Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024055742 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als contactadres Frankrijklei 71/73 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen (0824037071) met als contactadres Frankrijklei 71/73 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Luchtvaartstraat 57A te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 26 sectie B nr. 843A3 |
waarvan: |
|
- 20240621-0039 | afdeling 26 sectie B nr. 843A3 (Luchtvaartstraat 57A) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | een tijdelijke huisvesting van een school bestaande uit mobiele units en het exploiteren van 11 warmtepompen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/06/2017: vergunning (20171011) voor het verlengen van een bouwvergunning voor prefab-units met tijdelijke gebruiksduur;
- 8/10/2015: vergunning (20152047) voor het uitbreiden van een bestaande school met prefab units;
- 27/7/2012: vergunning (20124590) voor het plaatsen van prefab schoolunits.
Vergunde toestand
- braakliggend terrein: de vorige tijdelijke vergunningen zijn vervallen en het terrein diende in oorspronkelijke staat te worden hersteld.
Bestaande en nieuwe toestand
- functie: school met 7 klaslokalen, polyvalente ruimte, secretariaat en aanhorige ruimtes;
- bouwvolume:
- afwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- voorzien van een tijdelijke school voor de duur van 36 maanden;
- oprichten van prefab-units en luifels;
- aanleggen van verhardingen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft de exploitatie van 11 warmtepompen.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Luchtvaartstraat 57A
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 13,21 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 21 oktober 2024 | 20 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 21 oktober 2024 | 25 oktober 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 21 oktober 2024 | 11 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 21 oktober 2024 | 29 oktober 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 21 oktober 2024 | 24 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 21 oktober 2024 | 29 oktober 2024 |
Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit | 21 oktober 2024 | 24 oktober 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid, zoals opgesomd in het ongunstig advies van Inter van 3/01/2025:
Voorzie plaats voor buitenmaatse fietsen zoals bakfietsen.
De verharding van de afvalcontainers en fietsenstalling (grind) voldoet niet aan de normen. Er ontbreekt een toegankelijk pad naar de fietsenberging en afvalcontainers. Alle publiek toegankelijke/ gemeenschappelijke functies moeten bereikbaar zijn met een toegankelijk pad.
Blok B: klas 01, 02 en 03: Er is een trap voorzien, de helling ontbreekt. Hiermee is niet voldaan aan de combinatie trap en helling. Alle trappen (ook noodtrappen) moeten voor de verordening voldoen. Hierop kan afgeweken worden indien uit het brandweerverslag en de vormgeving van de noodtrap blijkt dat aan de evacuatie kan worden voldaan.
De leuning ontbreekt. Aan beide zijden van de trap moet een leuning voorzien worden die 40 cm horizontaal verder loopt.
In blok A zijn er enkele deuren waar de aanliggende circulatieruimte niet voldoet. Bij manueel bedienbare deuren moet aan de krukzijde van de deur een aanliggende vlakke wand en vloer gezorgd worden van minstens 45 cm breed (ruwbouw), na afwerking minstens 50 cm breed. Als de bestaande deur geautomatiseerd wordt dan vervalt deze aanliggende circulatieruimte van minstens 50 cm.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is een kleine pluviale overstromingskans gemodelleerd (score B).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verderzetten van een tijdelijke school met prefab-units, waarvoor een vergunning voor bepaalde duur werd verleend op 30 juni 2017. Aangezien de termijn van deze vergunning ondertussen is verlopen, wordt een nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd voor de duur van 3 jaar. Hoewel de constructies nog aanwezig zijn, dient de aanvraag uitgaande van de laatst vergunde toestand, een braakliggend perceel, opnieuw te worden behandeld met inachtname van de geldende regelgeving en beoordelingscriteria.
AG Stedelijk Onderwijs kampt nog steeds met een algemeen capaciteitstekort in basisscholen. Om dit probleem op korte termijn op te vangen, werden in 2011-2012 prefab-units geplaatst als tijdelijke oplossing. Intussen werden reeds verschillende schoolprojecten ter vervanging van deze prefab-units gerealiseerd. Vanwege tijds- en budgetbeperkingen is er echter nog steeds nood aan de tijdelijk opvanglocaties.
Momenteel worden de prefab-units aan de Luchtvaartstraat gebruikt door de ‘Leerexpert’ aan de Schotensesteenweg. Er wordt ingeschat dat de werken daar klaar zijn bij de start van het schooljaar 2024-2025. Nadien zullen deze units worden ingezet voor de basisschool ‘Hoedjes van Papier’ aan de Maarschalk Montgommerylaan. De duur van de verlenging wordt gevraagd in functie van de werken in de Maarschalk Montgommerylaan, met een marge van een jaar voor onvoorziene omstandigheden en organisatorische beperkingen. Er wordt ingeschat dat de prefab-units in september 2027 hier verwijderd kunnen worden. Deze tijdelijke oplossing in de vorm van containerklassen kan worden aanvaard voor een termijn van 3 jaar.
De school is gelegen in woongebied volgens het gewestplan. Stedelijke functies zoals scholen, horen centraal binnen het stadsweefsel en zijn inherent aan de functie wonen. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Tussen de panden Luchtvaartstraat 57 en 59 is een doorgang gelegen naar een binnengebied in het huizenblok Luchtvaartstraat – Lanteernhofstraat – Victor De Langhestraat – Ruimtevaartlaan. De doorgang is ongeveer 8 meter breed en is aan beide zijden tegen de kopse gevels van de aangrenzende panden aangeplant met een lage haag van ongeveer 70 centimeter hoog. Het binnengebied is ongeveer 40 meter op 42 meter groot en de randen zijn gekenmerkt door hagen, struikgewas, poortjes en hekwerk tussen dit binnengebied en de aanpalende private tuinen van de huizen in de Lanteernhofstraat, Luchtvaartstraat en Ruimtevaartlaan. De tuinen van de aanpalende woningen zijn gemiddeld 10 tot 14 meter diep.
De prefab-units zijn in 2 gebouwen A en B ondergebracht in het binnengebied en rug aan rug ingeplant tegen de tuinen van de omliggende woningen op een afstand van minimaal 3 meter tot de perceelsgrenzen. De aanvraag omvat 7 containerklassen (6 meter x 9 meter per klas), luifels, sanitaire modules en kleinere lokalen als een polyvalente ruimte, berging en spreeklokaal. De totale oppervlakte van de constructies is circa 600 vierkante meter met een totale hoogte van circa 3 meter. Verder is er een verharde speelplaats en een zandzone.
De aanvraag is ruimtelijk inpasbaar in de omgeving. De lage bouwhoogte van de constructies (maximaal 3 meter) blijft ondergeschikt aan de hogere bouwhoogte van de bebouwing aan de rand van het bouwblok. Samen met de afstand tot de perceelgrenzen (minimum 3 meter) blijft de ruimtelijke impact van deze constructies op de omliggende bebouwing minimaal. De inplanting van de constructies houdt daarbij ook rekening met de bestaande bomen en beplanting, die zoveel mogelijk behouden blijven.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van de prefab-units bestaan uit gevelplaten uit verzinkt staal met coating, grijs. Verder wordt een luifel geplaatst aan gebouw A.
De materialisatie benadrukt de tijdelijkheid van de constructie. Omdat in dit binnengebied de visuele impact op de omgeving beperkt is, is de aanvraag gezien de stedenbouwkundige context inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De afstand tot de perceelgrenzen en de beperkte bouwhoogte zorgen ervoor dat mogelijke hinder van de constructies voor de omliggende percelen tot een minimum wordt beperkt.
In de aanvraag is een nota toegevoegd waarin de afwijkingen op de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid worden gemotiveerd:
“De fietsenstalling aan de rechterzijde biedt voldoende ruimte voor het stallen van buitenmaatse fietsen en dat de toegankelijkheid van deze stalling voldoende is. Voor de afwijkingen met betrekking tot de klassen wordt gesteld dat het gaat om bestaande constructies die reeds in gebruik zijn en waarbij de circulatieruimte niet als problematisch wordt ervaren. Daarnaast zijn er in de school voldoende toegankelijke klassen aanwezig. In geval de situatie zich voordoet dat er een minder mobiele leerling of leerkracht is die les krijgt in een minder toegankelijke klas, kan de school een klaswissel doorvoeren.”
In gebouw A zijn er klassen aanwezig die voldoen aan de normen inzake toegankelijkheid. Gezien het tijdelijk karakter, de noodsituatie en voldoende toegankelijke ruimten in gebouw A, wordt met de motiveringsnota bijgetreden en kan de afwijking worden toegestaan.
Het advies van Water-link in samenwerking met Aquafin is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
“Het dossier kan aanvaard worden. Er is geen bijkomende uitbreiding van dakoppervlak of verharding. Er zijn geen werken aan de afwatering. Er zijn reeds een hemelwaterput en infiltratievoorziening aanwezig. De site is nog maximaal drie jaar in gebruik.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit luidt als volgt:
“De parkeerparagraaf van de bouwcode is niet van toepassing dus geen mobiliteitsadvies nodig. Er is geen sprake van functiewijzigingen of uitbreiding van het aantal (woon)eenheden ten opzichte van de voorgaande tijdelijke vergunning.”
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvrager wenst een tijdelijke huisvestiging van een school, bestaande uit mobiele units waarvan 2 gebouwen van één bouwlaag en een luifel, te exploiteren. De warmtepompen worden aangevraagd als warmtebron voor de mobiele units.
Omdat er een groot capaciteitstekort is in de basisscholen en sommige basisscholen aan renovatie toe zijn, is de inzet van deze mobiele units noodzakelijk om de schoolwerking te kunnen garanderen. De tijdelijke huisvesting is momenteel in gebruik door de Leerexpert Schotensesteenweg 252. Er wordt momenteel ingeschat dat de werken in de Schotensesteenweg bij de start van het schooljaar ‘24-‘25 klaar zijn. Rekening houdend met een uitloopperiode en de nodige aanpassingen zal vervolgens de basisschool ‘Hoedjes van papier’ (Maarschalk Montgommerylaan), gebruik maken van de mobiele units. De duur van de verlenging wordt gevraagd in functie van de desbetreffende gerelateerde werken in de Maarschalk Montgommerylaan. Er wordt rekening gehouden met een marge van 1 jaar vanwege onvoorziene omstandigheden, eigen aan het bouwproces en de beperkte tijdspannes in een schooljaar om een verhuisbeweging te organiseren. Er wordt momenteel ingeschat dat in september 2027 de units verwijderd kunnen worden.
Er worden 11 warmtepompen aangevraagd met een totaal elektrisch vermogen van 13,21 kW. De warmtepompen worden op het dak van gebouw A en B geplaatst. Het gebruikte koelmiddel betreft R410a. Het koelmiddel R410A heeft een hoog global warming potential (GWP). Voor het koelmiddel R410A geldt nog geen gebruiksverbod, maar een voorstel van de Europese Commissie geeft aan dat warmtepompen met een vermogen van meer dan 12 kW vanaf 2027 gevuld moeten zijn met een koelmiddel met een GWP van minder dan 750. In het kader van duurzaamheid en het minimaliseren van de impact bij accidentele vrijstelling wordt gevraagd te onderzoeken of een koelmiddel met een lager GWP gebruikt kan worden dat niet onderhevig is aan uitfasering. De exploitant dient te allen tijde te voldoen aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht, zoals bepaald in hoofdstuk 4.5 van Vlarem II.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits naleving van de algemene, en de sectorale milieuvoorwaarden, wordt aan het college voorgesteld de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Luchtvaartstraat 57A) | 13,21 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 21 oktober 2024 |
Start openbaar onderzoek | 31 oktober 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 29 november 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 februari 2025 |
Verslag GOA | 16 januari 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:
Eigendomsgrenzen:
Het bezwaar dat de perceelsgrenzen niet overeen met de realiteit en niet helemaal correct zijn opgetekend op de tekeningen. Bezwaarindiener wil de aanvrager hier enkel op wijzen.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot omgevingsvergunning.
Anderzijds doet een omgevingsvergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen.
Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis en/of eigendomsgrenzen, dan blijft de vergunning onwerkzaam.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Luchtvaartstraat 57A) | 13,21 kW |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor 3 jaar, na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt.