Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

2025_CBS_00374 - Omgevingsvergunning - OMV_2024159365. Letterkundestraat 1-3. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00374 - Omgevingsvergunning - OMV_2024159365. Letterkundestraat 1-3. District Wilrijk - Goedkeuring 2025_CBS_00374 - Omgevingsvergunning - OMV_2024159365. Letterkundestraat 1-3. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024159365

Gegevens van de aanvrager:

BV CAMERAS ALLOWED met als adres Leiaard 12 bus 201 te 2550 Kontich

Ligging van het project:

Letterkundestraat 1-3 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nr. 134G15

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een pand met garagewerkplaats en een bestaande woning naar een werkplaats met 2 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/03/2012: vergunning (2012489) voor wijzigen van de bestaande gevels;

-          23/11/1970: vergunning (19708259) voor plaatsen van lichtreclame;

-          14/03/1966: vergunning (19668059) voor plaatsen van reclame;

-          10/02/1955: toelating (Felixarchief inventarisnummer 238#8837) voor huis.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gemengd gebouw:

-          gelijkvloerse verdieping: garagewerkplaats (bedrijvigheid);

-          verdieping 1: één woongelegenheid

-          Volgens de toelating van 2012: werkplaats gelijkvloers functioneert afzonderlijk van bovengelegen woning = autonome werkplaats en woonfunctie

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak;
  • een kroonlijsthoogte van 7,6 m;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde gevelsteen op de gelijkvloerse verdieping en wit geschilderde bezetting op de verdieping, met buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout.
  • in de Julius De Geyterstraat 2 witte sectionaalpoorten in de gevel.

-          inrichting:

  • rechthoekig perceel gelegen op de hoek van de Julius De Geyterstraat en de Letterkundestraat;
  • perceel volledig bebouwd;
  • conform vergunning 2012489: de voortuinstrook langs de Letterkundestraat groen en onverhard.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • gemengd gebouw:

-          gelijkvloerse verdieping: garagewerkplaats (bedrijvigheid);

-          verdieping 1: een woongelegenheid met 2 slaapkamers.

-          bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand;

-          gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

  • rode gevelsteen op de verdieping;
  • in de Julius De Geyterstraat 2 sectionaalpoorten in antracietkleurig gemoffeld  aluminium.

-          inrichting overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

  • Letterkundestraat: voortuinstrook volledig in beton verhard en in gebruik als autostalplaatsen (o.b.v. aangeleverde foto’s).

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • gemengd gebouw:

-          gelijkvloerse verdieping: werkplaats (bedrijvigheid);

-          verdieping 1: een appartement met 2 slaapkamers en een netto vloeroppervlakte van 87,05 m²;

-          verdieping 2: een appartement met 2 slaapkamers en een netto vloeroppervlakte van 83,07 m².

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak;
  • een kroonlijsthoogte van 10,61 m;
  • achteraan in de hoek van het perceel per appartement een dakterras.

-          gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

  • gelijkvloerse en eerste verdieping: licht zandkleurig pleisterwerk;
  • 2de verdieping: wit pleisterwerk;
  • het buitenschrijnwerk in antracietkleurig gemoffeld aluminium;
  • in de Julius De Geyterstraat:

-          2 sectionaalpoorten in antracietkleurig gemoffeld aluminium;

-          voorgevelisolatie en afwerking, 16 cm uitspringend over de rooilijn

  • in de Letterkundestraat:

-          over verdieping 1 en 2 een 70 cm uitspringend (tegenover bestaand voorgevelvlak) raamgeheel;

-          voorgevelisolatie en afwerking, 16 cm uitspringend tegenover bestaand voorgevelvlak.

-          inrichting overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

  • Letterkundestraat: voortuinstrook ingericht met:

-          uiterst op de hoek links vooraan een wadi;

-          centraal 2 autoparkeerplaatsen in grasdals;

-          rechts: een afgebakende zone in grasdals (voor het stallen van 6 fietsen) en een 1,2 m breed verhard toegangspad in betonklinkers.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden naar 2;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          verharden en inrichten van de voortuin voor 2 autoparkeerplaatsen;

-          doorvoeren van constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

6 december 2024

18 december 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

6 december 2024

12 december 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

6 december 2024

9 december 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 december 2024

9 december 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening hemelwater.

.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 15:

De breedte van een looppad, gemeten tussen onafgewerkte binnenmuren, bedraagt minstens 175 cm, zodat na de afwerking van de wanden en met inbegrip van de ruimte voor plinten en leuningen een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 150 cm gegarandeerd wordt.

Het toegangspad naar de toegang heeft een vrije doorgangsbreedte van 120 cm.

  • artikel 18 Algemene bepalingen:

Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot twee cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot twee cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes.

Het niveauverschil aan de toegangsdeur bedraagt 5 cm. Dit verschil wordt niet overbrugd door een helling.

  • artikel 22 Algemene bepalingen (Toegangen en deuropeningen):

§2. De ruwbouwmaten van toegangen of deuropeningen moeten minstens 105 cm breed zijn, zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt.

Volgens de aangeleverde plannen is de netto doorgangsbreedte (ruimte tussen openstaande deurvleugel en aanslaglat) van de toegangsdeur circa 81 cm;

  • artikel 24 Draairuimte:

Vóór en achter elke toegang of deur moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd.

De andersvalide kan geen draaicirkel maken aan de toegangsdeur.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd Bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De Bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:

§ Volgende handelingen aan alle voorgevels en aan zijgevels van (half)open bebouwing zijn verboden:

-          Het her- of overschilderen, in een kleur die in strijd is met het kenmerkende straatbeeld;

-          Het aanbrengen van een nieuwe pleisterlaag met een andere kleur en/of oppervlaktetextuur dan oorspronkelijk vergund;

-          Het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling.

De bestaande gevel wordt bepleisterd in een lichte zandkleur en het wit geschilderd houten schrijnwerk wordt vervangen door antraciet gemoffeld aluminium;

  • artikel 23 Inrichting van de open ruimte

§5. In voortuinen zijn enkel volgende verhardingen toegelaten:

  • Opritten naar een autoparkeerplaats met een maximumbreedte van 3 meter.
  • Halfverharding onder fietsverankeringssystemen.
  • Halfverharding voor het parkeren van wagens in de voortuin, op voorwaarde dat dit niet kan of mag in de zij- of achtertuin, het perceel breder is dan 8 meter en het groene karakter behouden kan blijven.

De voortuin wordt grotendeels verhard en half verhard ingericht.

  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein

-          §5. Fietsparkeerplaatsen voor bewoners, personeel of leerlingen moeten overdekt en afsluitbaar zijn.

Er worden fietsparkeerplaatsen in de voortuin voorzien. Deze zijn niet overdekt en niet afsluitbaar.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Mobiliteitsgerelateerde projecten:

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 8, 23 en 33 van de bouwcode. Voor artikel 23 en 33 kan er niet op geldige wijze worden van afgeweken. Hiervoor wordt een voorwaarde opgenomen bij de vergunning.

 

De aanvraag wijkt af op artikel 15, 18, 22 en 24 van de verordening toegankelijkheid. Er is geen geldige reden om hier van af te wijken. De opdrachtgever heeft ook geen afwijking gemotiveerd. Bijgevolg zal hiervoor een voorwaarde worden opgenomen bij de vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het creëren van een bijkomende woongelegenheid door toevoeging van een derde bouwlaag. De woning op de 1ste verdieping alsook de werkplaats (bedrijvigheid) blijven behouden. De functionele inpasbaarheid blijft met het behoud van de bestaande functies aldus gegarandeerd.

 

De stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie heeft geen bezwaar bij de aanpassingen die voorliggen.

 

De werkplaats-functie blijft gelijkvloers behouden en staat los van de (aanpassingen aan de) bovenliggende appartementen. De dienst ondersteunt dat kleinschalige bedrijvigheid verweven kan blijven met het wonen in dit deel van de stad.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het uitbreiden van een hoekgebouw met een derde bouwlaag in functie van het creëren van een tweede woongelegenheid. De bestaande woongelegenheid op de 1ste verdieping zal verbouwd worden. Het hoekpand was in het verleden een vergund tankstation met werkplaats. In 2012 werd een aanvraag ingediend waarbij de functie van het tankstation werd gestopt maar met behoud en uitbreiding van de werkplaats inclusief een gevelwijziging. De destijds opgelegde groene voortuinstrook werd nooit uitgevoerd en bestaat nog steeds uit een betonvloer. De functie bedrijvigheid op het gelijkvloers blijft hierbij behouden. Zowel de Julius De Geyterstraat als de Letterkundestraat zijn brede straten waardoor een optopping met een derde bouwlaag stedenbouwkundig aanvaardbaar is. Bovendien komen er meerdere panden voor met 3 bouwlagen. De voorgestelde schaal en het ruimtegebruik zijn gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels van het pand worden geïsoleerd en afgewerkt met pleisterwerk. Voor de bestaande gevels wordt er een lichte zandkleurige bepleistering gebruikt en de nieuwe bouwlaag wordt afgewerkt met wit pleisterwerk. De voorgestelde kleurtinten alsook het materiaal zijn inpasbaar en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De gevels worden echter bepleisterd in een andere kleur dan oorspronkelijk vergund en het schrijnwerk wordt gewijzigd van wit geschilderd hout naar antraciet gemoffeld aluminium. Dit is volgens artikel 8 van de bouwcode verboden. Gezien de slechte toestand van het schrijnwerk en het afstemmen van de gevel in zijn geheel op de nieuwe bouwlaag, is deze wijziging evenwel stedenbouwkundig aanvaardbaar. Er kan bijgevolg een afwijking op dit artikel worden verleend.

 

Het isoleren en afwerken van de voorgevel impliceert echter wel dat er, in de Julius De Geyterstraat voorbij de perceelgrens/rooilijn, een gedeelte van het openbaar domein wordt ingenomen. Om die reden geldt dat het totaalpakket van de isolatie en afwerkingsmateriaal aan deze gevelzijde 14 cm moet bedragen. Dit zal samen met andere standaardvoorwaarden voor gevelisolatie als voorwaarde opgenomen worden bij de vergunning.

 

Tot slot wordt er geoordeeld dat door het energiezuinig renoveren van woningen, er bijgedragen wordt aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voor de bijkomende woongelegenheid is er in het algemeen voldoende vloeroppervlakte en is het aantal slaapkamers in verhouding met de oppervlakte van de leefruimte. Er wordt een ruim terras voorzien wat eveneens bijdraagt aan de woonkwaliteit. Er wordt echter opgemerkt dat de fietsenstalling die voorzien moet worden voor de bijkomende woning zich in de voortuin bevindt in open lucht. Dit is strijdig met artikel 33 van de bouwcode dat voorschrijft dat fietsenstallingen voor bewoners overdekt en afgesloten moeten zijn.

 

De fietsparkeerbehoefte voor de bijkomende woonentiteit is 1 x (2+1) = 3 fietsparkeerplaatsen. Voor het totaal aan wonen is er een behoefte van 6 stalplaatsen. Er worden 6 plaatsen in de voortuin voorzien. Deze plaatsen zijn echter niet overdekt en afgesloten. Voor wonen worden die eisen wel gesteld.

 

Parkeerplaatsen op eigen terrein moeten via één in/oprit bereikt kunnen worden. Op verschillende plaatsen op- en afrijden van het openbaar domein is niet veilig.

 

De stedelijke dienst Mobiliteit geeft daarom advies met volgende voorwaarden:

  • Minstens 3, bij voorkeur 6, overdekte en afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien.
  • Niet voorzien van de 2e plaats in de voortuin die achter de parkeerstrook op openbaar domein ligt.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er aangesloten bij het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit.

Het op- en afrijden van het perceel moet de veiligheid maximaal kunnen garanderen. Bovendien stelt artikel 23 van de bouwcode dat voor het parkeren van wagens het groen karakter van de voortuin behouden moet kunnen blijven. Dit is in voorliggend ontwerp niet het geval. Er wordt over bijna de volledige voortuin oppervlakte verharding en half verharding voorzien. Op die manier gaan ook meer parkeerplaatsen op openbaar domein verloren.

Om die reden zal er in voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen om enkel de autostaanplaats links vlak naast de wadi als autostaanplaats in te richten. De autostaanplaats rechts alsook de fietsenstalling in de voortuin worden uitgesloten van vergunning. Deze vrijgekomen zone dient volledig groen (geen grasdals) en in volle grond te worden voorzien.

 

In voorwaarde bij de vergunning zal eveneens worden opgenomen om minstens 3 fietsparkeerplaatsen voor de bewoners intern te voorzien conform artikel 33 van de bouwcode.

 

Laden en lossen:

Ten behoeve van de werkplaats zijn er eigen garagepoorten.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van de nieuwe bouwcode artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een pand met garagewerkplaats en een bestaande woning naar een werkplaats met 2 woonentiteiten

Het project ligt in centrumschil op minder dan 800 m van een regionale knoop/P&R. De bijhorende parkeernormen uit de bouwcode worden gehanteerd.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging.

 

Bij projecten tot en met 5 wooneenheden is de parkeernorm centrumschil bij een regionale knoop 0,91 per bijkomende wooneenheid.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is dus 0,91 afgerond 1 parkeerplaats.

 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden 2 parkeerplaatsen in de voortuin op grasdals voorzien.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Zoals in de beoordeling aangehaald is het voorzien van 2 parkeerplaatsen in de voortuin niet wenselijk. Enkel de linkse plaats kan behouden blijven. Er kan dus 1 parkeerplaats gerealiseerd worden.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Op het gelijkvloers dient er binnen het vergund bouwvolume een vlot toegankelijke afgesloten fietsenberging te worden voorzien voor minstens 3 fietsen conform artikel 33 van de bouwcode.

2. De rechter autostaanplaats alsook de fietsenstalling in de voortuin dienen te worden gesupprimeerd en deze zone dient groen en in volle grond te worden aangeplant conform artikel 23 van de bouwcode.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

5. Er dient te worden voldaan aan de verordening toegankelijkheid en meer specifiek aan artikel 15, 18, 22 en 24.

6. De isolatie plus afwerkingsmateriaal dient met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van de rooilijn te worden uitgevoerd.

7. De arrière-corps moet behouden blijven.

8. De plint moet voorbij het gevelmateriaal steken.

9. De uitstekende delen van de gevel (plint, raamdorpels, kroonlijst, …) dienen behouden te blijven door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.

10. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, dienen integraal te worden verplaatst.

11. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, dienen onzichtbaar te worden uitgevoerd.

12. De nieuwe constructie moet aansluiten op het openbaar domein op die manier dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 december 2024

Volledig en ontvankelijk

6 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 februari 2025

Verslag GOA

13 januari 2025

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Op het gelijkvloers dient er binnen het vergund bouwvolume een vlot toegankelijke afgesloten fietsenberging te worden voorzien voor minstens 3 fietsen conform artikel 33 van de bouwcode.

2. De rechter autostaanplaats alsook de fietsenstalling in de voortuin dienen te worden gesupprimeerd en deze zone dient groen en in volle grond te worden aangeplant conform artikel 23 van de bouwcode.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

5. Er dient te worden voldaan aan de verordening toegankelijkheid en meer specifiek aan artikel 15, 18, 22 en 24.

6. De isolatie plus afwerkingsmateriaal dient met een totale dikte van 14 centimeter ten opzichte van de rooilijn te worden uitgevoerd.

7. De arrière-corps moet behouden blijven.

8. De plint moet voorbij het gevelmateriaal steken.

9. De uitstekende delen van de gevel (plint, raamdorpels, kroonlijst, …) dienen behouden te blijven door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.

10. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, dienen integraal te worden verplaatst.

11. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, dienen onzichtbaar te worden uitgevoerd.

12. De nieuwe constructie moet aansluiten op het openbaar domein op die manier dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.