Terug
Gepubliceerd op 13/02/2025

2025_DCEK_00034 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 11/02/2025 - 13:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, Districtsburgemeester
2025_DCEK_00034 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring 2025_DCEK_00034 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het districtscollege keurde volgende besluiten goed voor de bepalingen van het huishoudelijk reglement die op het districtscollege van toepassing zijn:

  • op 12 maart 2019 (jaarnummer 62) het huishoudelijk reglement district Ekeren;
  • op 9 november 2021 (jaarnummer 264) het addendum bij het het huishoudelijk reglement district Ekeren 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving'.

Het college dient het huishoudelijk reglement goed te keuren voor de bepalingen die op het college van toepassing zijn.

Juridische grond

  • Overeenkomstig artikel 54 van het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB) neemt het college van burgemeester en schepenen bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
    Het huishoudelijk reglement regelt minstens of het college van burgemeester en schepenen digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop. De Vlaamse Regering kan de minimale voorwaarden voor digitale en hybride vergaderingen bepalen.
  • Overeenkomstig artikel 38 van het Decreet over het lokaal bestuur (DLB) stelt de gemeenteraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
    1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
    2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
    3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
    4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
    5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
    6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
    7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
    8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
    10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
    11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
    12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
    13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
  • Ook in andere (over het DLB verspreide) artikelen wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.


Argumentatie

Er wordt gekozen om in één reglement een omvattende regeling uit te werken voor de bestuurlijke organisatie van het district Ekeren (districtscollege en districtsraad). Het bevat de bepalingen die worden opgelegd voor artikel 38 DLB.

  • de stad Antwerpen: gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen;
  • het OCMW Antwerpen: raad voor maatschappelijk welzijn en vast bureau.

Elk van de voornoemde organen zal het reglement – voor de bepalingen die op hen van toepassing zijn – dienen goed te keuren.

De organisatie van zittingen in een digitale en hybride omgeving werd voorheen opgenomen in een addendum. Dit wordt voortaan ook geïntegreerd in het reglement. 

Het huishoudelijk reglement. vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DL

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TEK04 - Het beleid is gevoerd met veel verantwoordelijkheidszin, budgettair realisme en respect voor de Ekerenaar
1TEK0401 - Het districtsbeleid is realistisch gevoerd en wordt gekenmerkt door goed en efficiënt bestuur
1TEK040102 - De bestuurlijke werking van het district verloopt op een efficiënte en effectieve manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege heft de vorige versie van het Huishoudelijk Reglement District Ekeren integraal op, voor de bepalingen die op het college van toepassing zijn:

  • laatste versie van het Huishoudelijke Reglement District Ekeren: het besluit van 12 maart 2019 (jaarnummer 62);
  • het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving' bij: het besluit van 9 november 2021 (jaarnummer 264).

Artikel 2

Het college keurt het Huishoudelijk Reglement district Ekeren goed voor de bepalingen in het reglement die op het college van toepassing zijn.

Artikel 3

Het districtscollege stelt aan de districtsraad voor om het Huishoudelijk Reglement District Ekeren goed te keuren voor de bepalingen in het reglement die op de  districtsraad van toepassing zijn en stelt voor de nodige besluiten op te heffen in dit kader.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20250205_Huishoudelijk_reglement_ekeren.pdf