Op 9 december 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van het bestek GAC_2021_01897 - Payroll dienstverlening goed aan de firma SD WORX PEOPLE SOLUTIONS NV, BROUWERSVLIET 2 te 2000 ANTWERPEN, met ondernemingsnummer 0450.864.215 (jaarnummer 2022_CBS_09955).
In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden doorgevoerd, indien het bedrag waarmee de wijziging gepaard gaat lager is dan de drempel voor de Europese bekendmaking alsook 10% van de waarde van de aanvankelijke opdracht. De wijziging mag de algemene aard van de opdracht niet veranderen.
Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
In het bestek voor deze opdracht is een afgelijnde formule aankoopcentrale opgenomen waar AG Vespa geen deel van uitmaakte.
Een deel van hun personeel valt onder de stad Antwerpen en de loonverwerking verloopt dus via deze overeenkomst. Om te vermijden dat zij voor het overige personeel apart de markt moeten opgaan en mogelijks met een andere loonmotor moeten werken, wenst AG Vespa ook voor de eigen personeelsleden gebruik te kunnen maken van overeenkomst GAC_2021_01897.
Het gaat hier om een 200-tal extra medewerkers ten opzichte van ongeveer 10.000 medewerkers die reeds werden opgenomen in de raamovereenkomst. De jaarlijkse uitgave op de overeenkomst bedraagt 1.333.263,15 euro. De raming van de eenmalige opstartkost bedraagt 50.000 euro, de raming van de extra jaarlijkse kost die deze wijziging teweeg brengt bedraagt 20.000 euro. Samen met de jaarlijkse kost van 9.275 euro van de voorgaande wijziging ligt dat nog steeds ver onder de drempel van 10%, zoals bepaald in artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013.
Gebaseerd op bovenstaande lijkt het economisch opportuun om deze medewerkers via wijziging van opdracht onder te brengen bij overeenkomst GAC_2021_01897.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Het college keurt de bovenvermelde wijziging van de opdracht 'Payroll dienstverlening' goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Payroll dienstverlening |
| budgetplaats: 5381500000 | met orderbons |