Verkeersveiligheid en mobiliteit zijn belangrijke bezorgdheden en factoren bij de afweging van een schoolkeuze. De meeste leerlingen moeten na de basisschool plots zelfstandig hun weg zoeken en volgen naar de middelbare school. Stad Antwerpen heeft via de bewonersenquête - die de stad tweejaarlijks uitvoert - momenteel enkel inzicht in het verplaatsingsgedrag van studenten vanaf 16 jaar. Een onderzoek naar het verplaatsingsgedrag van tieners bij de overgang van de lagere naar de middelbare school is een aanvulling en uitbreiding van de doelgroepen op de dataverzameling die stad Antwerpen al doet. Stad Antwerpen is in dit actieprogramma - met de steun van de Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) - uitgekozen als één van de vier proeftuinen.
Concreet zoekt stad Antwerpen een school die twee klassen uit het eerste middelbaar gedurende elk twee (les)uren kan laten bevragen.
In toepassing van artikel 42 §1, 1° d) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de werken, leveringen of diensten alleen door een bepaalde ondernemer kunnen worden verricht, om een van de volgende redenen:
i) de opdracht heeft als doel het vervaardigen of verwerven van een uniek kunstwerk of het leveren van een unieke artistieke prestatie;
ii) mededinging ontbreekt om technische redenen;
iii) uitsluitende rechten moeten worden beschermd, met inbegrip van de intellectuele eigendomsrechten.
Artikel 56 §3,4° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Stad Antwerpen wil beter begrijpen wat de zorgen zijn en wil nagaan wat de stad, school en ouders kunnen doen om die overgang van basisschool naar middelbare school gemakkelijk, veilig en duurzaam te laten verlopen. Vanuit een concrete case wil stad Antwerpen daarna ook onderzoeken welke beleidsacties er ondernomen kunnen worden.
Stad Antwerpen krijgt via dit actieprogramma meer zicht op de knelpunten, overwegingen, noden en behoeften van tieners en ouders op gebied van hun verplaatsingsgedrag. Specifiek voor mobiliteit ontvangt stad Antwerpen info over de belangrijkste knelpunten, missing links en alternatieven, maar ook welke route tieners afleggen. Daarnaast kan stad Antwerpen deze doelgroepen beter informeren over bijvoorbeeld deelmobiliteit, abonnementen, alternatieve fietsroutes, enzovoort.
Stad Antwerpen doet met dit project ook aan de opbouw van een monitoring van het verplaatsingsgedrag bij tieners. In het Vlaamse fietsbeleid werden enkele ambitieuze ambities opgenomen waarvan stad Antwerpen vandaag nog niet weet hoe ver ze hierin staat. Zoals bijvoorbeeld de modal split bij scholen.
Daarnaast overweegt stad Antwerpen een bevraging bij scholieren. De vragenlijst die bij de Grote Sprong wordt opgesteld kan daarna (deels of volledig) hergebruikt worden.
Om deel te nemen aan De Grote Sprong wordt er een bijdrage gevraagd van 3.500,00 EUR (vrij van btw).
Het college keurt de deelname aan het actieprogramma “De Grote Sprong”, gecoördineerd door Kind & Samenleving vzw, goed.
Het college keurt bestelbon 4005661376 voor het totaalbedrag van 3.500,00 EUR (incl. BTW), op naam van vzw Kind en Samenleving, Lange Ridderstraat 22 - 2800 Mechelen (ondernemingsnummer: 0461 956 560), voor deelname aan het actieprogramma 'De Grote Sprong', goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Kind & Samenleving vzw Lange Ridderstraat 22 2800 Mechelen ondernemingsnummer: 0461 956 560 rekeningnummer: BE62 7340 0770 7061 | 3.500,00 EUR | budgetplaats: 5153500000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2LMS010401A00000 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2025 | 4005661376 |