Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

2025_CBS_00350 - Omgevingsvergunning - OMV_2024073870. Apollostraat 189. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00350 - Omgevingsvergunning - OMV_2024073870. Apollostraat 189. District Berchem - Goedkeuring 2025_CBS_00350 - Omgevingsvergunning - OMV_2024073870. Apollostraat 189. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024073870

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Evelyn Meulewaeter met als adres Apollostraat 189 te 2600 Antwerpen en de heer Wouter Schils met als adres Apollostraat 189 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Apollostraat 189 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 302K9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/12/2022: vergunning (OMV_2022125511) voor het uitbreiden van een eengezinswoning en het bouwen van een tuinberging.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • achterbouw van 3,4 m hoog onder plat dak met lichtstraat tot 4,3 m;
  • bouwdiepte van 14,58 m;
  • tuinhuis van 11 m² met nokhoogte van 3 m;
  • 9 m² verharding in de voortuin met 1 toegangspad;

-          gevelafwerking:

  • eenheidsbebouwing in roodbruin metselwerk met detaillering in bepleistering;
  • bruine dakpannen;
  • donkerbruin houten schrijnwerk;
  • achterbouw in terracotta tegels met wit aluminium schrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          werken in uitvoering.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak;
  • achterbouw van 3,65 m hoog onder plat dak;
  • bouwdiepte van 11,65 m;
  • tuinhuis ongewijzigd;
  • 7 m² verharding in de voortuin met 1 toegangspad;

-          gevelafwerking:

  • eenheidsbebouwing in roodbruin metselwerk met detaillering in bepleistering;
  • zwarte dakpannen;
  • zwartgrijs aluminium schrijnwerk;
  • achterbouw in hout met zwartgrijs aluminium schrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van het volume van de aanbouw;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigingen aan de verhardingen op het perceel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

4 december 2024

9 december 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • artikel 7: Er wordt na uitbreiding geen hemelwaterput voorzien. Hiervoor wordt een afwijking gevraagd;
  • artikel 8: Er wordt geen infiltratievoorziening geplaatst. Hiervoor wordt een afwijking gevraagd;

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:
    Het vergunde donkerbruin houten schrijnwerk is vervangen door zwartgrijs aluminium schrijnwerk;
  • artikel 20 Daken:
    Het platte dak van de aanbouw wordt niet in een lichtkleurige dakbedekking voorzien;
  • artikel 21 Rioleringselementen:
    Het rioolstelsel wordt niet gescheiden aangeboden tot aan de rooilijn;
  • artikel 23 Inrichting van de open ruimte:
    Het is onduidelijk of de onverharde ruimte als kwalitatieve groene ruimte wordt aangeplant;
  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:
    Er worden na de verbouwingswerken geen fietsstalplaatsen voorzien conform dit artikel.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/ ).

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het wijzigen van de gelijkvloerse aanbouw. Deze werd hoger, maar minder diep dan vergund uitgevoerd.

 

De nieuwe totale bouwdiepte van het gelijkvloers betreft 11,65 meter en de kroonlijsthoogte van de aanbouwbouw betreft 3,65 meter.

Het gewijzigde volume is kleiner dan de bouwvolumes in de omgeving en is bijgevolg aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de voorgevel werden de ramen gewijzigd naar zwartgrijs aluminium. De raamindeling blijft hierbij ongewijzigd. Deze materialisatie en kleurstelling doet geen afbreuk aan het straatbeeld en wordt gunstig geadviseerd.

 

De gelijkvloerse aanbouw wordt afgewerkt in houten gevelafwerking. Hout voor een gelijkvloerse achtergevel is niet principieel uitgesloten.

Het is echter niet volledig duidelijk of dit een houten beplating of planken betreft. Indien dit houten planken betreft, dienen deze verticaal voorzien te worden om waterophoping en schade te voorkomen of met de juiste detaillering.

 

Ook in de achtergevel wordt het schrijnwerk uitgevoerd in zelfde zwartgrijs aluminium als het voorgevelschrijnwerk. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Hemelwaterverordening

Gelet op onderstaande aspecten wordt na overleg met de dienst Integraal Waterbeleid geadviseerd om pragmatisch met de vraag tot afwijking om te gaan gelet op onderstaande punten:

-          Vaststellend dat de bouwdiepte minder diep is dan aangevraagd met de vergunning van 2022.

-          Rekening houdend met het feit dat de hemelwaterverordening niet van toepassing was op de werken aangevraagd met de vergunning van 2022.

-          Ervan uitgaand dat deze planwijziging te goeder trouw is gebeurd.

 

Gelet op deze specifieke toestand kan een afwijking op de noodzakelijke voorzieningen (hemelwaterput en infiltratievoorziening) toegestaan worden. Wel wordt opgemerkt dat het wenselijk zou zijn als het gelijkvloerse dak als een groendak aangelegd zou worden.

 

Bouwcode artikel 33

Ten opzichte van de vergunning uit 2022 blijft het gedeelte vooraan het gelijkvloers ongewijzigd en worden er geen bijkomende slaapkamers ingericht. De wijzigingen aan het bouwvolume situeren zich louter achteraan de woning.
 

De werken die noodzakelijk zouden zijn om te voldoen aan dit artikel staan niet in verhouding tot de werken die aangevraagd worden. Gelet op deze specifieke context geen bezwaar tegen het niet voorzien van bijkomende fietsstalplaatsen. De afwijking wordt gunstig beoordeeld.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het platte dak moet afgewerkt worden met een lichtkleurige dakbedekking of groendak.

2. Het rioolstelsel gescheiden aan te leggen tot aan de rooilijn, conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.

3. De onverharde ruimte als kwalitatieve groene ruimte aan te planten conform de bepalingen van artikel 23 van de bouwcode.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 september 2024

Volledig en ontvankelijk

4 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 februari 2025

Verslag GOA

13 januari 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het platte dak moet afgewerkt worden met een lichtkleurige dakbedekking of groendak.

2. Het rioolstelsel gescheiden aan te leggen tot aan de rooilijn, conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.

3. De onverharde ruimte als kwalitatieve groene ruimte aan te planten conform de bepalingen van artikel 23 van de bouwcode.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.