Terug2025_GR_00245 - Stedelijk patrimonium. Patrimoniumbeheer - Jaarverslag milieucoördinator 2024 - Kennisneming

Gepubliceerd op 01/04/2025
gemeenteraad
ma 31/03/2025 - 19:30 Stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Kinga Pajak, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid

Verontschuldigd

Meyrem Almaci, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester-voorzitter
2025_GR_00245 - Stedelijk patrimonium. Patrimoniumbeheer - Jaarverslag milieucoördinator 2024 - Kennisneming 2025_GR_00245 - Stedelijk patrimonium. Patrimoniumbeheer - Jaarverslag milieucoördinator 2024 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op 2 juli 2021 (jaarnummer 5446) keurde het college de gunning goed voor 'Raamovereenkomst voor het aanstellen van een milieucoördinator', op basis van bestek GAC_2020_01414, aan SGS Belgium nv, Noorderlaan 87 te 2030 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0404.882.750.

De stad Antwerpen telde in 2024 negen milieucoördinatorplichtige inrichtingen. De milieucoördinatoren van deze inrichtingen werden officieel aangesteld door het college op 29 september 2017 (jaarnummer 8551). De milieucoördinator moet een jaarverslag opmaken met een overzicht van de door hem/haar uitgebrachte adviezen en het gevolg dat eraan gegeven wordt. De adviezen van de externe milieucoördinator en van de afdeling Patrimoniumbeheer/Expertise van AG Vespa werden geïntegreerd opgenomen in dit jaarverslag.

Inrichting

Bedrijfseenheid

Aanstelling verslagjaar

Klasse

Milieucoördinator type

Serrecomplex

Neerlandweg z.n. 2610 Wilrijk

Stadsbeheer

Bruno Goossens

1

B

Stelplaats Straalstraat 1,

2070 Merksem

Stadsbeheer en Stadsontwikkeling

Bruno Goossens

1

A

Stelplaats Generaal Armstrongweg-11 –Kielsbroek 32

2020 Antwerpen

Stadsbeheer

Bruno Goossens

1

B

Museum aan de Stroom (MAS) Hanzestedenplaats 1 2000 Antwerpen

Talentontwikkeling en vrijetijdsbeleving

Bruno Goossens

1

B

Recyclagepark Blancefloerlaan 179B, 2050

Antwerpen

Stadsbeheer

Bruno Goossens

2

B

Droogdokkensite, Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen

Stadsbeheer

Bruno Goossens

1

A

Kielsbroek 8 (A) slibdroogveld en recyclagepark

kielsbroek

Stadsbeheer

Bruno Goossens

2

A

Recyclagepark Berchem,

Arbeidersstraat 2a, 2600 Berchem

Stadsbeheer

Bruno Goossens

2

A

Op het eerstvolgende Hoog Overleg Comité (HOC) zal het verslag van de milieucoördinator ook ter kennisname voorgelegd worden aan de afgevaardigden van de overheid en de representatieve vakbonden.

Juridische grond

De verplichtingen rond het aanstellen van een milieucoördinator zijn terug te vinden in subafdeling 4.1.9.1 van Vlarem II. Deze subafdeling vermeldt ook de taken van de milieucoördinator. Het opstellen van een jaarverslag is één van deze taken.

Regelgeving: bevoegdheid

De Vlaamse milieuwetgeving bepaalt dat het verslag van de milieucoördinator ter kennisneming moet voorgelegd worden bij de ondernemingsraad (in dit geval de gemeenteraad), de bedrijfsleiding (college van burgemeester en schepenen) en het comité voor preventie en bescherming op het werk (Hoogoverlegcomité).

Argumentatie

De milieucoördinator stelt ten behoeve van de bedrijfsleiding en, in voorkomend geval, ten behoeve van de ondernemingsraad en het comité voor veiligheid, gezondheid en verfraaiing der werkplaatsen jaarlijks een verslag op over de wijze waarop hij zijn opdracht heeft vervuld. Dit verslag bevat onder meer een overzicht van de door hem uitgebrachte adviezen en het gevolg dat eraan werd gegeven (Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid, Artikel 3.2.2.§3). 

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0701 - Reguliere taken patrimonium
2SBS070101 - Onderhoud gebouwen

Besluit

De gemeenteraad neemt kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van de milieucoördinator van exploitatiejaar 2024.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.