Terug2025_CBS_00498 - Tijdelijke extra personeelsinzet - Properheid openbaar domein - Goedkeuring

Gepubliceerd op 27/01/2025
college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_CBS_00498 - Tijdelijke extra personeelsinzet - Properheid openbaar domein - Goedkeuring 2025_CBS_00498 - Tijdelijke extra personeelsinzet - Properheid openbaar domein - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging stelt vast dat het gebruik en daarmee het onderhoud van de publieke buitenruimte de laatste jaren toeneemt door investeringen in vergroening, de opwaardering van de publieke ruimte en exponentiële uitbreiding van stadsontwikkelingsgebieden. Samen met de bevolkingstoename zorgt dit voor extra druk op de afvalinzameling en de inspanningen die geleverd moeten worden in functie van de properheid van het openbaar domein. Het faciliteren en stimuleren van de sluikstortapp bij vrijwilligers, bewoners en stadsmedewerkers zorgde ook voor een sterke toename van het aantal meldingen de laatste jaren. Bijkomend wordt vastgesteld dat de invulling van het contingent sociale tewerkstelling bij de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging structureel lager ligt dan voorheen.

Argumentatie

Het college neemt met dit besluit bijkomende maatregelen om de properheid van het openbaar domein te blijven garanderen door middel van extra personeelsinzet (36 VTE). In afwachting van de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031, stelt de bedrijfseenheid Stadsbeheer aan het college voor om beroep te doen op 36 tijdelijke extra medewerkers voor de periode van één jaar. Deze medewerkers zullen ingezet worden bij het ledigen van sorteerstraten en publieke afvalbakken, het bemannen van sluikstortrondes en het manueel vegen en onderhouden van het openbaar domein.

De verdeling van het functieniveau van de medewerkers wordt als volgt bepaald:

  • 2 polyvalente vakmannen niveau C; 
  • 8 polyvalent vakmannen niveau D; 
  • 26 laders/vegers niveau E. 

De medewerkers komen in dienst met een contract van bepaalde duur voor één jaar. Bij de opmaak van het meerjarenplan en in uitvoering van resolutie 111 van het nieuwe bestuursakkoord zal op basis van objectieve criteria een nieuw voorstel uitgewerkt worden in functie van een structurele aanpak voor de nieuwe legislatuur.

Algemene financiële opmerkingen

De geraamde kostprijs voor 36 tijdelijke medewerkers op basis van de reële gemiddelde loonkost per functiecategorie bedraagt 2.029.763,00 EUR voor één jaar. 

2025 36 medewerkers (10 maanden)
1.691.469,00 EUR 
2026 36 medewerkers (2 maanden)
338.294,00 EUR


Boekingsadres:

budgetplaats: 5378000000
budgetpositie: 6202/6212/6222/623
functiegebied: 2WNS049901A00000
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2500, 2600

Deze uitgaven worden voorgeschoten op de bestaande personeelskredieten 2025 in afwachting van de volgende aanpassing van het meerjarenplan in 2025. 

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de aanwerving van 36 VTE met een contract van bepaalde duur voor één jaar goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.