Terug2025_CBS_00279 - District Antwerpen. Kattendijkdok-Oostkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Gepubliceerd op 20/01/2025
college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2025_CBS_00279 - District Antwerpen. Kattendijkdok-Oostkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2025_CBS_00279 - District Antwerpen. Kattendijkdok-Oostkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

'Het Eilandje' transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied naar een residentiële woonzone dichtbij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vroeg een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In de gemeenteraad van 13 februari 2009 (jaarnummer 1697) werd het 'Programma Eilandje' goedgekeurd, waarin de volgende krijtlijnen met betrekking tot de Kattendijkdok-Oostkaai werden uitgetekend: 

  • de wijk Cadix bestaat uit één wijk-ontsluitings-as (Kattendijkdok-Oostkaai/50km/u);
  • de Kattendijkdok-Oostkaai dwarst het Schengenplein dat gelijkgronds werd aangelegd en ingericht werd als recreatieve publieke ruimte (speelzones, versmald wegprofiel omliggende straten, aangepaste licht- en groenstructuur);
  • het deel tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en het Kattendijkdok is momenteel nog in volle ontwikkeling.

De Kattendijkdok-Oostkaai in district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 5 februari 1979 (jaarnummer 145);
  • is ter hoogte van het Schengenplein een zone 30;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Recent werd het tweede pleindeel (het deel tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en het Kattendijkdok) van het Schengenplein opengesteld. Om de verbinding tussen beide pleindelen veiliger te maken, worden op de Kattendijkdok-Oostkaai zebrapaden voorzien. 

De stapsgewijze ontwikkeling van de zone tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en het Kattendijkdok heeft door de jaren heen voor enkele tijdelijke maatregelen gezorgd (parkeerverbod, buszone in functie van riviercruises, voetgangerszone, etc.). Deze tijdelijke maatregelen zitten vervat in dit besluit en worden na volgende fases herbekeken en indien nodig aan de hand van een nieuw aanvullend verkeersreglement aangepast.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • De Kattendijkdok-Oostkaai onderging een grondige facelift vergeleken met de toestand waarop het huidige aanvullende verkeersreglement gebaseerd is. De huidige toestand wordt in het nieuwe reglement geactualiseerd;
    • In de zone (toekomstige ventweg) gelegen tussen de rijbaan en de bebouwing naast het Kattendijkdok:
      • inrichten van een voetgangerszone ter hoogte van het bouwblok met het nummer 22;
      • inrichten van een voetgangerszone ter hoogte van de Mexicobruggen;
      • inrichten van een parkeerverbod tussen het bouwblok met het nummer 21A en het bouwblok met het nummer 22;
      • inrichten van een buszone (max. 30 minuten) in functie van riviercruises ter hoogte van het bouwblok met het nummer 21B.
    • Inrichten van twee zebrapaden, een ter hoogte van de Cadixstraat en een tweede ter hoogte van de zuidelijke kant van het plein.

Het zichtbare verlies aan publieke parkeerplaatsen kadert binnen het overkoepelend stadsproject Cadix. Aanvankelijk werd er een inschatting gemaakt van de aanwezige parkeerplaatsen (1.037 parkeerplaatsen), waarna het ontwerp openbaar domein (553 parkeerplaatsen) werd afgestemd met het te realiseren programma in de wijk (parkeren op te nemen op eigen terrein – volgens parkeernormen RUP Eilandje). De parkeerbalans van 2014 toonde binnen de wijk een parkeerbehoefte van 433 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Een berekende bijsturing om de buffer enigszins te vergroten om programma’s in de rand te kunnen blijven faciliteren (TNA, Campus Cadix, jachthaven, etc.) resulteerde in een aanbod aan publiek parkeren (inclusief dwarsparkeren in enkele straten) van 665 parkeerplaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 16 december 2024 (jaarnummer 161) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kattendijkdok-Oostkaai in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 5 februari 1979 (jaarnummer 145).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 19790205_GR_145.pdf
  • 20241016_artikels.docx
  • 20241017_Kattendijkdok_Oostkaai_1-4.pdf
  • 20241017_Kattendijkdok_Oostkaai_2-4.pdf
  • 20241017_Kattendijkdok_Oostkaai_3-4.pdf
  • 20241017_Kattendijkdok_Oostkaai_4-4.pdf