Op 4 december 2013 besliste het college (jaarnummer 12746) om het principe van de gemeenschappelijke diensten zo maximaal mogelijk te implementeren, onder meer door het optimaliseren van de ondersteunende dienstverlening binnen de groep.
De gemeenschappelijke interne preventiedienst voor preventie en bescherming op het werk (GPD) werkt sinds haar oprichting volgens deze krachtlijnen van een gemeenschappelijke aanpak. ( college, gewone zitting, 18/06/2010, jaarnummer 7849).
GPD levert in 2025 dienstverlening voor onderstaande klantbedrijven:
Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van werknemers bij de uitvoering van hun werk (BS 18 september 1996).
Koninklijk besluit van 26 maart 2024 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk, wat de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk betreft (B.S. 2 mei 2024)
Op 19 november 2024 werden de ontwerp dienstverleningsovereenkomsten voor het werkjaar 2025, goedgekeurd door het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne preventiedienst voor preventie en bescherming op het werk (GPD). Zoals in het huishoudelijk reglement bepaald, vertegenwoordigden de voorzitter en secretaris van het beheerscomité GPD de gemeenschappelijke interne preventiedienst voor preventie en bescherming op het werk ( college, gewone zitting, 05/10/2018, jaarnummer 08951). )
De opgemaakte dienstverleningsovereenkomsten omschrijven de samenwerking en de afspraken rond het gebruik en de kwaliteit van de dienstverlening van de GPD voor het werkjaar 2025 tbhv de klanten van GPD.
De stad Antwerpen, en meer in het bijzonder de bedrijfseenheid Personeel & Organisatie, factureert per kwartaal op basis van de dienstverleningsovereenkomsten een compensatie aan de verschillende klantbedrijven. Deze overeenkomsten (inclusief financiële afspraken) worden jaarlijks herzien.
De stad Antwerpen, en meer in het bijzonder de bedrijfseenheid Personeel & Organisatie, factureert per kwartaal een compensatie aan de aangesloten klantbedrijven voor de geleverde diensten.
Zoals in de DVO vermelde financiële afspraken wordt voor de domeinen medisch toezicht en psychosociale zorg een minimale forfaitaire bijdrage aangerekend. Deze bijdragen worden gebaseerd op de risicograad van de klantbedrijven (NACE-code) en het aantal tewerkgestelde werknemers bij de klantbedrijven. Voor de preventieadviseurs arbeidsveiligheid die ter beschikking worden gesteld aan de klantbedrijven wordt een loonkost en overheadskost gefactureerd a rato van het aantal preventieadviseurs dat toebedeeld wordt aan de klantbedrijven. Deze compensaties worden jaarlijks geëvalueerd, geactualiseerd en goedgekeurd op het beheerscomité van de GPD.
De inkomsten zijn vrijgesteld van BTW ingevolge artikel 44, § 2, 2° van het BTW Wetboek.
Het college bekrachtigt de dienstverleningsovereenkomsten 2025 tussen de gemeenschappelijke interne preventiedienst voor preventie en bescherming op het werk (GPD) en de aangesloten klantbedrijven met ingang van 1 januari 2025. Deze aangesloten klantbedrijven zijn:
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Atlas, integratie en inburgering VZW |
geraamd op 62.500 EUR per jaar |
Budgetplaats: 5207500000 Budgetpositie: 705 Functiegebied: 2SBS080505A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: intern Begrotingsprogramma: 2SA080115 Budgetperiode: 2025 |
Orders worden te gepasten tijde opgemaakt. |
Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Welzijnsvereniging Beschut Wonen Antwerpen VPR | geraamd op 20.000 EUR per jaar | Budgetplaats: 5207500000 Budgetpositie: 705 Functiegebied: 2SBS080505A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: intern Begrotingsprogramma: 2SA080115 Budgetperiode: 2025 | Orders worden te gepasten tijde opgemaakt. |
Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Brandweer Zone Antwerpen | geraamd op 380.000,00 EUR per jaar | Budgetplaats: 5207500000 Budgetpositie: 705 Functiegebied: 2SBS080505A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: intern Begrotingsprogramma: 2SA080115 Budgetperiode: 2025 | Orders worden te gepasten tijde opgemaakt. |
Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Brandweer Zone Rand | geraamd op 305.000,00 EUR per jaar | Budgetplaats: 5207500000 Budgetpositie: 705 Functiegebied: 2SBS080505A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: intern Begrotingsprogramma: 2SA080115 Budgetperiode: 2025 | Orders worden te gepasten tijde opgemaakt. |
Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Digipolis Antwerpen AG | geraamd op 25.000,00 EUR per jaar | Budgetplaats: 5207500000 Budgetpositie: 705 Functiegebied: 2SBS080505A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: intern Begrotingsprogramma: 2SA080115 Budgetperiode: 2025 | Orders worden te gepasten tijde opgemaakt. |
Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG | geraamd op 36.000,00 EUR per jaar | Budgetplaats: 5207500000 Budgetpositie: 705 Functiegebied: 2SBS080505A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: intern Begrotingsprogramma: 2SA080115 Budgetperiode: 2025 | Orders worden te gepasten tijde opgemaakt. |
Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: VESPA AG | geraamd op 29.000,00 EUR per jaar | Budgetplaats: 5207500000 Budgetpositie: 705 Functiegebied: 2SBS080505A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: intern Begrotingsprogramma: 2SA080115 Budgetperiode: 2025 | Orders worden te gepasten tijde opgemaakt |
Terugvorderen kost structurele dienstverlening in 2025: Vlaamse Erfgoedbibliotheken VZW | geraamd op 1.300,00 EUR per jaar | Budgetplaats: 5207500000 Budgetpositie: 705 Functiegebied: 2SBS080505A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: intern Begrotingsprogramma: 2SA080115 Budgetperiode: 2025 | Orders worden te gepasten tijde opgemaakt |