Het districtscollege vergaderde op 19 december 2024.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege keurt de notulen van 19 december 2024 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Op 6 januari 2025 werden tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de districtsschepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte (jaarnummer 9) en werd Luc Bungeneers aangesteld in het mandaat van districtsburgemeester (jaarnummer 8).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
Een interne werkverdeling is noodzakelijk om een efficiënte uitoefening van de bevoegdheden die aan het districtscollege werden toegekend, mogelijk te maken.
Deze taakverdeling houdt geen overdracht van bevoegdheden in die aan het districtscollege werden toegekend, noch verleent zij de betrokken districtsschepen enige persoonlijke beslissingsbevoegdheid over de aangelegenheden die hem/haar werden toevertrouwd. Alle beslissingen van het districtscollege worden steeds collegiaal genomen.
Het districtscollege keurt volgende interne taakverdeling goed:
Het districtscollege neemt kennis van de machtiging verleend door de heer Luc Bungeneers, districtsburgemeester, aan de leden van het districtscollege volgens de interne taakverdeling om reglementen, verordeningen, beslissingen, akten en alle briefwisseling van het district, uitgezonderd deze die specifiek betrekking hebben op de districtsraad, te ondertekenen.
Het districtscollege legt dit besluit ter kennisneming voor aan de districtsraad.
Op 6 januari 2025 werden tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de districtsschepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte (jaarnummer 9) en werd Luc Bungeneers aangesteld in het mandaat van districtsburgemeester (jaarnummer 8).
Het politiek akkoord dat de meerderheidspartijen bereikten na de districtraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werd vertaald naar een bestuursakkoord. Dit bestuursakkoord verduidelijkt de doelstellingen die de nieuwe bestuursploeg voor ogen heeft tijdens de legislatuur 2025-2030.
De financiële gevolgen van de uitvoering van het bestuursakkoord 2025-2030 zullen later vertaald worden in de jaarlijkse budgetten en in de specifieke besluiten die uitvoering geven aan het bestuursakkoord.
Het districtscollege keurt het bestuursakkoord voor district Merksem 2025-2030 goed.
Het districtscollege legt dit besluit ter goedkeuring voor aan de districtsraad.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bepaalt de grenzen waarbinnen het bedrag van het presentiegeld zich moet bevinden. Deze grenzen werden vastgelegd op minimaal 28,57 EUR en maximaal 124,98 EUR, niet-geïndexeerd. Gekoppeld aan de spilindex komen deze bedragen sinds 1 oktober 2018 neer op minimaal 48,77 EUR en maximaal 213,33 EUR.
De gemeenteraad besliste op 21 oktober 2019 (jaarnummer 607) het bedrag van de presentiegelden met ingang van 1 januari 2020 te verhogen naar 213,33 EUR.
De districtsraad besliste op 28 november 2019 (jaarnummer 80) om de presentiegelden te verhogen naar 213,33 EUR, alsook dat het bedrag van het presentiegeld nadien automatisch geïndexeerd wordt.
Op onderstaande data waren er indexaanpassingen waardoor de presentiegelden verhoogd werden:
Artikel 17 van het Decreet over het lokaal bestuur legt het principe vast dat de raadsleden een presentiegeld ontvangen op kosten van hun gemeente. Deze artikels zijn ook van toepassing op de districten (artikel 119 § 1 van het Decreet voor het lokaal bestuur), met dien verstande dat de districtsraad in de plaats treedt van de gemeenteraad.
Besluit van de Vlaamse regering over het statuut van de lokale mandataris, goedgekeurd op 6 juli 2018.
Het districtscollege bepaalt het aantal raden en het aantal commissiezittingen, evenwel rekening houdende met het minimum aantal raadszittingen van tien per jaar.
De zitpenningen voor de districtsraadsleden vallen ten laste van het district.
In het vierde kwartaal 2024 gaat het om zitpenningen ( 104 x 260,05 EUR ), voor een totaal bedrag van 27.045,20 EUR.
De financiële gevolgen voor het vierde kwartaal 2024 kunnen verrekend worden op de doelstelling 2MER010403A00000. Hierop is een exploitatiebudget van 95.000,00 EUR voorzien in 2025.
Het districtscollege keurt de presentiegelden voor de districtsraads- en commissiezittingen van het vierde kwartaal van 2024 voor 27.045,20 EUR en de uitbetaling ervan goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Presentiegelden district Merksem 4de kwartaal 2024 | 27.045,20 EUR | budgetplaats: 5070100000 budgetpositie: 6200 functiegebied: 2MER010403A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090190 budgetperiode:2500 | uitbetaling via payroll |
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand december 2024 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Wegeniswerken Akkerbouwstraat Hens nv | 605.471,28 EUR | 4005644667 | 5072500000 | Zitting 12 december 2024 jaarnummer 266 |
Restauratie inkomzuilen en hekwerk Bouckenborghpark - voorlopige eindafrekening DENYS | 52.787,71 EUR | 4105072962 | 5074000000 | Zitting 19 december 2024 jaarnummer 273 |