Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024104890 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | NV G.C.T. Logistics (0898108845) met als adres Belcrownlaan 23 te 2100 Antwerpen en NV WAREHOUSING & WAREHOUSE RELATED SERVICES BELGIUM (0449150481) met als adres Belcrownlaan 23 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Oosterweelsteenweg 57 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 14 sectie B nr. 34A4 |
waarvan: |
|
- 20190117-0046 | afdeling 14 sectie B nr. 34A4 (Oosterweel West II - Infra (WWRS)) |
- 20240725-0039 | afdeling 14 sectie B nr. 34A4 (Oosterweel West II - GCT Logistics) |
Vergunningsplichten: | exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Verandering WWRS (infrastructuur) en nieuwe activiteiten GCT Logistics: operationele activiteiten met betrekking tot op- en overslag van niet-gevaarlijke goederen |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Stedenbouwkundige voorgeschiedenis
- lopende omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2024031920) voor wijzigingen aan loodsen 8 en 9;
- 28/4/2023: omgevingsvergunning (OMV_2022012296) voor het slopen van gebouwen en verhardingen en het bouwen van werkplaatsen en burelen;
- 21/04/2017: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/2017187) voor het afbreken van loodsen en het bouwen van één prefab loods;
- 19/02/2016: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20153110) voor het vernieuwen van de middenspanningsinstallatie;
- 13/04/2007: stedenbouwkundige vergunning (HV/2006/B/0112) voor het bouwen van een magazijn en bureel;
- 14/02/2001: stedenbouwkundige vergunning (HV/2000/B/0016) voor het bouwen van een overslaghal, kantoorunit en terreinindeling;
- 14/01/1999: stedenbouwkundige vergunning (HV/1998/AN5/1998/B/0121) voor het bouwen en verbouwen van een marine afvalverwerkingsinstallatie;
- 13/10/1972: stedenbouwkundige vergunning (18/54990/B/) voor bestemmingswijziging magazijnen;
- 15/09/1972: stedenbouwkundige vergunning (18/54896/B/) voor ketelmakerij;
- 14/04/1972: stedenbouwkundige vergunning (18/54622/B/) voor gevelverbouwing platenpark;
- 03/12/1971: stedenbouwkundige vergunning (18/54244/B/) voor ketelmakerij en platenpark;
- 24/12/1970: stedenbouwkundige vergunning (18/53573/B/) voor een werkplaats voor ketelmakerij.
Voorgeschiedenis milieu
Op 6 september 2019 werd door het college een vergunning verleend voor een ingedeelde inrichting of activiteit voor de exploitatie van een magazijnencomplex voor logistieke activiteiten, voor een termijn van onbepaalde duur. Op 12 mei 2023 werd er nog een vergunning verleend voor verandering naar infrastructuur gebonden activiteiten.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft een verandering van de bestaande vergunning voor overkoepelende infrastructuur en een bijkomende exploitant voor nieuwe activiteiten.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Oosterweel West II - Infra (WWRS)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.6.1. | afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar. | schrappen rubriek |
Aangevraagde rubriek(en) Oosterweel West II - GCT Logistics
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
6.5.1° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met maximaal twee verdeelslangen; | 1 verdeelslang |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 6 voertuigen |
17.3.2.1.1.1°b) | opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; | 4,17 ton |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 4.000 liter |
48.1.2. | doorvoeropslagplaatsen in zeehavengebieden voor andere dan IMDG-goederen. | 18.000 m² |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu | 17 januari 2025 | 24 januari 2025 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De ingedeelde inrichting of activiteit is vanuit stedenbouwkundig oogpunt hoofdzakelijk vergund. Er zijn geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen aangevraagd. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Er is geen bezwaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
WWRS Belgium NV (verder WWRS genoemd), een dochteronderneming van de Gosselin Group, baat op een omvangrijk terrein (de voormalige Stork-site) aan de Oosterweelsteenweg een aantal bestaande magazijnen/hallen met bijhorende kantoorgebouwen en -units uit. In deze gebouwen zijn diverse bedrijven gevestigd.
De huidige vergunde toestand van WWRS omvat de infrastructuurgebonden activiteiten voor de volledige site. Andere bedrijven, al dan niet deel uitmakend van de Gosselin Group, die activiteiten uitoefenen op de site beschikken daarvoor over een eigen vergunning of aktename.
De stad Antwerpen oordeelt dat de exploitatie van WWRS (loutere exploitatie van infrastructuurgebonden activiteiten) geen milieutechnische eenheid vormt met de diverse ingedeelde inrichtingen van derden aanwezig op de site. Tussen de diverse exploitanten is geen operationele samenhang. Om erover te waken dat de impact van de site steeds correct beoordeeld wordt, dient WWRS er op toe te zien dat operationele inrichtingen of activiteiten van derden los staan van rubrieken van de infrastructuurgebonden inrichtingen of activiteiten (bijvoorbeeld geen aparte stookinstallaties voor operationele activiteiten, tenzij deze samen beoordeeld worden met de infrastructuurgebonden stookinstallaties).WWRS stelt in het dossier dat ze hiervoor ‘terbeschikkingstellingsovereenkomsten’ afsluiten met de betreffende bedrijven.
Voorliggende aanvraag betreft het wijzigen van de vergunde toestand van WWRS voor de infrastructuurgebonden activiteiten enerzijds en het melden van een nieuwe inrichting op naam van G.C.T. Logistics NV voor nieuwe operationele activiteiten anderzijds.
Het oostelijke gedeelte van het concessieterrein werd afgesplitst en ondergebracht in een aparte concessie. Bijgevolg wenst WWRS de vergunde toestand met betrekking tot de infrastructuurgebonden activiteiten eveneens te actualiseren. Meer bepaald door het schrappen van rubriek 3.6.1 met betrekking tot het lozen van huishoudelijk afvalwater via een IBA. De rioleringssituatie op het terrein wijzigt niet. Echter bevinden de IBA’s zich op het afgesplitste gedeelte van de site, waardoor deze rubriek geschrapt en ondergebracht wordt in een aparte vergunning van Gosselin-WDP NV (lopende vergunningsaanvraag OMV_2024031920).De overige rubrieken (airco’s, transformatoren en verwarmingsinstallaties) wijzigen niet. De inrichting blijft een klasse 2-inrichting.
De nieuwe ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA) welke in dit dossier gemeld wordt, betreft operationele activiteiten op naam van GCT Logistics, tevens een dochteronderneming van de Gosselin Group. Het betreft een klasse 3-inrichting voor doorvoeropslag: in de aangeduide magazijnen en in open lucht worden diverse niet-gevaarlijke goederen gestockeerd. Er is stalplaats voorzien voor 6 voertuigen, een bovengrondse dubbelwandige opslagtank van 5.000 liter (4,17 ton) diesel met een verdeelslang en 4.000 liter gevaarlijke producten in kleine verpakkingen.
Overeenkomstig artikel 5.48.0.2. van VLAREM II moeten de doorvoeropslagplaatsen gelegen in een zeehavengebied beantwoorden aan de algemene veiligheidseisen gesteld door de havenkapiteinsdienst. De algemene voorwaarden zijn te vinden in ‘Hoofdstuk 10 Behandeling en opslag van gevaarlijke en verontreinigende goederen’ in de Havenpolitieverordening en de bijzondere voorwaarden in de Havenonderrichtingen.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing. De berekening van de impactscore of de opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
De aanvraag betreft geen project zoals vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage. Een milieueffectrapport (MER), ontheffing of project-MER-screening is bijgevolg niet vereist.
Uit de toepassing van de beoordelingsschema’s van de watertoets blijkt dat de gevraagde activiteiten niet van die aard zijn dat ze een invloed hebben op het watersysteem. Een bijkomend wateradvies is niet vereist en de vergunningsaanvraag voldoet aan de doelstellingen opgenomen in artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.
Advies aan het college
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
De gevraagde wijzigingen in de vergunning verhogen het risico op hinder voor de omgeving of vervuiling van het milieu niet. De vergunning kan dan ook aangepast worden met de gevraagde wijzigingen.
Aan het college wordt voorgesteld om de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten te akteren.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
6.5.1° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met maximaal twee verdeelslangen; (inrichting Oosterweel West II - GCT Logistics) | 1 verdeelslang |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; (inrichting Oosterweel West II - GCT Logistics) | 6 voertuigen |
17.3.2.1.1.1°b) | opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; (inrichting Oosterweel West II - GCT Logistics) | 4,17 ton |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Oosterweel West II - GCT Logistics) | 4.000 liter |
48.1.2. | doorvoeropslagplaatsen in zeehavengebieden voor andere dan IMDG-goederen. (inrichting Oosterweel West II - GCT Logistics) | 18.000 m² |
Gecoördineerde rubriek(en)
Gecoördineerde rubriek(en) Oosterweel West II - Infra (WWRS)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; | 2x 2.000 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 8,40 kW |
43.1.2°a) | stookinstallaties met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW in de gevallen andere dan vermeld sub 1°, a) of b). | 4.644 kW |
Gecoördineerde rubriek(en) Oosterweel West II (GCT Logistics)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
6.5.1° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met maximaal twee verdeelslangen; | 1 verdeelslang |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 6 voertuigen |
17.3.2.1.1.1°b) | opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; | 4,17 ton |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 4.000 liter |
48.1.2. | doorvoeropslagplaatsen in zeehavengebieden voor andere dan IMDG-goederen. | 18.000 m² |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 oktober 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 15 januari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 maart 2025 |
Verslag GOA | 20 februari 2025 |
Naam GOA | Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Oosterweel West II - Infra (WWRS)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; | 2x 2.000 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 8,40 kW |
43.1.2°a) | stookinstallaties met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW in de gevallen andere dan vermeld sub 1°, a) of b). | 4.644 kW |
Oosterweel West II (GCT Logistics)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
6.5.1° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met maximaal twee verdeelslangen; | 1 verdeelslang |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 6 voertuigen |
17.3.2.1.1.1°b) | opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; | 4,17 ton |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 4.000 liter |
48.1.2. | doorvoeropslagplaatsen in zeehavengebieden voor andere dan IMDG-goederen. | 18.000 m² |
De omgevingsvergunning wordt verleend voor een termijn van onbepaalde duur.