Terug
Gepubliceerd op 08/05/2025

Notulen  districtscollege Merksem

do 20/02/2025 - 10:00 collegezaal

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, districtsburgemeester

Agendapunten

1.

2025_DCME_00024 - Districtscollege - Notulen 6 februari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
1.

2025_DCME_00024 - Districtscollege - Notulen 6 februari 2025 - Goedkeuring

2025_DCME_00024 - Districtscollege - Notulen 6 februari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het districtscollege vergaderde op 6 februari 2025.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege.  De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd  aan de districtsraadsleden bezorgd.

Argumentatie

Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 6 februari 2025 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Districtssecretaris De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
2.

2025_DCME_00025 - Beleids-en beheerscyclus - Kwartaalrapportering 4/2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
2.

2025_DCME_00025 - Beleids-en beheerscyclus - Kwartaalrapportering 4/2024 - Kennisneming

2025_DCME_00025 - Beleids-en beheerscyclus - Kwartaalrapportering 4/2024 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het college keurde op 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van rapportering en bijsturing voor 2020-2025 goed.

Het managementteam nam op 29 november 2017 (jaarnummer 630) kennis van de presentatie "strategische coördinatie 3.0". Het managementteam nam op 24 januari 2018 (jaarnummer 20) kennis van de nieuwe werkwijze van rapportering en bijsturing voor 2018 en 2019.

De districtsraad keurde op 31 januari 2019 het Merksems bestuursakkoord 2019 - 2024 goed (jaarnummer 10).

De bestuursakkoorden van de stad Antwerpen en districten worden gerealiseerd door doelstellingen te halen. Tussentijds rapporteren toont de stand van zaken, geeft de kans om tijdig bij te sturen en maximaliseert op die manier de kans om doelstellingen te halen. De periodieke rapportage maakt ook een verantwoording van middelen mogelijk.

Argumentatie

De rapportage gebeurt aan de hand van een kwartaalrapportering, waar de belangrijkste resultaten van kwartaal 4/2024 wordt weergegeven. Op basis daarvan kan het districtscollege bijsturen of acties formuleren.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010104 - Strategische coördinatie / studiedienst

Besluit

Het districtscollege Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de rapportering, over de voortgang van de realisatie van het meerjarenplan, voor het kwartaal 4/2024.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2025_DCME_00026 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode januari 2025 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
3.

2025_DCME_00026 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode januari 2025 - Kennisneming

2025_DCME_00026 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode januari 2025 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 9 december 2024 (jaarnummer 02978) werd een nieuw delegatiebesluit tot goedkeuren bestellingen en te betalen bedragen voor de stad en het OCMW en districten goedgekeurd.

Juridische grond

In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.

Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:

De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.

Argumentatie

Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.

Besluit

Het districtscollege Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode januari 2025.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
4.

2025_DCME_00027 - Districtsraad - Schriftelijke vragen districtsraadsleden. Week 7 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
4.

2025_DCME_00027 - Districtsraad - Schriftelijke vragen districtsraadsleden. Week 7 - Kennisneming

2025_DCME_00027 - Districtsraad - Schriftelijke vragen districtsraadsleden. Week 7 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Volgens de artikels 31 en 126 van het Decreet Lokaal Bestuur hebben de districtsraadsleden het recht om aan het districtscollege mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

Juridische grond

Artikel 31 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan de burgemeester en aan het college mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Dit artikel is ook van toepassing op de districten conform artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Artikel 6 van het huishoudelijk reglement district Merksem, goedgekeurd in de districtsraad van 25 april 2019 (jaarnummer 42), bepaalt dat raadsleden schriftelijke vragen kunnen indienen. Het regelt de manier waarop op schriftelijke vragen wordt beantwoord.

Argumentatie

Het districtscollege ontving volgende schriftelijke vraag van een districtsraadslid:

Nummer Vraagsteller Onderwerp Gesteld aan
SV_00035 David Dogge Toelage voor senioren voor kleine aanpassingen aan hun woning Sonja De Meyer

Op schriftelijke vragen wordt schriftelijk geantwoord. Is het antwoord 30 dagen na ontvangst van de vraag niet gegeven, dan wordt de vraag automatisch terug geagendeerd op de eerstvolgende raad.

De vraag krijgt dan het statuut van een mondelinge vraag en wordt onmiddellijk ter zitting beantwoord. Indien de vraag echter voor de zitting werd beantwoord, wordt ze alsnog van de agenda afgevoerd.

De schriftelijke vragen worden ter kennisneming voorgelegd. De ontwerpantwoorden worden ter goedkeuring voorgelegd, zodat het antwoord wordt gedragen door het voltallige districtscollege.

Besluit

Het districtscollege Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de schriftelijke vraag ingediend in week 7:

Nummer Vraagsteller Onderwerp Gesteld aan
SV_00035 David Dogge Toelage voor senioren voor kleine aanpassingen aan hun woning Sonja De Meyer

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed dat de schriftelijke vraag wordt toegewezen aan Sonja De Meyer, districtsschepen voor senioren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2025_DCME_00028 - Dag van de Merksemse Vrijwilliger 1 maart 2025 - Organisatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
5.

2025_DCME_00028 - Dag van de Merksemse Vrijwilliger 1 maart 2025 - Organisatie - Goedkeuring

2025_DCME_00028 - Dag van de Merksemse Vrijwilliger 1 maart 2025 - Organisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Merksemse bestuursakkoord vermeldt uitdrukkelijk het belang van de ondersteuning van vrijwilligerswerk. 

Op zaterdag 8 maart 2008 werden de Merksemse vrijwilligers een eerste maal ontvangen in het districtshuis van Merksem. Sindsdien wordt dit ontvangst jaarlijks georganiseerd.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de organisatie en ondersteuning van (eigen) lokale evenementen en feestelijkheden.

Argumentatie

In 2025 vindt de Week van de Vrijwilliger plaats van 1 maart 2025 tot en met 9 maart 2025. Het districtscollege biedt de Merksemse vrijwilliger een ontvangst aan in zaal De Volkslust op zaterdag 1 maart 2025 van 11.00 uur tot 14.00 uur.

Programma:

  • 11.00 uur: start ontvangst;
  • 11.30 uur: toespraak Sander Rottiers, districtsschepen.

Alle genodigden ontvangen één jeton voor een pakje friet en 2 jetons voor een drankje in de Volkslust. 

Als geschenk krijgen de vrijwilligers een eventcheque ter waarde van 10,00 EUR, om te ruilen in Schouwburg Noord, MerksemDok of bib Park.

Algemene financiële opmerkingen

De totale kostprijs voor de organisatie van de ontvangst van de Merksemse vrijwilliger wordt geraamd op 5.000,00 EUR op boekingsadres 2MER010301A00000/5074500000/2025/6151. De individuele bestelbons die worden opgemaakt (huur zaal, dranken, frietkraam, ...)  worden goedgekeurd door de administratief goedkeurder.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0103 - Trots op een dynamisch Merksem
2MER010301 - Samen werken aan een dynamisch Merksem

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het programma voor de dag van de Merksemse vrijwilliger op zaterdag 1 maart 2025 van 11.00 uur tot 14.00 uur in zaal de Volkslust goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2025_DCME_00029 - Raamovereenkomst voor EHBO hulpposten op evenementen voor het district Merksem - Gunning - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
6.

2025_DCME_00029 - Raamovereenkomst voor EHBO hulpposten op evenementen voor het district Merksem - Gunning - Goedkeuring

2025_DCME_00029 - Raamovereenkomst voor EHBO hulpposten op evenementen voor het district Merksem - Gunning - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor EHBO hulpposten op evenementen voor het district Merksem werd een offertevraag uitgeschreven. Op 16 januari 2025 diende ToB-Seen BV, Rijmenamsesteenweg 23, 2812 Mechelen met ondernemingsnummer 0478.101.320 als enige een offerte in.

Juridische grond

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.

In toepassing van artikel 35 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor evenementen en feestelijkheden.

Argumentatie

Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.

Inzake de kwalitatieve selectie werd de inschrijver betrouwbaar en geschikt bevonden.

De offerte van de inschrijver werd regelmatig bevonden.

De offerte werd als volgt beoordeeld:

Naam

Prijs (100 ptn)

ToB-Seen

100


Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor EHBO hulpposten op evenementen voor het district Merksem, op basis van offertevraag, aan ToB-Seen BV, Rijmenamsesteenweg 23, 2812 Mechelen met ondernemingsnummer 0478.101.320.

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan:


Dienst

Taak

GAC

Raamcontract opnemen in S4 Hana voor 2025 en 2026

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamcontract EHBO op evenementen 2025-2026

ToB-Seen bv

Rijmenamsesteenweg 23, 2812 Mechelen

0478101320

BE83 0013 7846 8515

 

budgetplaats: 5074500000

budgetpositie: 6151

functiegebied: 2MER010301A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: INTERN

begrotingsprogramma: 2ME090909

 budgetperiode: 2500-2600

met bestelbonnen

7.

2025_DCME_00033 - Vakantieaanbod jeugddienst Merksem schoolvakanties 2025 - Organisatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
7.

2025_DCME_00033 - Vakantieaanbod jeugddienst Merksem schoolvakanties 2025 - Organisatie - Goedkeuring

2025_DCME_00033 - Vakantieaanbod jeugddienst Merksem schoolvakanties 2025 - Organisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd in de districtsraad van 28 november 2024 (jaarnummer 51).

Tijdens de krokus-, paas-, zomer- en herfstvakantie van 2025 zijn er op weekdagen elke voormiddag, behalve op maandagvoormiddag Speelkasteel-activiteiten voor kinderen van 3 tot 11 jaar. De voormiddag loopt van 10 tot 12 uur en de namiddag van 14 tot 16 uur.

Tijdens de zomervakantie worden er via de stad meerdere jobstudenten voorzien voor de uitwerking en begeleiding van de activiteiten. De jobstudenten worden ondersteund door vrijwilligers.

Tijdens de krokus-, paas- en herfstvakantie wordt er beroep gedaan op vrijwilligers. Dit jaar wordt via de stad ook één jobstudent ter beschikking gesteld in de krokus- en paasvakantie. 

Om de diversiteit van het aanbod te verhogen, wordt er tijdens de schoolvakanties samengewerkt met verschillende partners uit het district, zoals: jongerencentrum Bouckenborgh, bibliotheek Park, buurtsport en City Pirates. Er worden ook externe workshops geboekt.

Ouders dienen volgende gegevens door te geven aan de jeugddienst bij de inschrijving van hun kind op het Speelkasteel:

  • naam en familienaam kind;
  • gsm-nummer ouder(s);
  • toestemming of het kind al dan niet op foto's mag staan (te gebruiken op sociaal-mediakanalen van het district);
  • toestemming of het kind al dan niet alleen naar huis mag;
  • zaken waarmee rekening gehouden moet worden (allergieën, ...).
Regelgeving: bevoegdheid

Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal jeugdbeleid.

Argumentatie

Het vakantieaanbod van jeugddienst tijdens de schoolvakanties in 2025 sluit aan bij de doelstellingen uit het bestuursakkoord. Het programma is te raadplegen via de website (www.merksem.be).

Algemene financiële opmerkingen

De verschillende uitgaven voor bovenstaande activiteiten en de begeleiding door monitoren worden vastgelegd onder budgethouderschap. Boekingsadres voor geraamde uitgaven betreft 2MER010201A00000/6141/5071000000. Bestelbonnen worden opgemaakt onder budgethouderschap.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0102 - Aandacht voor alle Merksemnaren
2MER010201 - Jongeren krijgen ruimte om zich te ontplooien

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege Merksem keurt de organisatie van het vakantieaanbod 'Speelkasteel' tijdens de krokusvakantie, paasvakantie, zomervakantie en herfstvakantie van 2025 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
8.

2025_DCME_00034 - Groen - Bestelling houtige gewassen - Voorjaar 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
8.

2025_DCME_00034 - Groen - Bestelling houtige gewassen - Voorjaar 2025 - Goedkeuring

2025_DCME_00034 - Groen - Bestelling houtige gewassen - Voorjaar 2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De bedrijfseenheid Stadsbeheer vraagt een vastlegging van bestelbon voor het aankopen van houtige gewassen via het raamcontract GAC/2021/01782 dat werd goedgekeurd door het college in zitting van 19 november 2021 (jaarnummer 9189). 

De aankoop zal gebeuren bij firma Boot & Dart Boomkwekerijen BV, Prins Boudewijnlaan 24/C, 2550 Kontich. 

Juridische grond

Artikel 43 §5 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met meer dan één ondernemer die raamovereenkomst wordt uitgevoerd op een van de volgende wijzen :

  1° volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren; laatstbedoelde voorwaarden worden vermeld in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst;

  2° wanneer de raamovereenkomst alle voorwaarden bevat voor de betrokken werken, leveringen en diensten, ten dele zonder opnieuw tot mededinging op te roepen overeenkomstig punt 1° en ten dele met een nieuwe oproep tot mededinging tussen de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst overeenkomstig punt 3°, wanneer de aanbestedende overheden deze mogelijkheid in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst hebben vermeld. De keuze of specifieke werken, leveringen of diensten worden verkregen na een nieuwe oproep tot mededinging dan wel rechtstreeks volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, wordt gemaakt aan de hand van objectieve criteria, die in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst worden opgenomen. In deze opdrachtdocumenten wordt ook aangegeven welke voorwaarden aan een nieuwe oproep tot mededinging kunnen worden onderworpen.
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgesteld. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal groen.

Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Argumentatie

De bestelde houtige gewassen worden gebruikt voor invulling en aanplanting op verschillende plaatsen in het district.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010101 - Kwalitatief groen versterkt het district

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege beslist om voor het planten van houtige gewassen op verschillende locaties in het district, een bedrag van 28.787,19 EUR inclusief btw vast te leggen via bestelbon 4005655900 bij de firma Boot & Dart Boomkwekerijen BV, Prins Boudewijnlaan 24C, 2550 Kontich met als ondernemingsnummer 0865472008 op basis van raamcontract GAC/2021/01782.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Boot & Dart Boomkwekerij Bv
Prins Boudewijnlaan 24/C
2550 Kontich
Rekeningnummer:
BE19 7330 2029 0612
Ondernemingsnummer:
0865.472.008


 9.191,42 EUR 

budgetplaats: 5074000000
budgetpositie: 225
functiegebied: 2MER010101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2ME090680
budgetperiode: 2025
4005655900
positie 10

19.595,77 EURbudgetplaats: 5074000000
budgetpositie: 220
functiegebied: 2MER010101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2ME090680
 budgetperiode: 2025
4005655900
positie 20



9.

2025_DCME_00030 - Laaglandlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14049A - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
9.

2025_DCME_00030 - Laaglandlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14049A - Goedkeuring

2025_DCME_00030 - Laaglandlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14049A - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context
FaseActieDatumJaarnummer
Bestek GAC/2020/01434
Bestek en procedureGoedkeuring college15 januari 2021

386

Publicatie
18 januari 2021
GunningGoedkeuring college9 april 2021

2930

Toewijzingsbrief
30 april 2021

Op 9 april 2021 (jaarnummer 2930) gunde het college de raamovereenkomst "onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen, perceel 1 – cluster Noord, districten Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren, Deurne en Merksem", aan de firma VHP Wegenbouw BV, Smallandlaan 10 te 2660 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434.

De sluiting opdracht werd verzonden op 30 april 2021 met ingangsdatum 3 mei 2021.

Het  districtscollege wenst in de Laaglandlaan de toplaag asfalt te vernieuwen tussen Michiel De Swaenstraat en Burgemeester Eduard Waghemansbrug.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR14049A ter goedkeuring voor.
Juridische grond

17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:

  • Artikel 43, §4 bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele ondernemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Laaglandlaan is een lokale straat.

Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Argumentatie

Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01434, de opdracht SWPR14049A op, voor een bedrag van 60.818,57 EUR (exclusief btw).
 Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):

Ten laste vanGunningHerziening en VH21% btwTotaal
District Merksem

60.818,57

27.148,19

18.473,02

106.439,78

Uitvoeringstermijn: 10 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.

Prijsherziening en overschrijding VHDistrict MerksemPeriode van opmaak: vanaf 2 mei 2024
Posten exclusief bitumineuze verhardingen

6.665,20

29,69%

actuele prijsherziening
Posten bitumineuze verhardingen

14.401,13

39,597%

actuele prijsherziening
Overschrijding VH

6.081,86

10,00%


Algemene financiële opmerkingen

Voor deze werken werd bestelbon 4005655257 opgemaakt voor een bedrag van 106.439,78 EUR (inclusief btw).

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het  districtscollege keurt de opdracht SWPR14049A, Laaglandlaan, district Merksem, wegeniswerken, goed voor een bedrag van 60.818,57 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma VHP Wegenbouw BV, Smallandlaan 10 te 2660 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434, Perceel 1.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 106.439,78 EUR.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Opdracht SWPR14049A
Laaglandlaan

VHP Wegenbouw BV

Smallandlaan 10
2660 Antwerpen

Ondernemingsnummer:
0822.942.060
Rekeningnummer:
BE68 1030 2365 4934

106.439,78 EUR

budgetplaats:5072500000
budgetpositie:224
functiegebied:2MER010102M03405
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2ME090200
budgetperiode:2025
4005655257
10.

2025_DCME_00031 - Laaglandlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14394A - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
10.

2025_DCME_00031 - Laaglandlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14394A - Goedkeuring

2025_DCME_00031 - Laaglandlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14394A - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context
FaseActieDatumJaarnummer
Bestek GAC/2020/01434
Bestek en procedureGoedkeuring college15 januari 2021

386

Publicatie
18 januari 2021
GunningGoedkeuring college9 april 2021

2930

Toewijzingsbrief
30 april 2021

Op 9 april 2021 (jaarnummer 2930) gunde het college de raamovereenkomst "onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen, perceel 1 – cluster Noord, districten Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren, Deurne en Merksem", aan de firma VHP Wegenbouw BV, Smallandlaan 10 te 2660 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434.

De sluiting opdracht werd verzonden op 30 april 2021 met ingangsdatum 3 mei 2021.

Het  districtscollege wenst in de Laaglandlaan de verhardingen in kleiklinkers te vervangen door asfalt in de rijweg  tussen de Korte Bremstraat en de Ringlaan.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR14394A ter goedkeuring voor.
Juridische grond

17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:

  • Artikel 43, §4 bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele ondernemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Laaglandlaan is een lokale straat.

Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Argumentatie

Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01434, de opdracht SWPR14394A op, voor een bedrag van 20.619,58 EUR (exclusief btw).
 Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):

Ten laste vanGunningHerziening en VH21% btwTotaal
District Merksem

20.619,58

9.310,15

6.285,24

36.214,97

Uitvoeringstermijn: 5 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.

Prijsherziening en overschrijding VHDistrict MerksemPeriode van opmaak: vanaf 2 mei 2024
Posten exclusief bitumineuze verhardingen

2.746,76

29,69%

actuele prijsherziening
Posten bitumineuze verhardingen

4.501,43

39,597%

actuele prijsherziening
Overschrijding VH

2.061,96

10,00%


Algemene financiële opmerkingen

Voor deze werken werd bestelbon 4005658159 opgemaakt voor een bedrag van 36.214,97 EUR (inclusief btw).

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het  districtscollege keurt de opdracht SWPR14394A, Laaglandlaan, district Merksem, wegeniswerken, goed voor een bedrag van 20.619,58 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma VHP Wegenbouw BV, Smallandlaan 10 te 2660 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434, Perceel 1.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 36.214,97 EUR.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Opdracht SWPR14394A
Laaglandlaan

VHP Wegenbouw BV
Smallandlaan 10
2660 Antwerpen

Ondernemingsnummer:
0822.942.060
Rekeningnummer:
BE68 1030 2365 4934

36.214,97 EUR

budgetplaats:5072500000
budgetpositie:224
functiegebied:2MER010102M03762
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2ME090200
budgetperiode:2025
4005658159
11.

2025_DCME_00032 - District Merksem. Moeshofstraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap . Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
11.

2025_DCME_00032 - District Merksem. Moeshofstraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap . Advies - Goedkeuring

2025_DCME_00032 - District Merksem. Moeshofstraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap . Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Moeshofstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 16 februari 2018 (jaarnummer 1479);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Merksem Heide'.
  • bevat een proefopstelling voor het aanbrengen van een verdrijvingsvlak aan de inrit ter hoogte van nummer 79, die werd goedgekeurd door het college op 1 september 2017 (jaarnummer 7216);
  • bevat een proefopstelling voor het aanbrengen van parkeervakken in het straatsegment van de Moeshofstraat tussen het kruispunt met de Maantjessteensweg en het kruispunt met de Kwadeveldenstraat/Laaglandlaan, die werd goedgekeurd door het college op 17 november 2017 (jaarnummer 9987);
  • bevat een proefopstelling voor het aanbrengen van parkeervakken in het straatsegment van de Moeshofstraat tussen het kruispunt met de Maantjessteenweg en het kruispunt met de Akkerbouwstraat, die werd goedgekeurd door het college op19 juli 2019 (jaarnummer 6064);
  • bevat een proefopstelling voor het aanbrengen van parkeervakken langsheen de lengte van het straatsegment in de Moeshofstraat tussen het kruispunt met de Akkerbouwstraat en het kruispunt met de Rodeloopstraat en Terlindenhofstraat.
Op 17 januari 2025 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Moeshofstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

De verschillende proefopstellingen betreffende het aanbrengen van parkeervakken en parkeerstroken in de straat, worden tevens voorgelegd ter bestendiging. 

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 155 (artikel 4).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Moeshofstraat op nummer 157, voldoet aan de voorwaarden;
  • parkeervakken en parkeerstroken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen (artikel 8).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Moeshofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 februari 2018 (jaarnummer 1479).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
12.

2025_DCME_00035 - Bestek GAC_2024_03332 (SWPR13356D). Heraanleg fontein Burgemeester Jozef Nolfplein, Merksem - Gunning - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
12.

2025_DCME_00035 - Bestek GAC_2024_03332 (SWPR13356D). Heraanleg fontein Burgemeester Jozef Nolfplein, Merksem - Gunning - Goedkeuring

2025_DCME_00035 - Bestek GAC_2024_03332 (SWPR13356D). Heraanleg fontein Burgemeester Jozef Nolfplein, Merksem - Gunning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Voor de opdracht "Heraanleg fontein Burgemeester Jozef Nolfplein, Merksem" werd vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2024_03332 uitgeschreven.

Juridische grond

De relevante juridische gronden worden opgenomen in het bijgevoegde verslag van nazicht.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein.

Argumentatie

Er werd een gemotiveerd verslag van nazicht van de offertes opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd. Dit document bevat de overwegingen die aanleiding geven tot de gunning van de opdracht.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102M02772 - SWPR13356 Burgemeester Jozef Nolfplein (herstelling fontein)

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt op basis van het bijgevoegde verslag van nazicht de gunning goed van de opdracht GAC_2024_03332 voor "Heraanleg fontein Burgemeester Jozef Nolfplein, Merksem", aan VERBRUGGEN BV, DOORNSTRAAT 54 te 9140 TEMSE, met ondernemingsnummer 0439.524.816.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Heraanleg fontein Burgemeester Jozef Nolfplein, Merksem 718.958,26 EUR inclusief btw en 10% herzieningen

budgetplaats: 5072500000
budgetpositie: 220
functiegebied: 2MER010102M02772
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2ME090200
budgetperiode: 2025

4005659357