Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024139215 |
Gegevens van de aanvrager: | Wim Simons - Emilie Ardui met als adres Kattenberg 46 bus 201 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Terlostraat 8 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 25 sectie A nr. 80Y11 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/03/1948: toelating (1273#753) voor het vergroten van keuken gelijkvloers;
- 31/10/1929: toelating (1399#11740) voor het plaatsen van een reclamebord;
- 04/04/1929: toelating (1399#11182) voor vergrotings- en veranderingswerken;
- 10/11/1925: toelating (1399#8769) voor gevelveranderingswerken.
Vergunde toestand
- functie: wonen – eengezinswoning met winkelruimte (complementair);
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
Nieuwe toestand
- functie: wonen – eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande bebouwing met uitzondering van de voorgevel;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 2 december 2024 | 16 december 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in lichtgroen aluminium met gewijzigde indeling ten opzichte van houten schrijnwerk in de vergunde toestand;
Bij de mezzanine heeft minder dan de helft van de netto-vloeroppervlakte een vrije hoogte van 2,6 m gemeten vanaf 1,8 meter vanaf het vloerniveau;
De mezzanine heeft enkel op de onderliggende verdieping een toetreding van daglicht en uitzicht. Daarnaast bedraagt de lichtdoorlatende oppervlakte minder dan 10 % van de nettovloeroppervlakte van het bureau en slaapkamer 2 samen;
Voor platte daken of delen ervan die niet als groendak of dakterras worden ingericht, is een lichtkleurige dakbedekking verplicht.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 4,56 mTAW. Bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt de pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen het gebouw circa 50 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping zit daar grotendeels onder.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
De aanvrager wordt wel geadviseerd mobiele beschermingsmiddelen te voorzien om de woning te beschermen tegen overstromingen zoals een waterschot in de deuropening.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De gelijkvloerse bouwdiepte wordt perceelsbreed uitgebreid tot 15,13 meter. Het afdak aan de achterzijde wordt gesupprimeerd. De kroonlijst wordt verhoogd gelijk met die van de linker aanpalende buren en de nok wordt 0,81 meter hoger voorzien. De kroonlijst aan de achterzijde wordt op gelijke hoogte voorzien als aan de voorzijde. De hoogte van de achterbouw varieert tussen 3,46 meter en 4,73 meter.
Het uitbreiden van de scheimuren heeft geen onaanvaardbare impact op de aanpalende percelen.
Het volume is qua schaal en ruimtegebruik inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
Het houten buitenschrijnwerk wordt vervangen door lichtgroen aluminium schrijnwerk met een gewijzigde indeling waarbij de inkomdeur naar de linkerzijde wordt verplaatst. De gevel wordt gekaleid in een witte kleur met een betonnen plint en de arduinen raamdorpels worden vervangen door dorpels in beton. Er wordt een dakrand in aluminium voorzien.
De Terlostraat bestaat uit een grote variatie aan gevelafwerking en buitenschrijnwerk.
Om verarming van het materiaal tegen te gaan wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de arduinen raamdorpels op de eerste verdieping aan de voorgevel te bewaren of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen met evenveel uitsteek na de werken als voor de werken.
Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan wordt als voorwaarde bij de vergunning ook opgelegd een kroonlijst te voorzien met dezelfde hoogte en uitsteek als die van de linker aanpalende buren.
De overige materiaalkeuzes en gewijzigde indeling respecteren het straatbeeld en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Slaapkamer 2 bestaat uit een bureau met een slaapmezzanine. De vrije hoogte op de mezzanine bedraagt overal minder dan 2,60 meter. Ook heeft de mezzanine geen toetreding van daglicht en uitzicht op ooghoogte. Daarenboven bedraagt de lichtdoorlatende oppervlakte minder dan 10 % van de nettovloeroppervlakte van het bureau en de mezzanine samen.
Door de combinatie van al deze factoren is er geen sprake van voldoende actueel gebruiksgenot.
De beperkte vrije hoogte is stedenbouwkundig aanvaardbaar gezien de mezzanine gevoelsmatig één ruimte vormt met het bureau waar een overmaat is voorzien op voorwaarde dakramen te voorzien conform artikel 10 van de bouwcode.
Bijgevolg kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.
Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met de actuele eisen inzake gebruiksgenot wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de platte daken van een lichtkleurige dakbedekking te voorzien en terugslagkleppen te plaatsen op DWA- en RWA-afvoer.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De arduinen raamdorpels op de eerste verdieping aan de voorgevel te bewaren of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen met evenveel uitsteek na de werken als voor de werken.
2. Een kroonlijst te voorzien met dezelfde hoogte en uitsteek als die van de linker aanpalende buren.
3. Dakvlakramen te voorzien voor de mezzanine conform de bepalingen van artikel 10 van de bouwcode.
4. De platte daken van een lichtkleurige dakbedekking te voorzien.
5. Terugslagkleppen te plaatsen op DWA- en RWA-afvoer.
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 oktober 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 2 december 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 31 januari 2025 |
Verslag GOA | 13 januari 2025 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Privacy: De bezwaarindiener geeft het volgende aan: ‘Wij willen jullie erop attent maken dat de scheidingsmuur (…) slechts uit een halve steen bestond toen wij het pand aankochten. Wij hebben daar op ons perceel met snelbouwstenen een extra laag aan toegevoegd. Op jullie eigendom staat dus maar de helft van een halve steen. Isolatie aan jullie kant is dus wenselijk.’
Evaluatie: Het is onduidelijk uit het bezwaar op te maken of de wijziging, zoals gedaan door bezwaarindiener, het wijzigen van een enkelvoudige scheidingsmuur naar een ontkoppelde scheidingsmuur betreft en of deze wijziging verenigbaar is met de bepalingen van artikel 18 van de bouwcode.
Het voorgestelde in voorliggende aanvraag gaat niet meer uit van een enkelvoudige scheidingsmuur maar van een ontkoppelde scheidingsmuur en is niet onverenigbaar met de bepalingen van artikel 18 van de bouwcode.
Het voorstel van isolatie betreft een burgerrechtelijke aangelegenheid.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De arduinen raamdorpels op de eerste verdieping aan de voorgevel te bewaren of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen met evenveel uitsteek na de werken als voor de werken.
2. Een kroonlijst te voorzien met dezelfde hoogte en uitsteek als die van de linker aanpalende buren.
3. Dakvlakramen te voorzien voor de mezzanine conform de bepalingen van artikel 10 van de bouwcode.
4. De platte daken van een lichtkleurige dakbedekking te voorzien.
5. Terugslagkleppen te plaatsen op DWA- en RWA-afvoer.
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.