Terug
Gepubliceerd op 11/02/2025

2025_DRAN_00024 - Legislatuur 2025-2030 - Huishoudelijk reglement district Antwerpen. Opheffing - Goedkeuring

raadscommissie Antwerpen
ma 10/02/2025 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Maya Detiège, voorzitter raadscommissie; Paul Cordy, districtsburgemeester; Nadine Peeters, districtsraadslid; Marita Wuyts, districtsraadslid; Marco Laenens, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Vincent Gysels, districtsschepen; Sim Dereymaeker, districtsraadslid; Manuëla Van Werde, districtsraadslid; Rani De Leeneer, districtsraadslid; Ludo Van Campenhout, districtsschepen; Kristof Luypaert, districtsraadslid; Janneke Ronse, districtsraadslid; Rawail Ali, districtsraadslid; Fatima Ezzarhouni, districtsschepen; An De Cleyn, districtsraadslid; Eline De Wachter, districtsraadslid; Laura Grieten, districtsraadslid; Matthias Verstraeten, districtsraadslid; Magalie Verstraelen, districtsraadslid; Alexandra Dirckx, districtsraadslid; David Rosenberg, districtsraadslid; Sadiqullah Akbari, districtsraadslid; Anna Touré, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Bart Steyaert, districtsraadslid; Peter De Roover, districtsraadslid; Luk Lemmens, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Maya Detiège, voorzitter raadscommissie
2025_DRAN_00024 - Legislatuur 2025-2030 - Huishoudelijk reglement district Antwerpen. Opheffing - Goedkeuring 2025_DRAN_00024 - Legislatuur 2025-2030 - Huishoudelijk reglement district Antwerpen. Opheffing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 18 maart 2019 (jaarnummer 74) keurde de districtsraad het huishoudelijk reglement district Antwerpen goed. 

Op 15 november 2021 (jaarnummer 183) keurde de districtsraad het het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving' bij het huishoudelijk reglement van district Antwerpen goed. 

Op 18 december 2023 (jaarnummer 145) keurde de districtsraad een wijziging van het huishoudelijk reglement district Antwerpen in functie van verhoogde participatie goed. 

Juridische grond

  • Overeenkomstig artikel 38 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) stelt de gemeenteraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
    1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
    2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
    3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
    4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
    5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
    6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
    7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
    8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
    10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
    11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
    12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
    13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
  • Overeenkomstig artikel 54 van het DLB neemt het college van burgemeester en schepenen bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
    Het huishoudelijk reglement regelt minstens of het college van burgemeester en schepenen digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop. De Vlaamse Regering kan de minimale voorwaarden voor digitale en hybride vergaderingen bepalen.
  • Ook in andere (over het DLB verspreide) artikelen wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
  • Artikel 126 DLB bepaalt dat artikel 38 DLB ook van toepassing is op de districtsraden.
  • Artikel 129 DLB bepaalt dat artikel 54 DLB ook van toepassing is op de districtscolleges.
  • Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.

Argumentatie

Er wordt gekozen om in één reglement een omvattende regeling uit te werken voor de bestuurlijke organisatie van:

  • district Antwerpen: het districtscollege;
  • district Antwerpen: de districtsraad en bijbehorende districtsraadscommissies.

Elk van de voornoemde organen zal het reglement – voor de bepalingen die op hen van toepassing zijn – moeten goedkeuren. Met dit besluit wordt het huishoudelijk reglement district Antwerpen ter goedkeuring voorgelegd aan de districtsraad, voor wat betreft de bepalingen die van toepassing zijn op de districtsraad. 

De organisatie van zittingen in een digitale en hybride omgeving werd voorheen opgenomen in een addendum. Dit wordt vanaf 2025 geïntegreerd in het reglement. 

Het reglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) regelt de organisatie en werking van de bestuursorganen van stad Antwerpen en OCMW, evenals een aantal andere aspecten (samenwerking stad en districten, participatie, enz.). Het BOSA vormt een aanvulling op het Decreet Lokaal Bestuur (DLB). Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB/de uitvoeringsbesluiten.

Het huishoudelijk reglement van district Antwerpen regelt de organisatie en werking van de bestuursorganen van het district (districtsraad en districtscollege). Het district heeft de autonomie om de werking van haar eigen bestuursorganen te organiseren, dit in lijn met de algemene principes vervat in het BOSA. 

Besluit

Artikel 1

De districtsraad heft de vorige versie van het huishoudelijk reglement district Antwerpen integraal op, voor wat betreft de bepalingen die van toepassing zijn op de districtsraad.

Artikel 2

De districtsraad keurt het huishoudelijk reglement district Antwerpen goed, voor wat betreft de bepalingen die van toepassing zijn op de districtsraad.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.