Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

2025_CBS_00342 - Omgevingsvergunning - OMV_2024147207. Mutsaardstraat 23. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00342 - Omgevingsvergunning - OMV_2024147207. Mutsaardstraat 23. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_00342 - Omgevingsvergunning - OMV_2024147207. Mutsaardstraat 23. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024147207

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Elke De Neef met als adres Hoge Haar 59 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Mutsaardstraat 23 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nr. 760A

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/07/2024: weigering (OMV_2024066303) voor het verbouwen van een meergezinswoning;

-          22/01/2024: statusrapport voor het bouwvolume;

-          16/11/2023: statusrapport voor het aantal woonentiteiten;

-          10/10/1933: toelating (1933#44819) voor het uitvoeren van gevel- en binnenveranderingen.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie wonen:

  • meergezinswoning met 3 woongelegenheden; 

-          bouwvolume:

  • voorhuis van 3 bouwlagen met plat dak;
  • achterhuis van 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • koer.

 

Bestaande toestand

-          wijk af op de vergunde toestand:

  • koer op het gelijkvloers werd dichtgemaakt;
  • gevelafwerking:

-          gecementeerde gevel met plint in blauwe hardsteen;

-          buitenschrijnwerk in wit pvc.

 

Nieuwe toestand

-          functie wonen:

  • meergezinswoning met 3 woongelegenheden;

-          bouwvolume:

  • voorhuis van 3 bouwlagen met plat dak;
  • achterhuis van 2 bouwlagen met zadeldak;
  • deels opengemaakte koer;
  • verbindingsvolume tussen voor- en achterhuis;
  • geïsoleerde achtergevel voorhuis en geïsoleerde voorgevel achterhuis;
  • dakkapel;
  • constructieve werken;

-          gevelafwerking:

  • gecementeerde gevel met plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • gewijzigde raamopeningen in de gevels aan de koer;
  • buitenschrijnwerk in zwart/bruin aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          isoleren en wijzigen van de gevels aan de koer;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator

9 december 2024

11 december 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

9 december 2024

24 december 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 december 2024

9 december 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

9 december 2024

23 december 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Mobiliteitsgerelateerde projecten:

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 


Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld.

Het woonprogramma blijft ongewijzigd en de onvergunde constructie op het gelijkvloers wordt terug verwijderd. In de plaats hiervan wordt langsheen het trapvolume een verbinding gemaakt tussen voor- en achterbouw. Op deze manier ontstaat er een omsloten patiotuin en wordt de interne circulatie van de grootste woning losgetrokken van de gemeenschappelijke circulatie, wat gunstig beoordeeld wordt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel blijft, behoudens het vervangen van het buitenschrijnwerk, ongewijzigd.

Zo wordt het bestaande buitenschrijnwerk uit pvc vervangen door aluminium “steellook” buitenschrijnwerk. Bij de uitwerking van de gevels is op zich voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich visueel integreert in de bestaande omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

Na de geweigerde aanvraag werd een che-rapport opgemaakt door Archivaria die eveneens de cultuurhistorische verantwoordingsnota schreef. De onderzoeksresultaten werden teruggekoppeld met de dienst Monumentenzorg.

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de opdeling van het pand in 3 entiteiten. In tegenstelling tot de vorige aanvraag zijn de ingrepen nu afgetoetst aan de erfgoedwaarden die uit het recent opgemaakte che-rapport naar voren kwamen en zijn ze voldoende gemotiveerd in de toegevoegde verantwoordingsnota, wat ten zeerste geapprecieerd wordt.

We kunnen akkoord gaan met de aangepaste plannen op voorwaarde dat:

Indien bij de ontmanteling van het bestaande pleisterplafond op +1 van het achterhuis zou blijken dat het 16de-eeuwse spreidsel op andere plaatsen van de balkenroostering wel volledig en mooi bewaard bleef, dient dit behouden. Voorzichtig bij afbraak is geboden.

Het deels supprimeren van de vliering dient nog in detail bekeken bij het vrijmaken van de zolder. Deze kon slechts beperkt onderzocht worden. De vliering blijkt in oorsprong 16de-eeuws maar het is niet duidelijk of alle zones even gaaf bewaard bleven. Er vonden wat ingrepen plaats doorheen de tijd. Eens dit in kaart gebracht is, kan de gepaste methodiek bepaald worden (planken wegnemen, beperkt wegnemen van kinderbalken of...). Graag tijdelijke terugkoppeling voor uitvoering.

Gelet op bovenstaande argumentatie wordt over deze aanvraag een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht.”  

Dit advies leest voorwaardelijk gunstig met volgende voorwaarden:

-          Indien bij de ontmanteling van het bestaande pleisterplafond op +1 van het achterhuis zou blijken dat het 16de-eeuwse spreidsel op andere plaatsen van de balkenroostering wel volledig en mooi bewaard bleef, dient dit behouden.

-          Het deels supprimeren van de vliering dient nog in detail bekeken bij het vrijmaken van de zolder. Deze kon slechts beperkt onderzocht worden. De vliering blijkt in oorsprong 16de-eeuws maar het is niet duidelijk of alle zones even gaaf bewaard bleven. Er vonden wat ingrepen plaats doorheen de tijd. Eens dit in kaart gebracht is, kan de gepaste methodiek bepaald worden (planken wegnemen, beperkt wegnemen van kinderbalken of...) Graag tijdelijke terugkoppeling voor uitvoering.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden en worden volgende voorwaarden bij de vergunning opgenomen: 

-          Tijdens de uitvoeringsfase en/of bij het vrijmaken van het bestaande pleisterplafond op +1 van het achterhuis moet contact opgenomen worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg i.f.v. de aanwezigheid én behoud van het mogelijk aanwezig 16de-eeuwse spreidsel. 

-          Tijdens de uitvoeringsfase en/of bij het vrijmaken van de zolder moet i.f.v. het deels supprimeren van de vliering, contact opgenomen worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van bovenstaande voorwaarden voldoet de aanvraag aan de gestelde eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Tijdens de uitvoeringsfase en/of bij het vrijmaken van het bestaande pleisterplafond op +1 van het achterhuis moet contact opgenomen worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg i.f.v. de aanwezigheid én behoud van het mogelijk aanwezig 16de-eeuwse spreidsel.  

4. Tijdens de uitvoeringsfase en/of bij het vrijmaken van de zolder moet i.f.v. het deels supprimeren van de vliering, contact opgenomen worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 november 2024

Volledig en ontvankelijk

9 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 februari 2025

Verslag GOA

13 januari 2025

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Tijdens de uitvoeringsfase en/of bij het vrijmaken van het bestaande pleisterplafond op +1 van het achterhuis moet contact opgenomen worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg i.f.v. de aanwezigheid én behoud van het mogelijk aanwezig 16de-eeuwse spreidsel.  

4. Tijdens de uitvoeringsfase en/of bij het vrijmaken van de zolder moet i.f.v. het deels supprimeren van de vliering, contact opgenomen worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.