Terug
Gepubliceerd op 14/05/2025

2025_DCAN_00001 - Oostenstraat. SWPR13083. Wegeniswerken - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 13/01/2025 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Ingetrokken
Dit besluit werd ingetrokken

Deze beslissing werd met het districtscollegebesluit van 12 mei 2025 (jaarnummer 289) ingetrokken.

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Vincent Gysels, districtsschepen; Ludo Van Campenhout, districtsschepen; Fatima Ezzarhouni, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2025_DCAN_00001 - Oostenstraat. SWPR13083. Wegeniswerken - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2025_DCAN_00001 - Oostenstraat. SWPR13083. Wegeniswerken - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
Projectdefinitie mobiliteitsvoorwaardenGoedkeuring college1 december 2023

8597

Projectdefinitie
Goedkeuring districtscollege
8 januari 20242
Infomoment

29 februari 2024
---
adviesCoördinatieoverleg openbaar domein
13 mei 2024---

Op 1 december 2023 (jaarnummer 8597) keurde het college de projectdefinitie en de mobiliteitsvoorwaarden voor de wegeniswerken in de Oostenstraat, district Antwerpen goed. Op 8 januari 2024 (jaarnummer 2) keurde het districtscollege de projectdefinitie goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de projectdefinitie vertaald in een definitief ontwerp.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Oostenstraat is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie volgende wijzigingen aangebracht:

  • in samenspraak met SW/MOB zijn er twee dropzones voor deelmobiliteit voorzien;
  • de verkeersplateaus worden in betonstraatstenen uitgevoerd, conform de generieke inrichtingsprincipes, met uitzondering van het kruispunt met de Steenbokstraat/Grote Hondstraat aangezien dit gelegen is in een woongebied met cultureel, historische en esthetische waarde en dit kruispunt aangelegd wordt conform het reeds gerealiseerde kruispunt in de Pretoriastraat;
  • er zijn minder bomen voorzien, zodat het cameratoezicht van de politie ter hoogte van de synagoge gewaarborgd blijft en zodat de brandweer vrije doorgang krijgt. De boomvakken zijn groter dan in de projectdefinitie om ondergronds voldoende wortelruimte te voorzien voor groenaanplant;
  • ter hoogte van huisnummer 29 is er een voetpaduitstulping bijgetekend vanwege de synagoge;
  • de onderdoorgang van de spoorweg aan de Provinciestraat zal afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer, het voetpad wordt daar doorgetrokken. Er wordt een laad- en loszone aangelegd zodat de Vélo-leveringswagens veilig kunnen laden en lossen.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 31 plaatsen in de bestaande toestand naar 28 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van vergroening in de straat en de aanleg van een extra voetpaduitstulping voor de synagoge ter hoogte van huisnummer 29.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 16 nieuwe bomen aangeplant, waarvan 4 bomen van de soort Quercus robur 'Fastigiata Koster' (Zuileik), 6 bomen van de soort Corylus colurna 'VDB Obelisk' (Boomhazelaar) en 6 bomen van de soort Ulmus 'Lobel' (Iep). 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Oostenstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld. De DWA (droogweerafvoer) wordt een buis met een diameter van 0.5 meter.

De RWA (regenwaterafvoer) wordt een poreuze buis met diameter van 1 meter. Deze brede buis zorgt ervoor dat er voldoende infiltratieoppervlak en buffervolume is. Er zal op drie plaatsen met een overstort gewerkt worden, ter hoogte van de Lange Van Ruusbroecstraat, de Provinciestraat en aan de Van den Nestlei waar de RWA overstort in de DWA. Deze drie overstorten zullen ervoor zorgen dat er drie bufferzones ontstaan waaruit het water kan infiltreren.  

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Algemene financiële opmerkingen

Het nodige budget is voorzien op SBT11363/INTERN/2500/5153000000/224/2LMS010402M02299/2SA020200 en op SUB_NR/INTERN/2600/5002500000/224/2ANT010505M02299/2AN090200.

Het district Antwerpen participeert in dit project voor de heraanleg van het voetpad in de Oostenstraat en aanpassingen aan het pleintje ter hoogte van Steenbokstraat en Arendstraat (exclusief de fietsstraat zelf).

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp van de Oostenstraat op voorwaarden dat:

-    In overleg met SW/MOB bekeken wordt waar er zebrapaden en fietspaddoortrekkingen moeten voorzien worden;

     o     Extra zebrapaden en de fietspaddoortrekking werden uitgewerkt

-    In overleg SB/Groen de detaillering van de boomvakken (incl de beplanting) wordt herbekeken, rekening houdend met de generieke inrichtingsprincipes;

     o    De boomvakken werden vergroot zodat de bomen ondergronds voldoende wortelruimte hebben

-    Onderzocht wordt of er nog extra zitmeubilair kan voorzien worden;

      o    Er werden enkele banken ter hoogte van de zijstraten toegevoegd, in de straat zelf niet vanwege de aanwezigheid van de synagoges

-    Ter hoogte van de onderdoorsteek van de sporen aan de Provinciestraat een voetpad doortrekking wordt opgenomen zodat deze doorgang afgesloten kan worden voor gemotoriseerd verkeer;

      o    Dit werd opgenomen in het plan

-    In overleg met SW/ BO/Verkeerstechniek de inrichting van de lichtengeregelde kruispunten verder uitgewerkt wordt, in functie van inplanting palen en nutsvoorzieningen, alsook de nodige infrastructuur wordt voorzien in het uitvoeringsdossier;

     o    Het verkeerslicht werd verplaatst, de nodige ondergrondse infrastructuur wordt mee opgenomen in het uitvoeringsdossier

-    Het kruispunt met de Provinciestraat wordt herbekeken in functie van de oversteekbaarheid van voetgangers, rekening houdend met de logische looplijnen en de noodzaak aan zebrapaden;

     o    De plaats van zebrapaden werd in samenspraak met SW/MOB vastgelegd

-    Het kruispunt met de Van De Nestlei wordt herbekeken, o.a. de fietspaddoortrekking,  rekening houdend met de voorrangsregel in de Van De Nestlei;

     o    Het fietspad wordt hier over de Oostenstraat doorgetrokken

-    De boomvakken en beplantingsstroken (langsheen de spoorweg) in overleg met SB/Groen verder uitgewerkt en gedetailleerd worden (formaat en materialisering), conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein;

     o    De voorgestelde groenvakken werden besproken met SB/GROEN

-    Onderzocht wordt of de nutskast (ter hoogte van Provinciestraat) kan verplaatst worden in functie van aanplant van een nieuwe boom.

     o    De nutskast is op het plan verplaatst, dit zal op het overleg met de nutsmaatschappijen voorgelegd worden.


Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M02299 - SWPR13083 Oostenstraat (fietsstraten)
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0102 - District innoveert (innovatie)
2ANT010203 - Publiek domein
2ANT010203M02299 - SWPR13083 Oostenstraat (fietsstraten)
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010505 - Mobiliteit
2ANT010505M02299 - SWPR13083 Oostenstraat (fietsstraten)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (2 oktober 2024) voor de wegeniswerken in de Oostenstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20241002_13083_DO_BT_NT_def.pdf
  • 20241002_13083_DO_BT_NT_DWP_def.pdf
  • 20241002_13083_DO_BT_NT_NUTS_def.pdf
  • 20241002_13083_DO_BT_NT_RIO_def.pdf