Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

2025_CBS_00307 - Politiezone Antwerpen - Mededingingsprocedure met onderhandeling PZA/2024/492. Raamovereenkomst functiekledij - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00307 - Politiezone Antwerpen - Mededingingsprocedure met onderhandeling PZA/2024/492. Raamovereenkomst functiekledij - Goedkeuring 2025_CBS_00307 - Politiezone Antwerpen - Mededingingsprocedure met onderhandeling PZA/2024/492. Raamovereenkomst functiekledij - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst voor het leveren van functiekledij loopt af op 10 augustus 2025 (jaarnummer 05970). Daarom wil Politiezone Antwerpen (PZA) een nieuwe raamovereenkomst te sluiten voor het leveren van functiekledij voor een periode van vier jaar.

Hiertoe wordt een mededingingsprocedure met onderhandeling met referentie PZA/2024/492 uitgeschreven.

De opdracht is opgedeeld in acht percelen:

  • perceel 1: polo
  • perceel 2: sweater
  • perceel 3: sweatshirt
  • perceel 4: t-shirt
  • perceel 5: parka met polar 3-in-1
  • perceel 6: muts
  • perceel 7: handschoenen
  • perceel 8: sportkledij

Overeenkomstig artikel 38, § 1, 1° c) van de wet van 17 juni 2016 wordt de opdracht gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling:

  • voorafgaande onderhandelingen zijn noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden.

De procedure zal in twee fases gebeuren:

  • fase 1: er wordt een selectieleidraad opgesteld en gepubliceerd. Van de aanvragen die worden ingediend zal PZA een selectie maken op basis van de selectiecriteria in de selectieleidraad;
  • fase 2: in deze fase wordt het bestek toegezonden aan de geselecteerde deelnemers.

PZA zal overeenkomstig artikel 2 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten voor prestaties die het voorwerp van deze opdracht uitmaken tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor haar klanten.

Worden beschouwd als klanten, zij die bestellingen op deze overeenkomst kunnen plaatsen: de lokale politiezones (grondgebied België).

Juridische grond

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving: bevoegdheid

Op grond van artikel 236 van de Nieuwe Gemeentewet stelt het college de gunningsprocedure in en gunt zij de opdracht.

Argumentatie

De juridische situatie van de inschrijver zal beoordeeld worden volgens volgend criterium (uitsluitingscriterium):

Het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA), waarmee de inschrijver verklaart dat hij zich niet bevindt in een van de uitsluitingssituaties als bedoeld in de artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016.

De economische en financiële draagkracht van de inschrijver zal beoordeeld worden volgens volgende criteria (selectiecriteria): 

  • het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's

De technische bekwaamheid van de inschrijver zal beoordeeld worden volgens volgende criteria (selectiecriteria): 

SelectiecriteriaWeging
Minimum drie referenties inzake leveringen van soortgelijke artikelen per perceel.uitsluitend
Bewijs van de inschrijving van de kandidaat of inschrijver in het beroeps– of handelsregisteruitsluitend

Deze criteria gelden voor alle percelen.

Algemene financiële opmerkingen

De totale uitgave kan verrekend worden op de gewone politiebegroting. Op budgetpositie 33000_12405 zal voor de dienstjaren 2025 tot en met 2029 voldoende krediet worden voorzien onder voorbehoud van goedkeuring van de politiebegroting door college, gemeenteraad en hogere overheid.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat een raamovereenkomst wordt gesloten voor de levering van functiekledij voor PZA voor de periode van vier jaar en dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven met referentie PZA/2024/492. 

Artikel 2

Het college keurt goed dat PZA, overeenkomstig artikel 2 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten voor prestaties die het voorwerp van deze opdracht uitmaken, optreedt als aankoopcentrale voor de lokale politiezones (grondgebied België).

Artikel 3

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:
 

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Aankoop functiekledij
budgetplaats: 60010 - 60030 - 60040 - 60051
budgetpositie: 33000_12405
functiegebied: TDLP1SVG080101
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 2500 - 2600 - 2700 - 2800 - 2900

Voor de dienstjaren 2025 tot en met 2029 zal voldoende krediet voorzien worden onder voorbehoud van goedkeuring van de politiebegroting door college, gemeenteraad en hogere overheid.
Nog niet van toepassing

Bijlagen

  • Checklist functiekledij PZA_2024_492.docx
  • ESPD_request_nl.pdf
  • ESPD_request_nl.xml
  • PZA_2024_492 Selectieleidraad Functiekledij.doc