Terug2025_CBS_01620 - Omgevingsvergunning - OMV_2024157018. Lange Kievitstraat 54. District Antwerpen - Weigering

Gepubliceerd op 17/03/2025
college van burgemeester en schepenen
vr 14/03/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Lien Van de Kelder, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01620 - Omgevingsvergunning - OMV_2024157018. Lange Kievitstraat 54. District Antwerpen - Weigering 2025_CBS_01620 - Omgevingsvergunning - OMV_2024157018. Lange Kievitstraat 54. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024157018

Gegevens van de aanvrager:

de heer David Hoffman met als adres Plantin en Moretuslei 60 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Kievitstraat 54 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 1189Y8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een eengezinswoning naar een gemengd gebouw met op het gelijkvloers de functies detailhandel en vrije beroepen (binnengebied) en op de verdiepingen één woonunit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          15/11/2023: statusrapport vermoeden van vergunning;

-          15/01/1965: vergunning (18#47205) voor een verbouwing;

-          01/08/1947: toelating (18#23087) voor binnenveranderingen houtloods;

-          01/09/1923: toelating (1923#16342) voor binnenveranderingen;

-          08/11/1912: toelating (1912#2446) voor gevelveranderingen;

-          15/03/1912: toelating (1912#822) voor gevelveranderingen;

-          25/01/1910: toelating (1910#52) voor diamantslijperij en binnenveranderingen.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: handelshuis: woning met nevenfunctie detailhandel op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw van 2 bouwlagen met een zadeldak, met een bouwdiepte van 8 m en een beperkte uitbouw tot 11 m voor de traphal op de verdiepingen;
  • een bouwdiepte van 23,28 m op het gelijkvloers met daarachter open ruimte (daar de volumes op het gelijkvloers dieper dan 23,28 m zijn afgebroken na 15/11/2023 is het statusrapport hieromtrent niet meer relevant);
  • kroonlijsthoogte van 7,81 m;
  • nokhoogte van 11,29 m;

-          gevelafwerking:

  • grijs bepleisterde voorgevel;
  • grijs geschilderd houten schrijnwerk; 
  • winkelpui in witte gevelsteen;
  • vitrine in goud aluminium schrijnwerk;
  • toegangspoort met schaarhekken;
  • dakbedekking in rode dakpannen; 

 

Nieuwe toestand

-          functie: handelswoning:

  • winkelruimte van 66 m² op het gelijkvloers;
  • atelier met sanitair van 84 m² bij de winkel in de tuin;
  • leefruimten, slaapkamers en badkamer van 137 m² op de eerste verdieping;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw van 2 bouwlagen onder een zadeldak, met een bouwdiepte van 18,40 m;
  • patio van 27,26 m² tussen hoofdgebouw en bijgebouw;
  • bijgebouw van 93 m² van 1 bouwlaag in de tuin, met een totale bouwdiepte van 38 m;

-          gevelafwerking:

  • witte gevelsteen op het gelijkvloers;
  • grijze sierpleister op de verdiepingen;
  • nieuwe winkelpui met buitenschrijnwerk in wit pvc;
  • wit pvc schrijnwerk op de verdieping;

-          inrichting: tuin van circa 48 m² achteraan het perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          nieuwbouw van bijgebouw in de open ruimte;

-          uitbreiden van het volume op de verdiepingen;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

16 januari 2025

29 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 januari 2025

21 januari 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Ruimtelijke draagkracht:

De totale bouwdiepte, inclusief het nieuwe bijgebouw, past vormelijk niet in de omgeving. De panden in de omgeving waar wordt gewoond, hebben een grotere tuinzone. Verdichting dient te worden gerealiseerd in de rand van het bouwblok en niet in het binnengebied. Binnengebieden dienen zo veel als mogelijk groen en onverhard behouden te blijven.

  • artikel 7 Programmatorische draagkracht, stedelijke verweving van functies:

Het bouwen van het atelier bij de handelsfunctie in het midden van de tuin doet afbreuk aan de kwaliteit van de open ruimte bij de woning.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voor wat betreft de verbouwing van de handelsfunctie adviseert de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing de aanvraag gunstig:

“Het pand is gelegen in het afgebakende kernwinkelgebied centrum Antwerpen gedeelte Centraal Station (zone B2). In deze zones is volgens de Beleidsnota Detailhandel 2020 het behoud en optimaliseren van een bestaande commerciële ruimte gunstig te beoordelen.”

 

Echter, zijn de werken en wijzigingen aan de gelijkvloerse handelsfunctie slechts vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar indien deze rekening houden met de programmatorische draagkracht op het perceel en de verweving met de hoofdfunctie wonen van het handelshuis (artikel 7 van de bouwcode).

 

De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Uit het statusrapport blijkt dat de aanvraag handelt over een handelswoning met nevenfunctie detailhandel op het gelijkvloers. De verbouwing en uitbreiding van deze nevenfunctie houden onvoldoende rekening met de woonkwaliteit van de woning. Het bouwen van het atelier bij de handelsfunctie in het midden van de tuinzone doet afbreuk aan de kwaliteit van de tuin bij de woning.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Principieel is er geen bezwaar tegen het uitbreiden van de gelijkvloerse handelsruimte met een atelier. Vanuit de morfologie van het bouwblok kan een grotere bouwdiepte op het gelijkvloers worden toegestaan. Maar door de hoge bouwdichtheid in het bouwblok is er ook nood aan grotere aaneengesloten open ruimten. De uitbreidingen dienen zich dan ook te situeren in de bouwschil, met een atelier aansluitend aan de handelsruimte, waardoor een grotere open ruimte ontstaat.

 

De positionering van het atelier in het midden van de tuinzone hypothekeert echter het voorzien van een grote en kwalitatieve tuin bij de woning. De bestaande open ruimte wordt door de aanvraag versnipperd, wat ruimtelijk niet inpasbaar is. De aanvraag is daardoor niet in overeenstemming met artikel 6 van de bouwcode dat voorschrijft dat verdichting dient te worden gerealiseerd in de rand van het bouwblok en niet in het binnengebied. Binnengebieden dienen zo veel als mogelijk groen en onverhard behouden te blijven.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voorziet aanpassingswerken aan de leefruimten en slaapkamers van de woning. Een breedte van minder dan 2,20 meter voor een tweede slaapkamer getuigt niet van voldoende woonkwaliteit en kan niet worden toegestaan.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanpassingen en voorziene materialisatie van de voorgevel verstoren het straatbeeld niet.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het voorstel genereert volgens het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit geen bijkomende parkeerbehoefte aangezien voor een winkel in het centrum van de stad geen eigen parkeerplaatsen moeten worden voorzien en het achterliggende atelier gebruikt wordt door het personeel van deze winkel.

 

Fietsvoorzieningen

Er wordt een fietsenstalling ingericht op het gelijkvloers voor 3 fietsen.

 

Laden en lossen

De stedelijke dienst Mobiliteit adviseert dat het laden en lossen moet gebeuren op de bestaande laad- en loszones in de omgeving.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 november 2024

Volledig en ontvankelijk

16 januari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 maart 2025

Verslag GOA

12 maart 2025

Naam GOA

Katrine Leemans en Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.