Terug
Gepubliceerd op 24/03/2025

2025_CBS_02136 - District Deurne. Alfons Schneiderlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/03/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie van Baren

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02136 - District Deurne. Alfons Schneiderlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2025_CBS_02136 - District Deurne. Alfons Schneiderlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Alfons Schneiderlaan in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 23 maart 2018 (jaarnummer 2722);
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zone 30, gekend als 'Ter Rivierenlaan';
  • bevat een Schoolzone 30 aan de tijdelijke locatie van Stedelijk Lyceum Lakbors campus Bosuil;
  • bevat een proefopstelling die snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen beoogt, die werd goedgekeurd op 6 september 2024 (jaarnummer 7130);
  • maakt deel uit van het gebied “Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Op 16 januari 2025 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Alfons Schneiderlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Tevens blijkt uit onderzoek dat de reële toestand niet overeenstemt met het aanvullend verkeersreglement. Dit wordt nu aangepast.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statutenwijziging van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werd goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2025 (jaarnummer 75) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van de scheiding van nummers 48-50 (artikel 4);
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Alfons Schneiderlaan op nummer 42, voldoet aan de voorwaarden;
  • het artikel betreffende het gemarkeerde fietspad ter hoogte van de Ter Heydelaan tot aan nummer 335 wordt verwijderd uit het reglement.
    Door het aanbrengen van nieuwe rode asfalt en signalisatie is deze markering niet meer van toepassing.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Deurne, advies van 20 februari 2025 (jaarnummer 23) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Alfons Schneiderlaan in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 maart 2018 (jaarnummer 2722).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen