Sinds enkele dagen worden er werken uitgevoerd aan de roltrappen van de Sint-Annatunnel. Deze verbinding tussen Linker- en Rechteroever is van essentieel belang voor fietsers en voetgangers in onze stad. Het was dan ook voorspelbaar dat deze werken voor aanzienlijke hinder zouden zorgen voor de actieve weggebruiker vanaf de start.
Helaas zijn de voorziene alternatieven, zoals het gebruik van de Kennedyfietstunnel, ruim onvoldoende. Deze route betekent een aanzienlijke omweg en biedt geen haalbare oplossing voor de vele pendelaars. Het resultaat is lange wachttijden in de tunnel zelf, wat het pendelverkeer ernstig belemmert. De Fietsersbond heeft intussen reeds concrete voorstellen gedaan om de hinder te beperken in zowel omvang als tijdsduur.
Daarom leg ik u graag volgende vragen voor:
Kan u als schepen aandringen bij Vlaanderen om de werken sneller te laten uitvoeren dan de voorziene acht weken, bijvoorbeeld door het inzetten van meer shifts of dubbele werkploegen?
Kan u als schepen het initiatief nemen om een spoedoverleg te organiseren met alle betrokken actoren, inclusief het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Antwerpen en relevante belangenorganisaties, om bijkomende minder-hinder maatregelen te ontwikkelen?
Was u als schepen op de hoogte van deze langdurige sluiting? Zo ja, sinds wanneer? Welke acties heeft u ondernomen om de hinder te milderen?
Zijn er in de nabije toekomst nog werken van deze omvang gepland aan de Sint-Annatunnel (liften, roltrappen, …)? Welke rol zal u opnemen om deze beter voorbereiden en coördineren?