Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2024158982 |
Gegevens van de aanvrager: | NV BASF Antwerpen met als adres Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 20 sectie A nrs. 1M, 1K2 en 1X2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen tijdelijke voetgangersbrug |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/02/2017: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20162786) voor het plaatsen van tijdelijke voetgangersbrug en tijdelijke onthaalcontainer;
- 7/12/2012: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20126220) voor het plaatsen van een tijdelijke brug over Scheldelaan en tijdelijke onthaalcontainer;
- 3/08/2012: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20123517) voor de uitbreiding van een parking met 452 autostaanplaatsen (enkel personenwagens).
Vergunde toestand
* functie:
> industrie en bedrijvigheid;
> een (tijdelijke) voetgangersbrug voor de ontsluiting van een parking tijdens onderhoudswerken. De brug en bovengrondse brugsteunen werden op 24 februari 2017 vergund voor een periode van 3 jaar. De brugfunderingen mochten behouden blijven tot 5 jaar na afbraak van de brug;
> aan de voet van de brug werd op het bedrijfsterrein een onthaalcontainer geplaatst die eveneens tijdelijk vergund werd maar dan voor een periode van 1 jaar.
* inrichting:
> drie ondergrondse brugsteunen waarbij er twee langs weerszijden van de Scheldelaan en één tussen de spoorweg en de omheining van het bedrijfsterrein geplaatst zijn.
Bestaande toestand
* functie:
> industrie en bedrijvigheid;
> de brug, bovengrondse brugsteunen en onthaalcontainer zijn verwijderd. De brugfunderingen bleven behouden.
* inrichting:
> idem aan vergunde toestand.
Nieuwe toestand
* functie:
> idem aan vergunde toestand;
> in het kader van onderhoudswerken aan de ‘steamcracker’ wordt een voetgangersbrug geplaatst op de nog aanwezige betonnen fundamenten;
> aan de voet van de brug worden op het terrein van de aanvrager prefabcontainers voorzien waarin het onthaal zal georganiseerd worden van de werknemers.
* bouwvolume:
> de brug heeft een lengte van ongeveer 95 meter en een vrije hoogte eronder van minimaal 6,45 meter;
> de onthaalcontainer heeft een oppervlakte van 72 m² en een hoogte van 2,85 meter, hieraan gekoppeld worden 3 tourniquets geplaatst.
* gevelafwerking:
> de brug bestaat uit een staalconstructie;
> de gevels van de onthaalcontainer zijn bekleed met een metalen gevelbeplating in grijze kleur.
* inrichting:
> de brug wordt geplaatst ten westen van een grootschalig industrieterrein, ter hoogte van poort 7 aan blokveld 1000.
Inhoud van de aanvraag
Tijdelijke handelingen
- Plaatsen van een voetgangersbrug;
- Plaatsen van een prefabcontainer.
Permanente handelingen
- Plaatsen van ondergrondse fundering (regularisatie).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 31 januari 2025 | 17 februari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 31 januari 2025 | 10 februari 2025 | Geen bezwaar |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het projectgebied is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het projectgebied is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan deels bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur. Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing. Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.
Het projectgebied is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan deels bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Het gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur. Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten. Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten. In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten. In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven- en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
Over het projectgebied loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming. De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, voor zover de leidingstraat geëxploiteerd en verder ontwikkeld kan worden in de voorbehouden zone. Een permanente vergunning voor andere constructies, dewelke niet onlosmakelijk verbonden zijn met deze leidingenstraat maar de aanleg van nieuwe leidingen wel verhinderen, is aldus niet mogelijk in deze zone.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden tevens de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven, Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en overdrukken Leidingstraat en Hoogspanningsleiding.
Op circa 160 meter ten westen van de aanvraag bevindt zich de afbakeningslijn van het zeehavengebied Antwerpen. Buiten deze afbakeningslijn ligt, volgens voornoemd GRUP de bestemming Natuurgebied met overdruk Grote Eenheid Natuur en, volgens het Gewestplan Antwerpen, Natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De verordening hemelwater is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat op het dak van de prefab containers valt, wordt afgeleid naar het brakwatercircuit waar het hergebruikt wordt als koelwater op de volledige site van BASF. In de containers zelf zijn er geen hergebruikmogelijkheden aanwezig.
Door het hemelwater af te leiden naar het brakwatercircuit en te hergebruiken als koelwater, wordt er tegemoet gekomen aan de uitgangsprincipes van de gewestelijke hemelwaterverordening. De afwijking op deze verordening kan aldus gunstig geadviseerd worden.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de voetgangersbrug, gezien dit geen overdekte constructie betreft. Het hemelwater dat valt op deze voetgangersbrug watert doorheen de roosters naar de bestaande wegverharding of groenzones.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
De verordening publiciteit is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De werken kaderen in een grootschalige shutdown (= sluiting van een fabriek voor onderhoudswerken) die zal plaatsvinden op de site van BASF, vandaar de tijdelijkheid van zowel de brug als de onthaalcontainer. De voetgangersbrug paalt aan en is bedoeld voor de veilige ontsluiting van de parking langs de westzijde naar het bedrijfsterrein langs de oostzijde van de Scheldelaan.
Zoals beslist in de stedenbouwkundige vergunning met datum 24 februari 2017 mocht de brugfundering behouden blijven tot vijf jaar na afbraak van de brug. Deze wenst de aanvrager nu permanent vergund te krijgen. De brug, (bovengrondse) brugsteunen en onthaalcontainer werden vergund voor een periode van drie jaar. De aanvrager wenst met voorliggende aanvraag opnieuw een vergunning te bekomen voor het plaatsen van een brug, bovengrondse brugsteunen en een onthaalcontainer aan de oostzijde van de brug, ditmaal voor een periode van maximaal één jaar. Opgemerkt wordt dat de concrete start of periode van de ‘shutdown’ niet aangegeven wordt in het dossier. Het college neemt aan dat de aanvrager een tijdelijke vergunning voor één jaar aanvraagt, vanaf vergunningverlening.
De brug heeft een lengte van ongeveer 90 meter, een vrije hoogte van ongeveer 6,5 meter en wordt geplaatst over de Scheldelaan. De brug wordt gedragen door drie brugsteunen. Aan de oostzijde van de brug wordt een prefabcontainer geplaatst waarin het onthaal van de werknemers georganiseerd wordt. Aan de zuidzijde van deze container worden tourniquets geplaatst om toegangscontrole te kunnen uitvoeren.
De aangevraagde handelingen dragen bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.
De fundering voor de brug ten westen van de Scheldelaan bevindt zich in een leidingenzone. Om de toekomstige aanleg van nieuwe leidingen in deze leidingenzone niet te hypothekeren en om in overeenstemming te zijn met de bestemmingsvoorschriften, is een permanente vergunning voor de funderingsvoeten niet mogelijk, noch gewenst. Een permanente vergunning voor de funderingsvoeten aan de andere zijde van de Scheldelaan, dewelke zich eveneens op (zeer) korte afstand van reeds bestaande ondergrondse leidingen en een bovengronds spoor bevinden, is om dezelfde reden ook niet wenselijk.
Daarnaast wordt opgemerkt dat er reeds een vergunning (OMV_2023036054) verleend werd op 21 november 2023 aan Fluxys voor de aanleg van een nieuwe CO2-pijpleiding in de leidingzone ten westen van de Scheldelaan, op circa 1,5 meter van de bestaande funderingsvoet. Ook zal de uitrol van het nieuwe waterstofnetwerk (OMV_2024115872) in de haven via deze leidingzone gebeuren. Daarom wordt geadviseerd voorliggende aanvraag enkel voor de strikt noodzakelijke duur te vergunnen, zijnde één jaar, ook voor de funderingsvoeten. Zo kan de leidingenzone in de (nabije) toekomst nog verder ontwikkeld worden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. De constructies worden tijdelijk geplaatst waardoor de ruimtelijke impact beperkt is.
Visueel-vormelijke elementen
Het betreft een stalen brug steunend op betonnen brugsteunen. De onthaalcontainer is een prefabcontainer. Gelet op het tijdelijke karakter is een prefabconstructie aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Het advies is voorwaardelijk gunstig. Ook het college hecht belang aan dit advies.
In de directe nabijheid van de aanvraag zijn verschillende pijpleidingen gelegen. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren.
De voetgangersbrug vormt een tijdelijke maatregel om de parking aan de overzijde van de Scheldelaan veilig te onsluiten. Gelet op het permanente karakter van de parking, het repetitief karakter van voorliggende aanvraag en de verdere ontwikkeling van de leidingzone, wordt geadviseerd om in de toekomst een (andere) permanente oplossing te zoeken voor een veilige oversteek van de Scheldelaan in samenspraak met de beheerders van deze weg en het aangrenzende openbaar domein.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Advies werd gevraagd aan de verkeerspolitie. Zij hebben vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de aanvraag voor het plaatsen van een tijdelijke voetgangersbrug over de Scheldelaan.
De mobiliteitsimpact van de voetgangersbrug is beperkt. Er is enkel een effect op het verkeer van de Scheldelaan mobiliteit gedurende de plaatsing van de brug. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat de hinder op de openbare weg tot een minimum beperkt wordt.
Langs de oostzijde sluit de voetgangersbrug rechtstreeks aan op de perimeterbeveiliging van de bedrijfssite. Aan de westzijde komt de voetgangersbrug uit in een groene zone naast de parking. Op de plannen is een looproute voor de voetgangers van de brug tot op de parking zichtbaar, dewelke een rondpunt kruist. Het is aangewezen dat de aanvrager op eigen terrein de nodige maatregelen neemt om een verkeersveilige situatie te bekomen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Dit advies werd opgemaakt op basis van PIV 2.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De funderingsvoeten worden, net als de overige constructies uit deze aanvraag, vergund voor een periode van maximaal 1 jaar;
2. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat de hinder op de openbare weg tot een minimum beperkt wordt.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 31 januari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 2 maart 2025 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De funderingsvoeten worden, net als de overige constructies uit deze aanvraag, vergund voor een periode van maximaal 1 jaar;
2. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat de hinder op de openbare weg tot een minimum beperkt wordt.