Terug
Gepubliceerd op 01/04/2025

2025_GR_00274 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Inzet waarnemende districtssecretarissen. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 31/03/2025 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Kinga Pajak, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid

Verontschuldigd

Meyrem Almaci, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester-voorzitter
2025_GR_00274 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Inzet waarnemende districtssecretarissen. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring 2025_GR_00274 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Inzet waarnemende districtssecretarissen. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad voerde met ingang van 1 januari 2001 de binnengemeentelijke decentralisatie in, inclusief de rechtstreeks verkozen districtsraden. De ambten van districtssecretaris en waarnemend districtssecretaris worden uitgeoefend door personeelsleden van de stad Antwerpen.

Indien, omwille van de afwezigheid van de districtssecretaris, de dienstnoodwendigheden dit vereisen, wordt door de gemeenteraad een waarnemend districtssecretaris aangeduid.

De gemeenteraad besliste op 28 januari 2020 (jaarnummer 67) dat:

  • de door de gemeenteraad aangestelde waarnemende districtssecretarissen van de districten Antwerpen, Berchem, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Hoboken, Merksem en Wilrijk, tijdelijk, in geval van nood, kunnen worden ingezet in een ander district bij gelijktijdige afwezigheid van de districtssecretaris en waarnemend districtssecretaris in dit district;
  • de beslissing over de tijdelijke inzet van een waarnemend districtssecretaris in een ander district, wordt toevertrouwd aan de algemeen directeur.

Op 1 januari 2025 fusioneerden de gemeente Borsbeek en de stad Antwerpen: voormalig grondgebied Borsbeek gaat binnen de stad Antwerpen verder als district Borsbeek. Het is aangewezen dat de eerdere beslissing omtrent de eventuele inzet van de waarnemende districtssecretarissen in een ander district, wordt uitgebreid met district Borsbeek. 

Juridische grond

Artikel 125 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtssecretaris door de gemeenteraad wordt aangewezen na advies van het districtscollege.

Argumentatie

De gemeenteraad heeft voor elk district een waarnemend districtssecretaris aangeduid. De waarnemend districtssecretaris vervangt de districtssecretaris in geval van afwezigheid of verhindering. De waarnemend districtssecretarissen hebben de nodige ervaring verworven in deze functie.

Uit de praktijk blijkt de nood om in uitzonderlijke gevallen de waarnemend districtssecretaris van een district ook inzetbaar te maken in een ander district bij onbeschikbaarheid van zowel de districtssecretaris als de waarnemend districtssecretaris.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2SBS0201 - Reguliere taken decentralisatie

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om de beslissing van 28 januari 2020 (jaarnummer 67) op te heffen.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat de door de gemeenteraad aangestelde waarnemende districtssecretarissen van alle districten, tijdelijk, in geval van nood, kunnen worden ingezet in een ander district bij gelijktijdige afwezigheid van de districtssecretaris en waarnemend districtssecretaris in dit district. 

Artikel 3

De gemeenteraad keurt goed dat de beslissing over de tijdelijke inzet van een waarnemend districtssecretaris in een ander district wordt toevertrouwd aan de algemeen directeur.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.