Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

2025_CBS_00349 - Omgevingsvergunning - OMV_2024149874. Zwijgerstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00349 - Omgevingsvergunning - OMV_2024149874. Zwijgerstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_00349 - Omgevingsvergunning - OMV_2024149874. Zwijgerstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024149874

Gegevens van de aanvrager:

BVBA DL CONSULT met als adres Voshollei 47 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Zwijgerstraat 42 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3627X

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

functie van een gelijkvloerse reca zaak wijzigen naar detailhandel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/12/2023: vergunning door de Deputatie (2023827) voor het verbouwen van een gelijkvloers appartement tot een reca zaak;

-          16/06/2023: vergunning door het College van burgemeester en schepenen (2023827) voor het verbouwen van een gelijkvloers appartement tot een reca zaak;

-          10/09/2013: proces verbaal (11002_2013_56914) voor het wijzigen van het aantal woningen van 4 naar 5;

-          20/03/1903: toelating (1903#313) voor het bouwen van een huis;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/207912

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          meergezinswoning met gelijkvloerse reca zaak;

-          hoekpand van 4 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;

-          open koer in de oksel van het perceel;

-          gelijkvloerse voorgevel in gele baksteen met betonelementen en koperen sierelementen plus buitenschrijnwerk in zwart aluminium;

-          gelijkvloerse ramen aan de linkerkant gewijzigd in een vierdelig vouwraam en alle ramen doorgetrokken tot op het maaiveldniveau.

 

Bestaande toestand

-          vergunning van 14/12/2023 voor het omvormen van een gelijkvloers appartement naar een reca zaak in uitvoering.

 

Nieuwe toestand

-          gelijkvloerse winkel (detailhandel);

-          behoud van de vergunde, gelijkvloerse indeling;

-          behoud van de vergunde, gelijkvloerse voorgevels;

-          de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie reca naar detailhandel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

9 december 2024

7 januari 2025

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

9 december 2024

20 december 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 december 2024

18 december 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 december 2024

9 december 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

9 december 2024

5 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

9 december 2024

20 december 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 22 Maat van de open ruimte: na de functiewijziging wordt er geen 20 % open en onbebouwde ruimte op het maaiveldniveau voorzien.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

  • Mobiliteitsgerelateerde projecten:

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het wijzigen van de functie reca naar detailhandel op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone verspreide bewinkeling wordt gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie met volgende motivatie:

“De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie (en functiewijziging tussen handel/reca/dienstverlening) gunstig wordt geadviseerd. Op deze manier wordt ingespeeld op de marktevoluties en wordt potentiële leegstand vermeden.”

De functiewijziging is bijgevolg functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag wijkt af van artikel 22 van de bouwcode. Zo wordt bij deze functiewijziging geen 20 % open ruimte voorzien op het gelijkvloers. Gezien het gebouw in voorliggende aanvraag een hoekpand betreft met beperkte oppervlakte en het verder ontpitten geen meerwaarde biedt in functie van gebruiksgenot kan een afwijking toegestaan worden.

 

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen enkel een functiewijziging op het gelijkvloers waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen/ Cultuurhistorische aspecten

Het pand is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed Vlaanderen als ‘Eclectisch hoekpand’ en gelegen binnen een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde waarbij de wenselijkheid van behoud wordt voorop gesteld. Gezien bovenstaande werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Ze formuleerden een voorwaardelijk gunstig advies met volgende beoordeling:

“Voorliggende aanvraag betreft een functiewijziging van reca naar detailhandel. De hierbij horende interne verbouwingswerken en aanpassingen aan de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping werden reeds vergund door de deputatie op 14/12/2023 (2023827). Hierbij werd er voor het interieur volledig rekening gehouden met de door de afdeling Monumentenzorg gedefinieerde randvoorwaarden in de bouwaanvraag (2023827) die eerder voorwaardelijk vergund werd door het college op 16/06/2023.”

Zijnde: 

- Behoud lijstplafonds van de salons zodat de oorspronkelijke indeling van de ruimtes afleesbaar blijft in het opengewerkt ontwerp;

- Behoud draagmuur met dubbele vleugeldeur ter hoogte van de linkertravee en integratie in het ontwerp;

- Behoud stucwerk in de hal;

- Behoud paneeldeur grenzend aan de schouwmantel + schouw + integratie in het ontwerp.

Om akoestische redenen wordt geopteerd om een vals plafond aan te brengen onder de lijstplafonds. Deze dienen uiteraard zo bevestigd dat deze geen schade toebrengen aan de waardevolle lijstplafonds.

 

De voorwaarden voor het exterieur zijn slechts gedeeltelijk nagevolgd.

De samenvoeging van de vensters aan de zijde van de Zwijgerstraat werd verlaten, waardoor de bestaande geleding afgestemd op de bovengevel bewaard blijft. De ramen worden hier enkel doorgetrokken tot op de grond. Aan de zijde van de Schildersstraat, waar de geleding van het gelijkvloers niet afgestemd is op de bovengevel, worden de ramen wel samengevoegd.

In de vorige vergunningsaanvraag werd ook gevraagd om het schrijnwerk van de pui uit te voeren in wit hout ipv in zwarte aluminium en de raamverdeling af te stemmen op de natuurstenen speklaag tussen de raamtraveeën. Dit is niet nagevolgd.

Dit is jammer, eenzelfde materialisatie en kleurstelling van het schrijnwerk in pui en bovengevel versterkt de samenhang tussen beide evenzeer als een aangepaste gevelgeleding. Er uiteraard vanuitgaand dat het onvergunde pvc-schrijnwerk in de bovengevel op termijn vervangen wordt door houten geschilderd schrijnwerk naar oorspronkelijk model. Dit schrijnwerk doet afbreuk aan het beeldbepalend karakter, bij een toekomstige vervanging dient er opnieuw houten schrijnwerk geplaatst te worden naar oorspronkelijk model (detaillering, profilering en materialisatie) en vandaag uitgesloten van vergunning.

Er wordt geadviseerd om de raamverdeling van de pui alsnog af te stemmen op de natuurstenen speklaag tussen de raamtraveeën en te voorzien in witgeschilderd hout.”

Het advies wordt bijgetreden en bij de voorwaarden wordt opgenomen om alle werken, handelingen en wijzigingen anders dan de gelijkvloerse functiewijziging uit te sluiten van de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van reca naar handel op de gelijkvloerse verdieping.

De handelsoppervlakte bedraagt 77 m². Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat (< 500 m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen:

Omdat reca en handel tot dezelfde functiegroep behoren voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De valse plafonds moeten bevestigd worden zonder schade toe te brengen aan de originele lijstplafonds.

3. Alle werken, handelingen en wijzigingen anders dan de gelijkvloerse functiewijziging worden uitgesloten van vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 november 2024

Volledig en ontvankelijk

9 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 februari 2025

Verslag GOA

17 januari 2025

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De valse plafonds moeten bevestigd worden zonder schade toe te brengen aan de originele lijstplafonds.

3. Alle werken, handelingen en wijzigingen anders dan de gelijkvloerse functiewijziging worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.