De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. In plaats van de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren met behoud van een minimale exploitatie, zoals tot nu werd voorzien, wordt nu een integrale sluiting van de premetro van Linkeroever tot het Centraal Station gepland. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.
Dat grote onderhoudswerken aan onze premetrotunnels midden tijdens de Oosterweelwerken vallen, is hoogst ongelukkig en niet evident. Daarom moeten we alles in het werk stellen om de exploitatie toch zo hoog mogelijk te houden. Dat nu wordt gekozen om tijdens de grootste werf van de eeuw de slagader van het openbaar vervoer bijna een jaar te sluiten, dat is hallucinant en gewoonweg geen optie.
Onze modal shift ambitie mogen we met deze plannen opbergen. We gaan mensen de auto terug in jagen op een moment dat de Oosterweelwerken pieken en de parkeerdruk in de stad zal stijgen. Ik kan enkel vaststellen dat binnen de Oosterweelwerken er voor elk probleem een oplossing wordt gevonden. Moeten we het viaduct van Merksem afbreken om de nieuwe Ring aan te leggen? Dan wordt er een bypass met nieuwe brug over het Albertkanaal gebouwd. Voor ons openbaar vervoer merk ik jammer genoeg niet dezelfde bereidheid om inventief en innovatief alternatieven te bedenken. Daar is het simpel: de tunnel toe en trekt uw plan.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadslid De Cock
houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.