

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de interne verbouwing van een eengezinswoning. Er worden ten opzichte van de vergunde toestand geen volumetrische wijzigingen voorzien waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.

 

Achter de woning wordt op maaiveldniveau van de tuin het bestaande terras afgebroken en een nieuw terras van 12 m² aangelegd. Er blijft voldoende onverharde groene ruimte over.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag omvat enkele wijzigingen aan de voor- en achtergevel. Gezien het pand tijdens de herinventarisatie van Berchem weerhouden werd voor opname in de wetenschappelijke inventaris werd intern advies opgevraagd bij de stedelijke dienst Monumentenzorg. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en kan als volgt samengevat worden:

Het betreft een Naoorlogse bel-étagewoning naar ontwerp van Pierre Van Rompaey en Leo Peeters. De woning heeft een gevelbreedte van 7 meter en telt drie bouwlagen onder een plat dak met ver overkragende dakrand.

In de voorgevel werd de eerste verdieping markant uitgewerkt. Een brede rechthoekige omlijsting springt de gevel uit en omkadert aan drie zijden een grote raampartij en een schuin terugwijkend muurpenant met kleine rechthoekige lichtopeningen. De omlijsting is bekleed met donkergrijze basaltsteen, links van de raampartij en op de schuin terugwijkende muur werden donkergrijze bakstenen in tegelverband toegepast.

De gelijkvloerse gevel wordt verdeeld door een met basaltsteen beklede pijler die visueel de omlijsting van de eerste verdieping steunt. Links wijkt de brede garagepoort terug, rechts het inkomportaal. Dit laatste bestaat uit een rechthoekige deuropening en een flankerend venster van dezelfde afmeting.  

De gevel van de tweede verdieping contrasteert hiermee door het vlakke parement van hardstenen platen  in een orthogonaal patroon en de symmetrische indeling van de ramen, drie smalle vensteropeningen in elke helft. Het parement van grijze hardsteen loopt langs de rechterzijde van de gevel en aan beide zijden van het gelijkvloers door. 

Het buitenschrijnwerk werd vernieuwd in donkergrijze aluminium. Oorspronkelijk bestond het uit metaal, de vensters van de tweede verdieping hadden een centrale horizontale verdeling. De grote raampartij van de eerste verdieping was in drie grote panelen en onderaan twee horizontale panelen verdeeld.

De plannen van het bouwdossier tonen een naoorlogse bel-etagewoning. Het achterste deel van de woning is verdeeld in splitlevels die door korte steektrappen met de niveaus van de ruimtes vooraan verbonden zijn. De bel-étage werd als een open woonruimte opgevat. Deze wordt enkel door de gebogen trap en de aan de binnenzijde van de trap ingewerkte open haard onderverdeeld in een salon vooraan en een eetplaats achteraan. 

De tweede verdieping bevat het nachtgedeelte dat door de gebogen muur van de trapruimte en een badkamer dwars verdeeld wordt.

Men wenst de achtergevel te renoveren. Zo wordt de betonnen trap hersteld, het gevelparement wit geschilderd, het terras ter hoogte van de ouderslaapkamer wordt vervangen en opnieuw waterdicht gemaakt. Het raam van de was/bergplaats verlaagd. Deze ingrepen zijn aanvaardbaar.

Intern worden enkele wijzigingen doorgevoerd die voldoende rekening houden met de oorspronkelijke indeling. De interieurafwerking is ongekend. We gaan ervan uit dat originele, waardevolle interieurelementen bewaard blijven.

Voor de voorgevel van inventarispanden wordt bijzondere aandacht gevraagd. We hechten hierbij veel belang aan het schrijnwerk. Dit is immers een erfgoedkenmerk bij uitstek dat erg bepalend is voor de beeldwaarde. Voor inventarispanden wordt in de eerste plaats uitgegaan van behoud en herstel van het oorspronkelijk schrijnwerk. Indien niet meer aanwezig wordt een vervanging naar historisch model gevraagd (materiaal, profilering, afwerking). Het bouwplan vormt de leidraad (957#3739). 

De oorspronkelijke stalen ramen werden na 2020 vervangen door zwart aluminium met gewijzigde raamverdeling. Ook de voordeur werd gewijzigd. De houten garagepoort bleef bewaard. Mogelijk is deze nog oorspronkelijk. Men wenst nu ook deze laatste te vervangen door een sectionaalpoort in aluminium. Bij een vervanging dient opnieuw geopteerd voor een houten garagepoort naar oorspronkelijk model.

Bij een toekomstige vervanging van de ramen wordt ook gevraagd om opnieuw te opteren voor schrijnwerk dat aansluit bij het initieel schrijnwerk. Detailtekeningen zijn terug te koppelen met de stedelijke dienst monumentenzorg.”

 

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de garagepoort in hout uitgevoerd moet worden en dat detailtekeningen hiervan ter goedkeuring voorgelegd moeten worden aan de dienst monumentenzorg.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Ten opzichte van de vergunde toestand werd de voortuinstrook volledig verhard. Dit is naar beeldkwaliteit, woonkwaliteit, regenwaterhuishouding en stedelijke opwarming niet aanvaardbaar (bouwcode, artikel 23). Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de voortuin onverhard en groen aangelegd dient te worden met uitzondering van een oprit naar de garage van maximaal 3 m breed en een toegangspad naar de voordeur van maximaal 1,5 m breed.

Daarnaast werd de vergunde voortuinafsluiting verwijderd. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de onverharde zones van de voortuinstrook van het voetpad afgesloten dienen te worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De voorwaarden van de stedelijke dienst Monumentenzorg dienen opgevolgd te worden.

3. De voortuin dient onverhard en groen aangelegd te worden met uitzondering van een oprit naar de garage van maximaal 3 m breed en een toegangspad naar de voordeur van maximaal 1,5 m breed, conform artikel 23 van de bouwcode.

4. De onverharde zones van de voortuinstrook dienen van het voetpad afgesloten te worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m, conform artikel 23 van de bouwcode.

 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 december 2024

Volledig en ontvankelijk

11 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 april 2025

Verslag GOA

21 maart 2025

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De voorwaarden van de stedelijke dienst Monumentenzorg dienen opgevolgd te worden.

3. De voortuin dient onverhard en groen aangelegd te worden met uitzondering van een oprit naar de garage van maximaal 3 m breed en een toegangspad naar de voordeur van maximaal 1,5 m breed, conform artikel 23 van de bouwcode.

4. De onverharde zones van de voortuinstrook dienen van het voetpad afgesloten te worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m, conform artikel 23 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.