Terug
Gepubliceerd op 27/03/2025

2025_CBS_02039 - Dienstverleningsovereenkomst 2025 - Gemeenschappelijke Preventie Dienst (GPD) en klantbedrijven - Bekrachtiging

college van burgemeester en schepenen
vr 21/03/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie van Baren

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02039 - Dienstverleningsovereenkomst 2025 - Gemeenschappelijke Preventie Dienst (GPD) en klantbedrijven - Bekrachtiging 2025_CBS_02039 - Dienstverleningsovereenkomst 2025 - Gemeenschappelijke Preventie Dienst (GPD) en klantbedrijven - Bekrachtiging

Motivering

Aanleiding en context

Op 4 december 2013 besliste het college (jaarnummer 12746) om het principe van de gemeenschappelijke diensten zo maximaal mogelijk te implementeren, onder meer door het optimaliseren van de ondersteunende dienstverlening binnen de groep.

 De gemeenschappelijke interne preventiedienst voor preventie en bescherming op het werk (GPD) werkt sinds haar oprichting volgens deze krachtlijnen van een gemeenschappelijke aanpak. ( college, gewone zitting, 18/06/2010, jaarnummer 7849). 

 GPD levert in 2025 dienstverlening voor onderstaande klantbedrijven:

  • Atlas, Integratie en Inburgering VZW;
  • Welzijnsvereniging Beschut Wonen Antwerpen VPR;
  • Brandweer Zone Antwerpen;
  • Brandweer Zone Rand;  
  • Digipolis Antwerpen AG;
  • Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG; 
  • VESPA AG;
  • Vlaamse Erfgoedbibliotheken VZW.

Juridische grond

Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van werknemers bij de uitvoering van hun werk (BS 18 september 1996).

Koninklijk besluit van 26 maart 2024 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk, wat de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk betreft (B.S. 2 mei 2024)

Argumentatie

Op 19 november 2024 werden de ontwerp dienstverleningsovereenkomsten voor het werkjaar 2025, goedgekeurd door het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne preventiedienst voor preventie en bescherming op het werk (GPD). Zoals in het huishoudelijk reglement bepaald, vertegenwoordigden de voorzitter en secretaris van het beheerscomité GPD de gemeenschappelijke interne preventiedienst voor preventie en bescherming op het werk ( college, gewone zitting, 05/10/2018, jaarnummer 08951). ) 

De opgemaakte dienstverleningsovereenkomsten omschrijven de samenwerking en de afspraken rond het gebruik en de kwaliteit van de dienstverlening van de GPD voor het werkjaar 2025 tbhv de klanten van GPD.

De stad Antwerpen, en meer in het bijzonder de bedrijfseenheid Personeel & Organisatie, factureert per kwartaal op basis van de dienstverleningsovereenkomsten een compensatie aan de verschillende klantbedrijven. Deze overeenkomsten (inclusief financiële afspraken) worden jaarlijks herzien.

Algemene financiële opmerkingen

De stad Antwerpen, en meer in het bijzonder de bedrijfseenheid Personeel & Organisatie, factureert per kwartaal een compensatie aan de aangesloten klantbedrijven voor de geleverde diensten. 

Zoals in de DVO vermelde financiële afspraken wordt voor de domeinen medisch toezicht en psychosociale zorg een minimale forfaitaire bijdrage aangerekend. Deze bijdragen worden gebaseerd op de risicograad van de klantbedrijven (NACE-code) en het aantal tewerkgestelde werknemers bij de klantbedrijven. Voor de preventieadviseurs arbeidsveiligheid die ter beschikking worden gesteld aan de klantbedrijven wordt een loonkost en overheadskost gefactureerd a rato van het aantal preventieadviseurs dat toebedeeld wordt aan de klantbedrijven. Deze compensaties worden jaarlijks geëvalueerd, geactualiseerd en goedgekeurd op het beheerscomité van de GPD.

De inkomsten zijn vrijgesteld van BTW ingevolge artikel 44, § 2, 2° van het BTW Wetboek.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS08 - Personeel

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college bekrachtigt de dienstverleningsovereenkomsten 2025 tussen de gemeenschappelijke interne preventiedienst voor preventie en bescherming op het werk (GPD)  en de aangesloten klantbedrijven met ingang van 1 januari 2025. Deze aangesloten klantbedrijven zijn:

  • Atlas, Integratie en Inburgering VZW;
  • Welzijnsvereniging Beschut Wonen Antwerpen VPR;
  • Brandweer Zone Antwerpen;
  • Brandweer Zone Rand;  
  • Digipolis Antwerpen AG;
  • Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG; 
  • VESPA AG;
  • Vlaamse Erfgoedbibliotheken VZW.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Atlas, integratie en inburgering VZW

geraamd op 62.500 EUR per jaar

Budgetplaats: 5207500000

Budgetpositie: 705

Functiegebied: 2SBS080505A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 2SA080115 

Budgetperiode: 2025

Orders worden te gepasten tijde opgemaakt.

 

Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Welzijnsvereniging Beschut Wonen Antwerpen VPR


geraamd op  20.000 EUR per jaar

Budgetplaats: 5207500000

Budgetpositie: 705

Functiegebied: 2SBS080505A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 2SA080115 

Budgetperiode: 2025

Orders worden te gepasten tijde opgemaakt.

Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Brandweer Zone Antwerpen


geraamd op 380.000,00 EUR per jaar


Budgetplaats: 5207500000

Budgetpositie: 705

Functiegebied: 2SBS080505A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 2SA080115 

Budgetperiode: 2025


Orders worden te gepasten tijde opgemaakt.

Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Brandweer Zone Rand
geraamd op 305.000,00 EUR per jaar

Budgetplaats: 5207500000

Budgetpositie: 705

Functiegebied: 2SBS080505A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 2SA080115 

Budgetperiode: 2025

Orders worden te gepasten tijde opgemaakt.


Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Digipolis Antwerpen AG


geraamd op 25.000,00 EUR per jaar


Budgetplaats: 5207500000

Budgetpositie: 705

Functiegebied: 2SBS080505A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 2SA080115 

Budgetperiode: 2025

Orders worden te gepasten tijde opgemaakt.


Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG 


geraamd op 36.000,00 EUR per jaar

Budgetplaats: 5207500000

Budgetpositie: 705

Functiegebied: 2SBS080505A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 2SA080115 

Budgetperiode: 2025

Orders worden te gepasten tijde opgemaakt.


Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: VESPA  AG 

geraamd op 29.000,00 EUR per jaar

Budgetplaats: 5207500000

Budgetpositie: 705

Functiegebied: 2SBS080505A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 2SA080115 

Budgetperiode: 2025

Orders worden te gepasten tijde opgemaakt

Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Vlaamse Erfgoedbibliotheken VZW


geraamd op 1.300,00 EUR per jaar

Budgetplaats: 5207500000

Budgetpositie: 705

Functiegebied: 2SBS080505A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 2SA080115 

Budgetperiode: 2025

Orders worden te gepasten tijde opgemaakt




Bijlagen

  • DVO_2025_Atlas_Integratie_Inburgering_Antwerpen_GPD.pdf
  • DVO_2025_Welzijnsvereniging_Beschut_Wonen_Antwerpen_GPD.pdf
  • DVO_2025_Bandweer_Zone_Antwerpen_GPD.pdf
  • DVO_2025_Brandweer_Zone_Rand_GPD.pdf
  • DVO_2025_DIGIPOLIS_Antwerpen_GPD.pdf
  • DVO_2025_Mobiliteit_Parkeren_Antwerpen_GPD.pdf
  • DVO_2025_VESPA_Antwerpen_GPD.pdf
  • DVO_2025_Vlaamse_Erfgoedbibliotheken_GPD.pdf