Terug
Gepubliceerd op 24/03/2025

2025_CBS_02134 - District Antwerpen. Maaldersstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/03/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie van Baren

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02134 - District Antwerpen. Maaldersstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2025_CBS_02134 - District Antwerpen. Maaldersstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Maaldersstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college  op 13 januari 2023 (jaarnummer 206);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

In de Maaldersstraat zorgen voertuigen die tot op de hoek van de straat geparkeerd staan (kant Diepestraat) voor beperkte zichtbaarheid van voetgangers en fietsers. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties. Voor een periode van zes maanden wordt er daarom een proefopstelling opgestart waarbij er een verdrijvingsvlak wordt voorzien.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statutenwijziging van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werd goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd:

Argumentatie

Aan het einde van de Maaldersstraat, ter hoogte van nummer 51 tot aan het zebrapad parallel aan de Diepestraat, wordt een verdrijvingsvlak aangebracht. De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Na het verstrijken van de periode van zes maanden zal de proefopstelling geëvalueerd worden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Antwerpen, advies van 27 januari 2025 (jaarnummer 35) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 17 december 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Maaldersstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:
Dienst Taak
SW/Communicatie en Participatie
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit
SW/Mobiliteit en LP/VK
in samenspraak de proefopstelling evalueren
SW/Mobiliteit
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]
SW/B&O
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen
SB/BOFplaatsen van informatiedragers (sandwichborden) aan de ingang van de straten voor wagens waar de rijrichting wijzigt


Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20241206_proefopstelling_1-1.pdf