Terug
Gepubliceerd op 25/02/2025

Notulen  districtscollege Ekeren

di 11/02/2025 - 13:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, Districtsburgemeester

Agendapunten

HD 3.

2025_DCEK_00039 - Correctiebestelling - Ondergeraamde bestelbon. Vastlegging en uitbetaling nieuwjaarsreceptie inwoners district Ekeren - Goedkeuring

Aanvaard tot de zitting als hoogdringend agendapunt

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
HD 3.

2025_DCEK_00039 - Correctiebestelling - Ondergeraamde bestelbon. Vastlegging en uitbetaling nieuwjaarsreceptie inwoners district Ekeren - Goedkeuring

2025_DCEK_00039 - Correctiebestelling - Ondergeraamde bestelbon. Vastlegging en uitbetaling nieuwjaarsreceptie inwoners district Ekeren - Goedkeuring
1.

2025_DCEK_00033 - Adviesraden en inspraak - Verslag seniorenraad Ekeren - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
1.

2025_DCEK_00033 - Adviesraden en inspraak - Verslag seniorenraad Ekeren - Kennisneming

2025_DCEK_00033 - Adviesraden en inspraak - Verslag seniorenraad Ekeren - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.

Op 12 februari 2025 vond een vergadering plaats van de seniorenraad district Ekeren.
Argumentatie

De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege ekeren legt het volgende voor aan de districtsraad ekeren:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:

Districtsadviesraad Datum vergadering
 seniorenraad 12 februari 2025

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2025_DCEK_00034 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
2.

2025_DCEK_00034 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring

2025_DCEK_00034 - Huishoudelijk reglement District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie - District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het districtscollege keurde volgende besluiten goed voor de bepalingen van het huishoudelijk reglement die op het districtscollege van toepassing zijn:

  • op 12 maart 2019 (jaarnummer 62) het huishoudelijk reglement district Ekeren;
  • op 9 november 2021 (jaarnummer 264) het addendum bij het het huishoudelijk reglement district Ekeren 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving'.

Het college dient het huishoudelijk reglement goed te keuren voor de bepalingen die op het college van toepassing zijn.

Juridische grond
  • Overeenkomstig artikel 54 van het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB) neemt het college van burgemeester en schepenen bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
    Het huishoudelijk reglement regelt minstens of het college van burgemeester en schepenen digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop. De Vlaamse Regering kan de minimale voorwaarden voor digitale en hybride vergaderingen bepalen.
  • Overeenkomstig artikel 38 van het Decreet over het lokaal bestuur (DLB) stelt de gemeenteraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
    1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
    2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
    3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
    4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
    5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
    6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
    7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
    8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
    10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
    11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
    12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
    13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
  • Ook in andere (over het DLB verspreide) artikelen wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.


Argumentatie

Er wordt gekozen om in één reglement een omvattende regeling uit te werken voor de bestuurlijke organisatie van het district Ekeren (districtscollege en districtsraad). Het bevat de bepalingen die worden opgelegd voor artikel 38 DLB.

  • de stad Antwerpen: gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen;
  • het OCMW Antwerpen: raad voor maatschappelijk welzijn en vast bureau.

Elk van de voornoemde organen zal het reglement – voor de bepalingen die op hen van toepassing zijn – dienen goed te keuren.

De organisatie van zittingen in een digitale en hybride omgeving werd voorheen opgenomen in een addendum. Dit wordt voortaan ook geïntegreerd in het reglement. 

Het huishoudelijk reglement. vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DL

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TEK04 - Het beleid is gevoerd met veel verantwoordelijkheidszin, budgettair realisme en respect voor de Ekerenaar
1TEK0401 - Het districtsbeleid is realistisch gevoerd en wordt gekenmerkt door goed en efficiënt bestuur
1TEK040102 - De bestuurlijke werking van het district verloopt op een efficiënte en effectieve manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege heft de vorige versie van het Huishoudelijk Reglement District Ekeren integraal op, voor de bepalingen die op het college van toepassing zijn:

  • laatste versie van het Huishoudelijke Reglement District Ekeren: het besluit van 12 maart 2019 (jaarnummer 62);
  • het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving' bij: het besluit van 9 november 2021 (jaarnummer 264).

Artikel 2

Het college keurt het Huishoudelijk Reglement district Ekeren goed voor de bepalingen in het reglement die op het college van toepassing zijn.

Artikel 3

Het districtscollege stelt aan de districtsraad voor om het Huishoudelijk Reglement District Ekeren goed te keuren voor de bepalingen in het reglement die op de  districtsraad van toepassing zijn en stelt voor de nodige besluiten op te heffen in dit kader.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2025_DCEK_00035 - Districtsraad - Vaststelling te behandelen punten zitting van 24 februari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
3.

2025_DCEK_00035 - Districtsraad - Vaststelling te behandelen punten zitting van 24 februari 2025 - Goedkeuring

2025_DCEK_00035 - Districtsraad - Vaststelling te behandelen punten zitting van 24 februari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het districtscollege keurde in de zitting van 3 december 2024 (jaarnummer 289) de vergaderdata voor de districtsraad voor het eerste semester 2025 goed.

De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.

Juridische grond

Artikelen 18 tot 39 en 126 en 127 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de werking van de gemeenteraad en de districtsraad.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.

Argumentatie

De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad op 24 februari 2025 en deelt aan de voorzitter de punten mee die het wenst te behandelen:

A punten

  • Installatie districtsraad Ekeren 2025-2030. Bestendige raadscommissie 2025-2030 - Verkiezing voorzitter - Kennisneming;
  • Huishoudelijk reglement - District Ekeren - Opheffing en nieuwe versie. District Ekeren - Goedkeuring;
  • vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren - Voordracht afvaardigingen legislatuur 2025-2030 - Goedkeuring;

B Punten

  • Adviesraden en inspraak - Verslag cultuurraad Ekeren - Kennisneming;
  • Adviesraden en inspraak - Verslag seniorenraad Ekeren - Kennisneming;
  • Districtsraad. Tijdelijke afwezigheid voorzitter van de districtsraad - Opdracht tot vervanging - Kennisneming
  • Dagelijks bestuur. Tabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen vierde kwartaal 2024 - Kennisneming;
  • Districtscollege - Vergaderdata eerste semester 2025 - Kennisneming;
  • Notulen Districtscollege 7, 14, 20 en 27 januari 2025 - kennisneming;
  • Districtsraad - Notulen Districtsraad 27 januari 2025 - Goedkeuring.

Artikel 2

Het districtscollege stelt voor aan de voorzitter van de bestendige raadscommissie om deze op 17 februari 2025 samen te roepen.

  • Toelichting: Werking administratie district Ekeren - om 20.00 uur.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
HD 3.

2025_DCEK_00039 - Correctiebestelling - Ondergeraamde bestelbon. Vastlegging en uitbetaling nieuwjaarsreceptie inwoners district Ekeren - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
HD 3.

2025_DCEK_00039 - Correctiebestelling - Ondergeraamde bestelbon. Vastlegging en uitbetaling nieuwjaarsreceptie inwoners district Ekeren - Goedkeuring

2025_DCEK_00039 - Correctiebestelling - Ondergeraamde bestelbon. Vastlegging en uitbetaling nieuwjaarsreceptie inwoners district Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 7 januari 2019 (jaarnummer 4) keurde het districtscollege de aanpassing principes budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district goed.
Het districtscollege keurt goed om - met ingang van 29 december 2018 - de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, kleiner of gelijk aan 5.500,00 euro: goedkeuring door de districtssecretaris na decentraal visum;
    • de districtssecretaris kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de districtsadministratie;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan te allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, groter dan 5.500,00 euro: goedkeuring door het districtscollege na centraal visum.

Op 7 januari 2025 (jaarnummer 5) keurde het district de vastelling en uitbetaling nieuwjaarsreceptie inwoners district Ekeren goed. De correctiebestelbon betreft de opdracht van de organisatie van de nieuwjaarsreceptie voor de inwoners van het district Ekeren.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 134, 2e lid, 2° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden opgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale evenementen.

Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.

Argumentatie

De nieuwjaarsreceptie voor de inwoners van het district Ekren kende een groot succes, waardoor er meer volk aanwezig was dan verwacht. Hierdoor werd het vastgelede budget overschreden. Er werd een bestelbon van 19.890,50 euro voor 1.000 aanwezigen opgemaakt en goedgekeurd tijdens de zitting van 7 januri 2025 (jaarnummer 5). Er werd vervolgens een factuur verstuurd van 23.856,50 euro voor 1.200 aanwezigen. Dit is een meerprijs van 3.966,00 euro. Op 20 januari 2025 werd reeds een voorschot betaald van 10.000,00 euro.

Algemene financiële opmerkingen

In de meerjarenplanning 2020-2025 is voor de nieuwjaarsreceptie en budget opgenomen van 25.000,00 euro onder functiegebied 2EKE010203PA5090/5054500000/61xx/ 2500/2EK090719.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de bijkomende vastlegging van 3.966,00 euro inclusief btw goed waardoor het totaalbedrag van de bestelbon 4005650929 wordt verhoogd tot 23.856,50 euro inculsief btw. De opdracht werd uitgevoerd door Salons Frank De Boeck, Jacob Jacobsstraat 40C te 2018 Antwerpen met ondernemingsnummer 506 571 513.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Salons Frank De Boeck
Jacob Jacobsstraat 40C
2018 Antwerpen
Ondernemingsnummer: 506 571 513
Rekeningnummer: BE68 4062 0605 7110
23.856,50 euro budgetplaats: 5054500000
budgetpositie: 6151
functiegebied: 2EKE010203PA5090
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2EK090719
budgetperiode: 2500
4005650929
4.

2025_DCEK_00036 - Lokale middenstand - Netwerkavond lokale economie, voorjaar 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
4.

2025_DCEK_00036 - Lokale middenstand - Netwerkavond lokale economie, voorjaar 2025 - Goedkeuring

2025_DCEK_00036 - Lokale middenstand - Netwerkavond lokale economie, voorjaar 2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet actie 2EKE010208 Ekeren voert een kernversterkend lokaal middenstandsbeleid in functie van bruisende Ekerse winkelkernen. Deze actie uit het meerjarenplan wordt onder meer geconcretiseerd door de organisatie van netwerkavonden voor lokale handelaars en economie. 

Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale middenstand.

Argumentatie

Op 26 februari 2025 organiseert het district Ekeren opnieuw netwerkavond voor de Ekerse detailhandel- en horecaondernemer. Het is de doelstelling om circa twee netwerkmomenten per jaar te voorzien in functie van de netwerkvorming bij de lokale economie. 

De netwerkavond van dit voorjaar vindt plaats in zaal Rood Dak (Theater Magique).

Het programma is als volgt: 

  • Workshop 'Samen slim verkopen' met retail coach Victoria De Mulder;
  • voorstelling activiteiten voorjaar;
  • prijsuitreiking Liever Lokaal en Ekeren Winkeldorp;
  • netwerking en receptie.

De netwerkavond is gratis.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0102 - We maken van Ekeren een bruisende en levendige gemeenschap met een veelzijdig en kwaliteitsvol socio-cultureel aanbod.
2EKE010208 - Ekeren voert een kernversterkend lokaal middenstandsbeleid i.f.v. bruisende Ekerse winkelkernen

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de organisatie van de netwerkavond voor de Ekerse lokale economie op 26 februari 2025 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2025_DCEK_00037 - Districtscollege Ekeren - Notulen 3 februari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
5.

2025_DCEK_00037 - Districtscollege Ekeren - Notulen 3 februari 2025 - Goedkeuring

2025_DCEK_00037 - Districtscollege Ekeren - Notulen 3 februari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het districtscollege vergaderde op 3 februari 2025. Iedereen was aanwezig.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.

Argumentatie

Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 3 februari 2025 goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Districtssecretaris De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
6.

2025_DCEK_00038 - Mededelingen - Collegepunten stad Antwerpen met betrekking tot district Ekeren - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, Districtsburgemeester
6.

2025_DCEK_00038 - Mededelingen - Collegepunten stad Antwerpen met betrekking tot district Ekeren - Kennisneming

2025_DCEK_00038 - Mededelingen - Collegepunten stad Antwerpen met betrekking tot district Ekeren - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context
Op het college van burgemeester en schepenen worden agendapunten over het district Ekeren besproken waarover het districtsbestuur geen beslissingsbevoegdheid heeft. Deze beslissingen kunnen van belang zijn voor inhoudelijke dossiers op districtsniveau.
Argumentatie
Om het districtscollege op de hoogte te houden van beslissingen die het college nam met betrekking tot het district Ekeren, wordt een lijst ter kennisneming voorgelegd.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren neemt kennis van  het volgende besluit.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van onderstaande oplijsting met collegebeslissingen:

 Datum

 Jaarnummer

 Titel

7 februari 2025 2025_CBS_00975
District Ekeren. Transcontinentaalweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.